به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، تیر ۰۵، ۱۳۹۶

رهبر ایران: آتش به اختیار به معنی بی‌قانونی نیست


آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران در خطبه‌های نماز عید فطر گفته است که "آتش به اختیار به معنای بی‌قانونی، فحاشی و مدیون کردن جریان انقلابی نیست."


وی در سخنانی به مناسبت عید فطر و در جمع نمازگزاران که امروز (دوشنبه ۲۶ ژوئن/۵ تیر) در مصلی تهران برگزار شد تاکید کرد که "آتش به اختیار به معنای کار فرهنگی خودجوش و تمیز است."

وی گفت که معنی این سخن این است که "در تمام کشور، صاحبان اندیشه، فکر و همت، کار را خودشان پیش ببرند، منافذ فرهنگی را بشناسند" و افزود: "نیروهای انقلابی بیش از همه باید مراقب نظم کشور، مراقب آرامش کشور، مراقب عدم سوء‌استفاده‌ دشمنان از وضعیت کشور، مراقب حفظ قوانین باشند."
وی تاکید کرد که "این مراقبت‌ها در درجه‌ اول متوجه به نیروهای انقلاب است که دلسوزند، علاقه‌مندند و مایلند که کشور به سوی هدف‌های خود حرکت بکند."

به گفته خبرنگاران به نظر می‌رسد که به دنبال واکنشها به سخنان سه هفته پیش آقای خامنه‌ای درباره آنچه که وی "آتش به اختیار بودن افسران جنگ نرم" نامید، رهبر ایران اکنون تلاش کرده است تا درباره آن سخنان توضیحاتی بدهند.

استفاده از این عبارت، واکنش‌های وسیعی را هم به همراه داشته و تفاسیر مختلفی از آن ارائه شده است.

آقای خامنه ای حدود ۳ هفته پیش (هفتم ژوئن/ هفدهم خرداد) عبارت "آتش به اختیار" را در انتقاد از وضعیت فرهنگی ایران به کار برد. البته او در دیدار با دانشجویان توضیح داد که منظورش از آتش به اختیار بودن این است که طیف وسیعی از فعالان عرصه فرهنگ "خود تصمیم بگیرند که چه بکنند".

رهبر ایران گفته بود: "در دانشگاه خیلی می‌شود کار کرد، اتفاقا در دانشگاه باید کار کرد. چه کسی باید در دانشگاه کار بکند؟ شما تشکل‌ها هستید که در دانشگاه باید کار بکنید. البته خطاب بنده در غیر از این جلسه به همه است؛ من به همه‌ آن هسته‌های فکری و عملی جهادی، فکری، فرهنگی در سرتاسر کشور مرتبا می‌گویم: هرکدام کار کنید؛ مستقل و به‌ قول میدان جنگ، آتش‌ به ‌اختیار."

بی بی سی