به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، مرداد ۲۴، ۱۳۹۹

آمریکا 4 نفتکش ایرانی در حال حرکت به سوی ونزوئلا را مصادره کرد

 

وال استریت ژورنال به نقل از مقامات آمریکایی، فاش کرد که دولت ترامپ برای نخستین بار 4 نفتکش حامل سوخت ایران برای ونزوئلا را به دلیل نقض تحریم‌ها و به عنوان بخشی از تشدید کارزار فشار حداکثری بر تهران مصادره کرده است. این مقامات گفتند که این چهار کشتی به نام های «لونا»، «پاندی»، «برینگ» و «بلا» در روزهای اخیر در دریا توقیف و اکنون در حال انتقال به هوستون هستند. مقامات آمریکایی اضافه كردند كه انتظار می‌رود مقامات ارشد دولتی هنگام پهلو گرفتن نفتکش‌ها از آنها بازدید كنند.

دادستان‌های فدرال ایالات متحده ماه گذشته برای توقیف چهار تانکر ایرانی که در حال حرکت به سوی ونزوئلا بودند، دادخواستی ارائه دادند.

یک مقام آمریکایی به وال استریت ژورنال گفت که این نفتکش‌ها بدون استفاده از نیروی نظامی، توقیف شدند، او اما جزئیات بیشتری ارائه نکرد.

سال گذشته، ایالات متحده آمریکا با استفاده از توافق‌نامه‌های همکاری قضایی تلاش کرد یک نفتکش ایرانی را که در قلمرو بریتانیا در جبل الطارق توقیف شده بود، در اختیار بگیرد.

هفته گذشته یک قاضی فدرال در واشنگتن حکمی علیه نفتکش «گریس 1» صادر کرد و یادآور شد که دادستان‌های فدرال مدارک كافی را ارائه دادند كه نشان می‌دهد این نفتکش و سوخت آن از دارایی‌های سازمانی تروریستی است.

مقامات آمریکایی پیشتر گفتند که هنگام ارایه دادخواست برای توقیف برینگ و بلا در ماه ژوئیه گذشته، این دو نفتکش در حال حرکت در آب‌های دماغه سبز بودند.

به گزارش وبگاه «فلیت‌مون» متخصص در زمینه حمل و نقل دریایی، آخرین باری که لونا و پاندی از سیگنال بیسیم استفاده کردند یک ماه پیش از آب‌های عمان بود.

براساس دادخواستی که توسط دولت آمریکا ارئه شده، یک تاجر ایرانی وابسته به سپاه پاسدران ایران که از طرف ایالات متحده سازمانی تروریستی اعلام شده، از طریق شبکه‌ای از شرکت‌های ساختگی، محموله‌های سوخت را حمل و نقل کرده تا به طور مخفیانه، تحریم‌های آمریکا را دور بزند.

این اقدام جدیدترین اقدام، ضمن یک سری اقدامات انجام شده دیگر توسط ایالات متحده علیه ایران و متحدش ونزوئلا است که به عنوان بخشی از یک کارزار گسترده برای اعمال فشار به دو دولت در تهران و کاراکاس صورت می‌گیرد تا به خواسته‌های آمریکا گردن نهند.

وال استریت ژورنال به نقل از منابع مطلع نوشت که چهار کشتی مصادره شده به شبکه شرکت‌های تحت مالکیت یا اداره جورجیوس جیالوزاوغلو و پسرش ماریوس مرتبط هستند.

العربیه