به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، خرداد ۱۵، ۱۳۹۸

هدف مشترک، روش متفاوت:

 تاکید آمریکا و بریتانیا بر عدم دستیابی ایران به سلاح اتمی
رئیس جمهوری آمریکا و نخست وزیر بریتانیا در یک نشست مطبوعاتی تاکید کردند که در قبال جمهوری اسلامی و جلوگیری از دسترسی ایران به سلاح اتمی اهداف مشترکی دارند، هرچند بر سر راه رسیدن به این هدف با هم اختلاف نظرهایی دارند.

دونالد ترامپ و ترزا می، بعداز ظهر سه‌شنبه، چهارم ژوئن (۱۴ خرداد) در یک نشست مشترک مطبوعاتی تاکید کردند که با وجود برخی اختلاف نظرها، مصمم هستند مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شوند.

می که قرار است روز جمعه ۱۷ خرداد، از مقام خود کناره بگیرد گفت او در مذاکرات امروز خود با رئيس جمهوری آمریکا در باره ضرورت همکاری دو کشور برای مقابله با آنچه آن را فعالیت‌های بی‌ثبات کننده ایران در منطقه خواند، حرف زده است.

ترزا می گفت تردیدی نیست که هم بریتانیا و هم آمریکا هدف مشترکی دارند: اطمینان یافتن از اینکه ایران به سلاح هسته‌ای دست نمی‌یابد. با این همه لندن و واشنگتن در راه رسیدن به این هدف با هم اختلاف نظرهایی دارند. بریتانیا همچنان از برجام حمایت می‌کند و آنچه اهمیت دارد این است که ایران به تعهداتش پایبند بماند.

دونالد ترامپ نیز در همین زمینه گفت آمریکا و بریتانیا برای جلوگیری از دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای و توقف حمایت ایران از تروریسم اتفاق نظر دارند و هم‌سخن هستند.

ترامپ: امکانات بالقوه عظیمی موجود است

می و ترامپ در این نشست در مورد مسایل دیگر از جمله برگزیت و آینده روابط بریتانیا و آمریکا صحیت کردند. نخست وزیر بریتانیا، "دوستی باارزش و عمیق" میان دو کشور را ستود. می، در دومین روز دیدار رسمی ترامپ از بریتانیا گفت که هر دو کشور از ارزش‌های دمکراتیک پشتیبانی می‌کنند.

اما او در عین حال به تفاوت‌های میان دو کشور بر سر مسایلی مانند توافق اتمی با ایران و نیز پیمان‌ اقلیمی پاریس نیز اشاره کرد. رئیس جمهوری آمریکا کشورش را از هر دو توافق خارج کرده است.

می تاکید کرد که گفت‌وگوهای او با ترامپ بیشتر متوجه آینده بوده‌اند و نظر به این داشته‌اند که نه تنها امنیت شراکت دو کشور بلکه سراسر جهان تامین شود.

هم ترزا می، هم ترامپ تاکید کردند که خواهان قرارداد تجاری همه‌جانبه برای آینده هستند. ترامپ گفت که آمریکا خواستار عقد قرارداد تجارت آزاد است. او افزود که حجم بازرگانی میان دو کشور می‌تواند دو یا سه برابر شود.

ترامپ گفت که هر دو کشور تا کنون بیش از یک بیلیون دلار در کشورهای همدیگر سرمایه‌گذاری کرده بودند و بزرگترین سرمایه‌گذار برای کشور دیگر بوده‌اند.

ترامپ افزود که امکانات بالقوه عظیمی وجود دارد و در باره همه چیز مذاکره خواهد شد.

انتقاد ترامپ از آلمان بدون بردن نام

ترامپ در سخنانش همچنین برای چندمین بار خواستار تقسیم عادلانه هزینه‌های پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) شد. او گفت که "همه اعضای ناتو باید به وظایف‌شان عمل کنند" اما برخی نمی‌کنند و "ما نمی‌توانیم اجازه چنین کاری را بدهیم."

ترامپ از کشوری نام نبرد. با این حال رئیس جمهوری آمریکا در گذشته از آلمان در همین رابطه انتقاد کرده است.

دونالد ترامپ سفر سه‌روزه‌اش به بریتانیا را دوشنبه آغاز کرد. شامگاه دوشنبه ملکه الیزابت دوم از او در کاخ باکینگهام استقبال کرد.

صحنه‌ای از تظاهرات چندین هزار نفره علیه ترامپ در لندن
ترامپ سه‌شنبه با ترزا می دیدار کرد. او گفته است که مایل نیست با جرمی کوربین، رهبر حزب کار بریتانیا، ملاقات کند. او رهبر حزب اپوزیسیون بریتانیا را "نیرویی منفی" خوانده است.

دیدار ترامپ و می نیز به سردی برگزار شد. ترامپ و همسرش ملانیا از سوی می و همسرش فیلیپ مورد استقبال واقع شدند. اما دو سیاستمدار در برابر دوربین با هم دست ندادند.

در گذشته بارها روابط میان ترامپ و می با سردی روبه رو بوده، از جمله پس از آنکه ترامپ از روندی که می برای خروج از اتحادیه اروپا (برگزیت) پیشنهاد کرده بود انتقاد کرد یا زمانی که از رقیب او بوریس جانسون ستایش کرد.

ترامپ و می نقطه نظرات متفاوتی نیز در رابطه با حفاظت از محیط زیست و رفتار با غول اینترنتی چینی هواوی دارند.

تظاهرات ضد ترامپ

در حالی که ترامپ و می در حال گفت‌وگو با یکدیگر بودند، ده‌ها هزار نفر در خیابان‌های لندن به تظاهرات پرداختند. سازمان‌دهندگان تظاهرات ضد دیدار ترامپ از بریتانیا از شرکت حدود ۲۵۰ هزار نفر در تظاهرات سخن گفته‌اند.

شرکت‌کنندگان در تظاهرات رئیس جمهوری آمریکا را متهم به دفاع از نژادپرستی و تبعیض جنسیتی می‌کنند. روی برخی پلاکاردها نوشته شده است: «برو به خانه‌ات".

اما به نظر می‌رسد ترامپ تظاهرات معترضان در لندن را جدی نگرفته و تنها گروهی را دیده که به استقبال او آمده بودند. او در توییترش نوشته که اخبار راجع به تظاهرات وسیع علیه دیدار او از بریتانیا "جعلی" است.

دویچه وله