به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، خرداد ۱۵، ۱۳۹۸

مرکل مخالفت ماکرون را با آغاز مذاکرات تجاری با ترامپ تأسف‌بار خواند

صدر اعظم آلمان فدرال، آنگلا مرکل، عقد توافق تجاری با آمریکا را برای اتحادیۀ اروپا مهم و تعیین کننده و مخالفت فرانسه را با چنین قراردادی تأسف بار خواند. برغم مخالفت فرانسه، کشورهای عضو اتحادیۀ اروپا در اواسط آوریل گذشته موافقت قطعی خود را با آغاز مذاکرات تجاری با دولت کنونی آمریکا اعلام کردند.

رویترز با نشر این خبر افزوده است که امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه، با آغاز چنین گفتگویی با آمریکا مخالف است و علت این مخالفت هم شانتاژ رئیس جمهوری آمریکا علیه اروپا و خروج وی از توافق پاریس دربارۀ تغییرات اقلیمی است.

آنگلا مرکل در سخنانی که امروز سه شنبه ششم ژوئن در مقابل فدراسیون صنایع آلمان ایراد کرد گفت : "برای مذاکره با آمریکا وظیفه ای به ما محول شده و گمان می کنم که این مذاکره از اهمیت بزرگی برخوردار است." مرکل سپس مخالفت فرانسه را با این مذاکرات تاسف بار خواند و افزود که باید به تلاش های خود برای متقاعد ساختن فرانسه ادامه داد.

بر اساس آخرین شاخص ها جذابیت فرانسه برای جلب سرمایه های خارجی در سال گذشتۀ میلادی افزایش یافته و این کشور را تقریباً هم ردیف بریتانیا به لحاظ سرمایه گذاری بین المللی و جلوتر از آلمان فدرال قرار داده است. فرانسه حتا در زمینۀ تحقیقات و توسعه نخستین کشور اروپایی از نظر جلب سرمایه های خارجی است.

رئیس جمهوری فرانسه، امانوئل ماکرون، با ابراز خشنودی از این تحول گفته است که کشورش به تلاش های خود برای جلب بیشتر سرمایه های خارجی ادامه می دهد.

در این حال، فدراسیون صنایع آلمان امروز از آنگلا مرکل خواستند که هر چه سریعتر بحران سیاسی حکومت ائتلافی خود را برطرف کند که به اعتقاد آنها به کاهش اعتبار آلمان در نگاه محافل اقتصادی دامن می زند. در پاسخ، صدراعظم آلمان نیز خطاب به رئیس فدراسیون صنایع آلمان گفت که آنان نیز باید تلاش بیشتری برای جلب اعتماد مصرف کنندگان از خود نشان بدهند. 

راذیو بین المللی فزانسه