به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، تیر ۰۱، ۱۳۹۶

شمار مبتلایان به وبا در یمن به مرز ۲۰۰ هزار نفر رسید

استفان اوبراین، رئیس بخش کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد مقصر اصلی در ابتلای نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر به بیماری وبا در یمن را طرف‌های درگیری و متحدان آن‌ها دانست

به‌گزارش رویترز، استفان اوبراین روز پنج‌شنبه ۲۲ ژوئن / یکم تیر در ژنو گفت: «این موضوع (شیوع وبا در یمن) به جنگ مربوط است و عامل و مسئول آن انسان است. وضعیت بسیار جدی است و شمار افراد مبتلا به وبا به‌طور متناوب افزایش می‌یابد و اوضاع بدتر شده است.»
رئیس بخش کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل افزود: «به کمبود مواد غذایی و تجهیزات پزشکی در یمن ابتلا به بیماری وبا نیز افزوده شده است.»

به‌گفته سازمان بهداشت جهانی، در تاریخ ۲۰ ژوئن (۳۰ خرداد) شمار مبتلایان به بیماری وبا در یمن نزدیک به ۱۸۰ هزار نفر بود و شمار موارد منجر به مرگ نیز به یک هزار و ۲۰۵ افزایش یافت.
کمتر از یک هفته پیش، در روز یکشنبه ۱۸ ژوئن / ۲۸ خرداد سازمان بهداشت جهانی از مرگ ۷۸۹ نفر در ۱۹ استان یمن، بر اثر ابتلا به وبا خبر داده و گفته بود شمار افراد مشکوک به ابتلا به وبا ۱۰۱ هزار و ۸۰۲ نفر است.
اگر چه شیوع این بیماری نسبت روزهای نخست آن در دو ماه پیش کندتر شده است اما پیش‌بینی می‌شود که تا روز جمعه شمار مبتلایان به وبا در یمن از مرز ۲۰۰ هزار نفر عبور کند و در هفته نخست ماه ژوئیه به ۳۰۰ هزار نفر برسد. شمار قربانیان این بیماری نیز به دو هزار نفر خواهد رسید.

بسیاری از زیرساخت‌های یمن مانند ایستگاه‌های پُمپاژ آب در طول دو سال جنگ در این کشور نابود شده‌اند.
به‌گفته سازمان ملل، تنها چند واحد پزشکی هنوز در یمن فعال هستند و دو سوم از جمعیت آن هیچ دسترسی‌ای به آب آشامیدنی ندارد.
افزون بر این، در حال حاضر بیش از ۲۰ میلیون نفر در چهار کشور یمن، سودان جنوبی، سومالی و نیجریه با خطر قحطی و «گرسنگی شدید تا حد مرگ» سر می‌کنند.

سه ماه پیش سازمان ملل اعلام کرد که قحطی کنونی در جهان، بزرگترین بحران انسانی‌‌ای است که این سازمان از زمان تأسیس در سال ۱۹۴۵ تا امروز با آن رویارو شده ‌است.

جنگ بین شبه‌نظامیان شیعه حوثی نزدیک به ایران و نیروهای دولتی یمن که از سوی ائتلاف عربی به‌رهبری عربستان سعودی پشتیبانی می‌شوند تاکنون بیش از ۱۰ هزار نفر کشته بر جای گذاشته است.

رادیو زمانه