به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، خرداد ۱۷، ۱۳۹۸

برگذاری نشست بحث‌ انگیز «گروه بیلدربرگ» در سوییس

راز تغییر ناگهانی موضع دولت ترامپ نسبت به ایران

نشریه آسیا تایمز در پی برگذاری نشست بحث‌برانگیز «گروه بیلدربرگ» در سوییس، در یک تحلیل مشروح نوشت که تغییر وضعیت آمریکا در موضوع مذاکره با ایران مربوط به ترس از «امکان بسته شدن تنگه هرمز» است. این پایگاه خبری تحلیلی دلیل چرخش ناگهانی ترامپ و درخواست او برای مذاکره مستقیم با تهران را به پیامدهای اقتصادی امکان بسته شدن تنگه هرمز مرتبط دانسته است.

گروه بیلدربرگ (Bilderberg Group) نام کنفرانسی غیر رسمی است که هر سال به صورت کاملا خصوصی و محرمانه در نقطه‌ای از جهان برگزار می‌شود. در نشست امسال این گروه،‌ بیش از صدها هیات از ۲۳ کشور حضور داشتند. بانکدارها، نخست‌وزیران و مدیران اجرایی برای بررسی مسائلی که شدیدا محرمانه است، گردهم می‌آیند.

نشست ۶۷ ام گروه بیلدربرگ، با حضور ۱۳۰ چهره قدرتمند سیاسی و اقتصادی جهان، این بار موضوع اصلی خود را بر محور نظم جهانی و حفظ سرمایه‌داری قرار داد. حاضران که همچون همیشه دو سوم آن از تصمیم‌گیران اروپایی و یک سوم آن از آمریکای شمالی بودند، پیرامون «نظم استراتژیک پایدار» به مذاکره پرداختند.

موضوع ایران و بازار جهانی نفت

در اجلاس امسال گروه بیلدربرگ، پیرامون موضوعات مهم جاری در سطح بین‌المللی بحث و رایزنی صورت گرفت. یکی از این موضوعات، تلاش ناگهانی ترامپ برای مذاکره با ایران آن هم «بدون هیچ پیش‌شرطی» بود.

گزارش آسیاتایمز مساله اصلی را تهدید منافع آمریکا در این حوزه در پی احتمال بسته شدن تنگه هرمز برشمرده است. در صورت بسته شدن این تنگه، نفت و گاز عراق،‌ کویت،‌ بحرین،‌ قطر و ایران، که بیست درصد از نفت جهان را تشکیل می‌دهند، قطع می‌شود. حاضران در نشست بیلدربرگ، فارغ از توانایی نظامی آمریکا برای جلوگیری از آن و توانایی موشکی ضد کشتی ایران برای مقابله با آمریکا، درباره این موضوع به عنوان چالشی بزرگ مذاکره کردند.

این گزارش، همچنین به تحقیقی اشاره می‌کند که به تازگی بر روی میز ترامپ قرار گرفته و واهمه‌ای در واشنگتن ایجاد کرده است. این تحقیق نشان می‌دهد که در صورت بسته شدن تنگه هرمز به هر دلیلی، ایران می‌تواند نظام مالی جهان را از طریق از هم پاشاندن تجارت جهانی مشتقات نفت، مختل کند. نمایندگان بانکی حاضر در این نشست در این موضوع به ارزش ۴۵۲ تریلیون دلاری قراردادهای مشتقات نفت در سال گذشته میلادی اشاره کردند.

متخصصان مشتقات نفت می‌دانند که در صورت اختلال جریان انرژی در خلیج فارس قیمت نفت به بیش از ۲۰۰ دلار برای هر بشکه، ‌یا حتی بیشتر از آن در طول زمان، افزایش خواهد یافت. این موضوع می‌تواند به یک تنزل بی‌سابقه جهانی در بازار نفت منجر شود.

این گزارش می‌نویسد که علاوه بر مردان اقتصادی ترامپ، خود او نیز این را می‌داند و «بازی را وا داده است.» او حالا اساسا می‌گوید که ایران به خودی خود ارزشی برای آمریکا ندارد. بنا به منابع آمریکایی،‌ او به دنبال «راه‌حل آبرومندانه» برای خروج از مشکلی است که مشاور امنیت ملی، ‌جان بولتون و وزیر خارجه مایک پمپئو او را در آن گرفتار کرده‌اند.

بنا به گزارش آسیا تایمز، این ایران نیست که درخواست گفت‌و‌گو دارد، بلکه آمریکا است.

این گزارش در ادامه، ارتباط این موضوع با نشست بیلدربرگ را روشن می‌کند و به سفر برنامه‌ریزی نشده پمپئو به سوییس و حضور در نشست بیلدربرگ اشاره می‌کند و به طعنه به نقل قول او درباره «علاقه به پنیر و شکلات (تولیدات کشور سوییس)» اشاره می‌کند.

با این حال این گزارش می‌نویسد که هر شخص آگاهی می‌داند که پمپئو به شدت نیاز به آرام کردن ترس نخبگان حاضر در جلسه پشت درهای بسته در سوییس دارد،‌ و آن‌ها کسانی هستند که در ارتباط با واشنگتن ایران را نمایندگی می‌کنند.

حالا بعد از هفته ها تهدید ایران، ‌آمریکا از مذاکرات بدون پیش‌شرط سخن می‌گوید و این پیشنهاد از «خاک سوییس» می‌آید.