به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، خرداد ۲۷، ۱۳۹۶

خدشه به وجهه زنان اهل تسنن

سریال «کلاغ‌های سیاه» درباره داعش و زنان همراهشان

با آغاز ماه رمضان، سریالی درباره داعش و زنان همراهشان از شبکه ماهواره‌ای mbc١ پخش شده که با واکنش‌های متفاوتی در جهان عرب روبه‌رو شده است.

«کلاغ‌های سیاه» سریالی است در ٣٠ قسمت که این روزها از میانه پخش آن گذشته است. کاربران شبکه‌های اجتماعی عرب، در قبال این سریال واکنش‌های متفاوتی داشته‌اند. این شبکه جزء پربیننده‌ترین شبکه‌ها در روزهای ماه رمضان است.

داستان این سریال از آنجا آغاز می‌شود که مادری برای پیداکردن پسرش که به گروه افراطی داعش پیوسته است، به سوریه سفر می‌کند. سریال به مسائل مختلفی درباره پیدایش گروه تروریستی داعش و نقش زنان در گسترش آن می‌پردازد. بخش‌های مختلف این سریال نیز به زندگی اعضا یا همراهان داعش می‌پردازد؛ از دختر شیعه یزیدی که در چنگال آنان اسیر است تا زنانی که به عقد و نکاح آنان درمی‌آیند، از روزنامه‌نگاری که درباره آنان تحقیق می‌کند تا مسیحی‌ای که به داعش پیوسته است. حتی داعشیان را نشان می‌دهد که چگونه کودکان را برای آموزش نظامی و اعزام برای انجام عملیات، به‌کار می‌گیرند. البته آن چیزی که در اغلب صحنه‌های سریال به چشم می‌خورد، نمایش جنایات داعش ازجمله بمب‌گذاری‌ها، حملات انتحاری و مثله‌شدن اجساد قربانیان این انفجارهاست. همین‌طور زندگی برده‌ها و اسرای داعشیان نیز رقت‌انگیز بوده و در این سریال جای زیادی را گرفته است.  
می‌توان یکی از بخش‌های تأثیرگذار این سریال را رویارویی این زنان در برابر هم دانست.
مثلا دختر یزیدی که برای تمیزکردن اتاق یکی از فرماندهان داعشی رفته است، با همسر او روبه‌رو می‌شود که نگران کشته‌شدنش است. دختر (برده) یزیدی حق صحبت‌کردن ندارد و حتی تعارف او را برای خوردن سیب رد می‌کند و می‌گوید احتمالا همسرش پس از کشتن باقی‌مانده اسرا، برمی‌گردد. اما بخشی که سبب شده واکنش‌های منفی شدت بگیرد، توجه این سریال به پیدایش و نقش زنان در گسترش آن به‌طور خاص بوده که با واکنش نه‌چندان مثبت مخاطبان آن روبه‌رو شده است.

به گزارش عصر ایران، کاربران می‌گویند زن‌های سُنی سیاه‌نمایی شده و آنها را نسبت به مسائل دینی بی‌توجه و به مسائل و گناه‌های دنیوی علاقه‌مند نشان داده‌اند. کاربران شبکه‌های اجتماعی هشتگی با عنوان #غرابیب_سود تشکیل داده‌اند و با اعلام اعتراض خود، تقاضای لغو پخش این مجموعه را دارند؛ زیرا بر این باورند که تمام وقایع در این سریال تحریف شده است. برخی کارشناسان هم اعلام کرده‌اند که دین اسلام بسیار محترم‌تر و پاک‌تر از اینهاست که عوامل این مجموعه بتوانند آن را خدشه‌دار کنند و این چیزی که آنها به تصویر کشیده‌اند، به هیچ عنوان اسلام واقعی نیست؛ آنها مشتی دشمن دست‌نشانده هستند که با اهداف شوم قصد سیاه‌کردن چهره این دین مقدس را دارند.  


البته بازیگران آن در گفت‌وگو با نیویورک‌تایمز این اعتقاد را ندارند. قسمتی از این سریال، یکی از روزنامه‌نگاران را نشان می‌دهد که نامزد مسیحی او پس از اینکه دین خود را تغییر می‌دهد، به عامل انتحاری برای منفجرکردن یکی از کلیساها تبدیل می‌شود.  

سمر علام، هنرپیشه‌ای که نقش دختر مسیحی انتحاری را بازی کرده است، به نیویورک‌تایمز گفته است:
«هنگامی که این نقش را بازی می‌کردم، بسیار افسرده شدم؛ بااین‌حال امیدوارم این سریال بتواند پیام مثبت خود را به‌گونه‌ای متفاوت به بینندگان برساند».  

این هنرپیشه زن عرب گفت: «داعش خطری برای همه انسان‌هاست و این سریال این فرصت را به من داد تا نفرت خود را از این گروه تروریستی‌ بیان و اعمال او را محکوم کنم».  



مریم نصرتی / شرق