به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، شهریور ۲۰، ۱۳۹۸

دختر عاشق فوتبال چند روز پس از خودسوزی درگذشت

به گزارش منابع خبری در ایران سحر خدایاری که در پی دستگیری به دلیل تلاش برای ورود به استادیوم آزادی اقدام به خودسوزی کرده بود درگذشته است.

او اسفند ماه گذشته موقع ورود به استادیوم آزادی با لباس مبدل مردانه دستگیر شده بود. ورود زنان به استادیوم ها برای تماشای مسابقات فوتبال در ایران ممنوع است.

سحر خدایاری که پیشتر با نام مستعار سارا معرفی می شد روز ۱۱ شهریور در مقابل ساختمان دادگاه انقلاب در تهران خود را به آتش کشید و ظاهرا با ۹۰ درصد سوختگی در بیمارستان بستری شده بود.

گفته می شود او لیسانس مترجمی زبان انگلیسی داشت و طرفدار تیم استقلال بود و از این رو کاربران شبکه‌های اجتماعی به او لقب #دختر_آبی داده بودند.

خبر درگذشت او ابتدا توسط وبسایت خبر آنلاین منعکس شد و روزنامه شهروند هم در تماس با بیمارستان "شهید مطهری" تهران که در آنجا بستری بود آن را تایید کرده است.

به گزارش منابع خبری ایران خانم خدایاری در ساعات نخست روز دوشنبه در بیمارستان سوانح سوختگی "شهید مطهری" درگذشت.

به گزارش خبرآنلاین او "وقتی برای گرفتن تلفن همراهش به دادسرا مراجعه کرد، از حکم ۶ ماه زندان خود آگاه شد و بعد از خروج از دادسرا اقدام به خودسوزی کرد."

خبر خودسوزی این دختر با واکنش‌های گسترده ای در شبکه های اجتماعی و برخی از بازیکنان فوتبال روبرو شده بود.

خواهر خانم خدایاری به روزنامه شهروند، چاپ تهران، گفته بود: "او اسفند سال گذشته برای دیدار بازی استقلال و العین رفته بوده که بازداشت میشود و پس از چند روز و با پرداخت وثیقه آزاد میشود."

پیشتر گزارش شد بود که قرار بوده جلسه محاکمه او روز دوشنبه برگزار شود ولی چون قاضی در مرخصی بود دادگاه تشکیل نمی‌شود و او بیرون ساختمان با ریختن بنزین روی بدنش، خود را به آتش می‌کشد.

خبرگزاری میزان قوه قضاییه ایران درباره سحر خدایاری نوشته بود که او هنگام بازداشت "پوشش نامناسب داشته است و با مامورین نیروی انتظامی درگیر میشود و به آنها توهین میکند" و بر همین اساس برای "جریحه دار کردن عفت عمومی و توهین به مامورین" پرونده تشکیل شده است.

خبرگزاری رکنا از قول خواهر این هوادار تیم استقلال نوشته بود: "خواهرم بیماری دو قطبی دارد و از دو سال پیش تحت نظر پزشک است مدارک کاملی داریم که به دادسرا ارائه کردیم اما بعد از اینکه خواهرم ناسزاگوییهایی نزد ماموران داشته او را مثل آدم سالم مورد بررسی قضایی قرار میدهند و به زندان ورامین میاندازند."

گروه دیده بان حقوق بشر روز دوشنبه پیش از انتشار خبر درگذشت سحر نوشت: "حادثه تراژیک بازداشت، زندانی شدن و تلاش برای خودکشی سارا لزوم پایان منع حضور زنان در مسابقات ورزشی توسط ایران را نشان می دهد."

این سازمان همچنین از فیفا خواست فورا مقررات خود در زمینه حقوق بشر را اعمال کند.

دیده بان حقوق بشر نوشت که منع ورود زنان به ورزشگاه ها مغایر قانون اساسی فدراسیون بین المللی فوتبال، فیفا، و سیاست حقوق بشری این نهاد است.

بند چهارم اساسنامه فیفا می گوید که تبعیض علیه زنان "موکدا ممنوع است و می تواند با تعلیق یا اخراج مجازات شود."

جیانی اینفانتینو رئیس فیفا در ماه ژوئن به فدراسیون فوتبال ایران اخطار داد که باید گام های ملموسی برای دادن اجازه ورود به زنان به استادیوم ها بردارد یا با تحریم هایی مواجه شود.

بی بی سی