به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، مرداد ۱۵، ۱۳۹۹

مصطفی صالحی از معترضان دی ۹۶ اعدام شد

رسانه‌های داخلی در ایران از اجرای حکم اعدام مصطفی صالحی از معترضان دی ماه سال ۱۳۹۶ خبر داده‌اند. او به قتل یکی از نیروهای سپاه پاسداران متهم بود. آقای صالحی اما در جریان محاکمه اتهام قتل سجاد شاه‌سنایی از اعضای سپاه را رد کرده بود. مصطفی صالحی در زندان دستگرد اصفهان محبوس بود. 

رسانه‌های داخلی در ایران گزارش داده‌اند که آقای صالحی به قصاص نفس محکوم شده بود و حکم او با "تقاضای اولیای دم" اجرا شده است.

حکم او در شعبه اول دادگاه کیفری یک استان اصفهان صادر و دیوان عالی کشور تایید شده بود.

مصطفی صالحی در جریان محاکمه اتهام قتل سجاد شاه‌سنایی از اعضای سپاه را رد کرده بودمنبع تصویر،MIZAN
توضیح تصویر،
مصطفی صالحی در جریان محاکمه اتهام قتل سجاد شاه‌سنایی از اعضای سپاه را رد کرده بود

روز گذشته گزارش‌هایی از انتقال مصطفی صالحی به یک سلول انفرادی برای اجرای حکم اعدام در ایران منتشر شده بود. مصطفی صالحی از بازداشت شدگان اعتراضات دی ماه ۱۳۹۶ در شهرک کهریزسنگ از توابع نجف آباد اصفهان بود.

خبرگزاری حقوق بشری هرانا روز گذشته به نقل از یکی از نزدیکان این زندانی نوشته بود که آنها در ۲۴ ساعت اخیر خبری از او نداشتند و این موضوع باعث نگرانی خانواده شده بود.

خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضائیه پیشتر در گزارشی از صدور حکم برای آقای صالحی در پرونده قتل عضو سپاه پاسداران خبر داده بود.

نگرانی از اعدام دیگر معترضان دیماه ۹۶
خبر اعدام مصطفی صالحی در حالی منتشر می‌شود که اخیرا در رویدادی بی‌سابقه، در شبکه‌های اجتماعی هزاران نفر از سراسر جهان، میلیون‌ها بار با استفاده از هشتگ "اعدام نکنید" خواستار توقف حکم اعدام امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی شده بودند.

#اعدام نکنید؛ راهپیمایی میلیونی در خیابان توییتر
 از"#اعدام_ نکنید" تا انتخابات ۸۸؛ ایران در جهان توییتری
رئیسی: اعتراض را باید شنید اما خط قرمز ما اغتشاش و ناامنی است
این احکام به طور موقت متوقف شد اما همزمان اعلام شد حکم اعدام پنج نفر دیگر در ارتباط با اعتراضات دی ماه ۱۳۹۶ در اصفهان تایید شده است.

چند روز پیش فعالان حقوق بشر درباره وضعیت پنج زندانی محکوم به اعدام در زندان اصفهان و احتمال "اعدام مخفیانه" آنها ابراز نگرانی کرده‌ بودند. همچنین سازمان حقوق بشر ایران اعلام کرد خانواده این زندانیان تهدید شده‌اند.

این پنج نفر به نام‌های مهدی صالحی قلعه شاهرخی، محمد بسطامی، عباس محمدی، مجید نظری کندری و هادی کیانی به گفته سازمان‌های حقوق بشری در ارتباط با اعتراضات دی ماه ۱۳۹۶ بازداشت و هر کدام به جرم محاربه و قیام مسلحانه علیه حکومت به دو بار اعدام محکوم شده‌اند. متهمان دست‌کم یک سال و گاه تا دو سال بعد از وقایع دی ماه بازداشت شده‌اند.

بی بی سی