به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، خرداد ۳۱، ۱۳۹۶

آیت‎‌الله خامنه‌ای با همه‌پرسی کردستان عراق مخالفت کرد

اسحاق جهانگیری حیدر عبادی را در ملاقات با آیت‌الله خامنه‌ای همراهی می‌کرد
آیت‌‎الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران در ملاقات با حیدر عبادی، نخست وزیر عراق با همه‌پرسی استقلال کردستان عراق مخالفت کرده است.


آقای خامنه‌ای گفته است: "جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان همسایه، با برخی زمزمه‌ها مبنی بر برگزاری همه پرسی برای جدایی یک بخش از عراق مخالف است و دامن زنندگان به این موضوع را مخالفان استقلال و هویت عراق می‌داند."

او با اشاره به سوابق تاریخی عراق گفته این کشور "باید یکپارچه بماند و حق چنین کشوری، ایستادن بر روی پای خود و مقابله قدرتمندانه با کسانی است که به دنبال برخورد با عراق هستند."

اقلیم کردستان عراق قصد دارد که در روز ۲۵ سپتامبر (سه ماه دیگر) رفراندومی برای استقلال برگزار کند.

این همه‌پرسی علاوه بر سه استان تشکیل دهنده محدوده اقلیم کردستان عراق در "نواحی خارج از مدیریت منطقه" نیز برگزار خواهد شد. مقام‌های کرد گفته‌اند رای آوردن احتمالی گزینه استقلال ضرورتا به معنای اعلام استقلال نیست.

به گزارش وبسایت رهبر ایران، نخست وزیر عراق در این دیدار گفته که "عراق در مقابله با داعش منسجم و متحد است و همه جریانهای سیاسی و مذهبی بر لزوم استمرار مبارزه با داعش تا ریشه کنی آن متفق القول هستند."

آقای خامنه‌ای هم خواهان تقویت دولت عراق و حمایت همه جریان‌های سیاسی و مذهبی این کشور از دولت شده است.

او در این دیدار گفته است که مخالفان نیروهای حشد شعبی، به دنبال تضعیف عراق هستند.

گروه حشد شعبی سازمانی نظامی شبیه بسیج ایران است و از شبه نظامیان شیعه تشکیل شده است. برخی این نگرانی را مطرح می‌کنند که قدرت‌‎گیری حشد شعبی ممکن است به نزاع‌های فرقه‌ای در عراق دامن بزند.

آقای خامنه‌ای گفته است: "مخالفت آمریکایی‌ها با نیروهای مردمی به این علت است که آنها می‌خواهند عراق، عامل مهم اقتدار خود را از دست بدهد."

بی بی سی