به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، خرداد ۱۱، ۱۳۹۸

پمپئو: ایران برای افزایش بهای نفت به نفتکش ها حمله کرد

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا ایران را متهم کرد با حمله به نفتکش ها در ساحل امارات متحده عربی در پی افزایش بهای نفت در بازارهای جهانی بوده است. آقای پمپئو که پیش از سفر به اروپا برای مذاکره درباره ایران صحبت می کرد، گفت:‌ ''این تلاش ایران برای افزایش بهای نفت در بازارهای جهانی است. ''

این در حالی است که به گفته یک مقام ارشد آمریکایی، ایالات متحده همچنان با صادرات نفت ایران مقابله می کند.

پیش از این سخنان، جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در لندن گفته بود که آمریکا قصد دارد هفته آینده شواهد خود از دخالت ایران در انفجار چهار نفتکش را به شورای امنیت سازمان ملل متحد عرضه کند.

آقای بولتون همچنین گفته بررسی ها نشان می دهد که انفجار چهار نفتکش با اطمینان بالا در اثر برخورد با مین های دریایی ایرانی رخ داده است.

آقای پمپئو در سخنانش تایید کرد که مدارک مورد نظر آقای بولتون را دیده است.

ایران دست داشتن در این حملات را رد کرده است.

تحریم کامل نفت ایران

همزمان، برایان هوک، فرستاده ویژه آمریکا در أمور ایران براجرای کامل تحریم های نفتی ایران تاکید کرده است.

برایان هوک می گوید با به سر آمدن معافیت واردکنندگان عمده نفت از ایران، واشنگتن با همه خریداران نفت خام از این کشور برخورد خواهد کرد.

آقای هوک که به انتشار گزارشی در روزنامه وال استریت ژورنال درباره امکان ادامه خریداری نفت ایران به وسیله بعضی از کشورها مانند هند و چین واکنش نشان می داد، این موضوع را رد کرد.

به گفته آقای هوک، هر گونه خریداری نفت از ایران، حتی اگر کشور خریدار تا سقف تعیین شده به وسیله آمریکا از ایران نفت وارد نکرده باشد، با اقدام واشنگتن همراه خواهد بود.

وال استریت ژورنال چاپ آمریکا پنجشنبه در گزارشی به نقل از مقام های ارشد نوشته بود به رغم تمدید نشدن معافیت ها، کشورهایی مانند چین و هند که قبلا از آمریکا معافیت شش ماهه دریافت کرده بودند، می توانند تا برآورده شدن سقف مجاز واردات، به خرید نفت از ایران ادامه دهند.

همزمان با این گزارش، رسانه های آمریکایی از پهلو گرفتن یک نفتکش چینی در بنادر ایران در خلیج فارس خبر داده اند.

به گزارش شبکه سی ان بی سی، دو سایت که تردد نفتکش ها را رصد می کنند، گزارش کرده اند که نفتکش چینی پاسیفیک براوو پس از انقضای معافیت ها در ایران نفت گیری کرده و راهی اقیانوس شده است.

هنوز مقصد این کشتی مشخص نیست و معلوم نیست.

یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به این خبر اعلام کرد:‌ "وزارت خزانه داری آمریکا کماکان کشتی ها و شرکت هایی که تجارت غیرقانونی ایران را تسهیل می کنند، هدف قرار می دهد."

بی بی سی  فارسی