به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، خرداد ۲۰، ۱۳۹۸

فرمانده سنتكام: نشانه‌ها حاکی از عقب نشینی ایران از مواضعش است

ژنرال فرانک مک‌کنزی 
رئيس ستاد فرماندهی مركزی ارتش آمريكا (سنتكام) می‌گوید: ایران پس از آماده سازی نیروهای خود برای حملۀ احتمالی به نیروهای آمریکایی در خلیج فارس، تصمیم گرفته است که عقب نشینی کرده و محاسباتش را بار دیگر بررسی کند؛ با این وجود اکنون خیلی زود است نتیجه گیری کنیم که تهدیدات برطرف شده‌اند.
این سخنان را روز پنج‌شنبه رئيس ستاد فرماندهی مركزی ارتش آمريكا در غرب آسيا موسوم به «سنتكام» بیان کرد.

ژنرال فرانک مک‌کنزی که در بغداد، در مقر ستاد مرکزی ائتلاف بین‌المللی تحت رهبری آمریکا برای مبارزه با داعش حضور داشت، در جریان مصاحبه با سه گزارشگر گفت که او همچنان نگران احتمال حملۀ ایران است و به همین دلیل نمی‌خواهد درخواست اعزام نیروی اضافی به منطقۀ خلیج فارس برای تقویت مواضع دفاعی آمریکا مقابل موشکها یا دیگر سلاح‌های ایران را لغو کند.

او گفت: «در واقع باور ندارم که تهدیدات کاهش یافته است... از نظر من تهدید بسیار واقعی است.»
فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا و دیگر مقامات نظامی این کشور هم اکنون در تلاشند تا بین دو موضوع تعادلی ایجاد بکنند: متقاعد کردن ایران به اینکه در صورت حمله به آمریکایی‌ها، واشنگتن آمادۀ تلافی است و به این ترتیب درگیری سختی آغاز می‌شود؛ و هشیاری در این باره که افزودن بر شمار نظامیان آمریکایی در خیلج فارس ممکن است ایران را به این فکر وادارد که آمریکا در صدد حمله است و در چنین صورتی دست به حمله پیشگیرانه بزند و به این ترتیب جرقۀ لازم برای جنگی تمام عیار زده شود.

تنش میان ایران و آمریکا از زمان خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میلادی و تحریم دوباره ایران افزایش یافته است. ماه گذشته آمریکا در واکنش به آنچه تهدید قریب الوقوع خوانده می‌شد، اعلام کرد که یک ناو هواپیمابر و مجموعه‌ای دیگر از تجهیزات نظامی خود را به این منطقه گسیل داشته است.

ژنرال فرانک مک‌کنزی به خبرنگاران گفت: «ارزیابی من این است که این کار آمریکا باعث شد ایرانی‌ها کمی عقب‌نشینی کنند اما مطمئن نیستم که از نظر استراتژیک نیز دست به عقب‌نشینی زده باشند.»

او افزود که آمریکا به اندازۀ کافی قدرت خود را برای ایجاد حالت «بازدارندگی» در ایران بدون آنکه تهران را تحریک کند، نشان داده است. او با اشاره به استقرار سریع ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن در خلیج فارس همچنین چهار بمب افکن ب-۵۲ و باتری‌های اضافی سامانه پدافند هوایی پاتریوت گفت: «ما این گام‌ها برداشتیم تا به ایرانیان نشان دهیم که توانایی دفاع از خود را داریم.»

ژنرال فرانک مک‌کنزی همچنین در جریان این گفتگو اعلام کرد که موقعیت هواپیماهای نظارتی را تغییر داده است تا بر وضعیت در عراق و خلیج فارس با دقت بیشتری نظارت شود.

در حال حاضر ۵۲۰۰ تن از نیروهای ایالات متحده آمریکا در این منطقه مستقر هستند و با افزایش گشت‌های هوایی، حضور خود را در این منطقه بیش از هر زمانی مقابل چشمان ایرانیان به نمایش گذاشته‌اند.
ژنرال فرانک مک‌کنزی گفت: «بطور کلی همۀ اینها باعث شد که آنها به نوعی به عقب برگردند و دوباره به محاسبۀ اوضاع بپردازند.»

دیگر مقامات نظامی این ستاد نیز به خبرنگاران گفتند که ایران در ماه مه شماری از قایقهای خود را به موشکهای کروز و موشکهایی با برد کوتاه مجهز کرده بود اما بررسی‌هایی که به تازگی انجام شد، نشان داد این موشکها که تهدید بالقوه محسوب می‌شدند، دیگر در این قایقها وجود ندارند.

ژنرال فرانک مک‌کنزی که خود سالها پیش جنگ در عراق و افغانستان را تجربه کرده، تاکید کرد که به نظارت دقیق اوضاع برای پیش بینی تهدیدات احتمالی در آینده ادامه خواهند داد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا نیز روز پنج‌شنبه در جریان هفتاد و پنجمین سالگرد آغاز عملیات پیاده سازی نیروهای متفقین در شمال فرانسه در جریان جنگ جهانی دوم اعلام کرد که تحریم‌های آمریکا اقتصاد ایران را بشدت ضعیف کرده و به این ترتیب احتمال باز شدن راههای دیپلماتیک زیاد است.

یورو نیوز