به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، خرداد ۳۰، ۱۳۹۶

منظورسناتور مک کین از رهبر معنوی اپوزیسیون ایران چه کسی است؟ فرامرز دادرس، کارشناس اطلاعاتی

اشاره سناتور مک کین به چه کسی بود ؟ مک کین چه کسی را رهبر معنوی اپوزیسیون ایران می شناسد؟

درماه آوریل گذشته جان مک کین سناتور جمهوریخواه آریزونا و رئیس کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا برای دیدار خانم مریم رجوی رئیس جمهور مجاهدین خلق به آلبانی سفر کرد. مک کین در ملاقات با مریم رجوی گفت: « من از شما تشکر می‌کنم، به‌ خاطر این ‌که یک الگو هستید، الگویی برای تمام جهان که نشان می‌دهد هر آن کس که خواهان مبارزه و فداکاری برای آزادی است آن‌ را به ‌دست خواهد آورد و شما نمونه‌ یی برای همه کسانی هستید که در جهان برای این هدف مبارزه می‌کنند.»

نه خانم رجوی و نه آقای رضا پهلوی هیچیک مشخصات لازم را برای رهبری معنوی جامعه ایران ندارند. رهبران معنوی تاریخی ایران همواره از پشتیبانی اکثریت توده مردم ایران، از چپ تا راست و مذهبی و سکولار برخوردار بوده اند. درچند دهه گذشته در تاریخ ایران بجز دو تن که توانسته اند نقش رهبری معنوی را در جامعه ایران ایفا کنند و مسبب تغییرات بنیادی در کشور شوند؛ دکتر محمد مصدق و آیت الله روح الله خمینی بودند. این هر دو موفق شدند توده های مردم را در راستای اهداف خود؛ نیک یا بد، به جنبش در آورند.

سناتور مک کین می داند که هم اکنون در ایران کسانی به قد و قامت دکتر مصدق و آیت الله خمینی وجود ندارند که بتوانند نقش رهبر معنوی را بازی کنند. بخش مهمی از ایرانیان آقایان سیّد محمد خاتمی و میرحسین موسوی را گزینه های مناسبی برای انجام اصلاحات مخملی در ایران می دانند و اصلاح طلبان رژیم اسلامی و کشور های غربی نیز چشم امیدشان به این زوج مذهبی – سیاسی دوخته شده است.

با توجه به مسائلی که از چهار دهه گذشته تاکنون در ایران رخداده است، نه سیّد محمد خاتمی و نه میر حسین موسوی و نه هیچیک از شخصیت های اپوزیسیون خودی و ناخودی در اندازه های دکتر مصدق و آیت الله خمینی نمی باشند و شرایط لازم را برای رهبری معنوی دارا نمی باشند.

آقای مک کین باید بداند که اصولاً مسئله رهبری معنوی در جامعه ایران چشم اندازی ندارد و رهبر معنوی منتخب آمریکا! نیز نمی تواند جایگاهی در میان مردم ایران به دست آورد.

شانزدهم ژوئن ۲۰۱۷
خبرنامه ملی ایرانیان