به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، مرداد ۱۶، ۱۳۹۹

ابتلای شش هزار کادر درمان تهران و افزایش بیماران بدحال کرونا

خستگی نگران‌کننده کادر درمانی
حدود شش هزار همکار مراکز درمانی تهران به کرونا مبتلا شده‌اند. وزارت بهداشت نسبت به پیامد "خستگی کادر درمان" هشدار داد. استان تهران در وضعیت قرمز قرار دارد و مسئولان محلی پیشنهاد کرده‌اند محدودیت‌ها تمدید شوند.

معاون آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پزشکی می‌گوید با توجه به افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا و بستری شدن بیماران مبتلا به کووید۱۹ در روزهای گذشته، شرایط برای کادر درمان "حادتر"  شده و موارد ابتلا در میان آنها بسیار زیاد است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا علیرضا سلیمی چهارشنبه ۱۵ مرداد با اشاره به این که وضعیت در پایتخت بدتر هم شده افزود حدود شش هزار نفر از کادر درمان تهران به کرونا مبتلا شده‌اند و تا کنون ۱۵۰ نفر آنها جان خود را از دست داده‌اند.

این وضعیت در دیگر شهرها و استان‌های ایران نیز متناسب با جمعیت تقریبا به همین شکل است. محمد کریمیان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام روز گذشته از ابتلای ۶۵۷ نفر از کارکنان بخش بهداشت و درمان در این استان به بیماری کووید۱۹ خبر داد.

استان ایلام کمتر از ۶۰۰ هزار نفر و کلان‌شهر تهران مطابق برآوردهای مرکز آمار حدود ۹ میلیون نفر جمعیت دارند. حسین محسن‌زاده، مدیر بیمارستان فوق تخصصی اطفال مشهد روز چهارشنبه به خبرگزاری ایرنا گفته بود از مجموع ۵۰۰ نفر کارکنان این مرکز درمانی ۸۰ نفر به کرونا مبتلا شده‌اند.

خستگی نگران‌کننده کادر درمانی

سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری ۱۵ مرداد ماه نسبت به خستگی کادر درمان هشدار داد و آن را "یکی از دغدغه‌ها و مسایل نگران‌کننده این روز‌ها" خواند. او از مردم خواست با رعایت توصیه‌های بهداشتی از فشار کار بر روی شاغلان این بخش بکاهند.

به گفته سیما سادات لاری در شبانه روز منتهی به نیمروز چهارشنبه، دو هزار و ۶۹۷ مورد جدید ابتلا به کرونا در ایران شناسایی شده و ۱۸۵ بیمار مبتلا به کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

به این ترتیب تعداد مجموع مبتلایان به کرونا در ایران به ۳۱۷ هزار و ۴۸۳ نفر و تعداد قربانیان آن به ۱۷ هزار و ۸۰۲ نفر رسید.

لاری می‌گوید از ۳۱ استان ایران، همچنان و مانند روزهای گذشته، ۱۴ استان در وضعیت قرمز و ۱۲ استان در وضعیت هشدار قرار دارند.

افزایش بیماران بدحال، کمبود تخت مراقبت ویژه

به گزارش ایرنا معاون سازمان نظام پزشکی در نشست خبری "پویش ملی همدلی با مدافعان سلامت" گفت الگوی مراجعه به بیمارستان‌ها در ارتباط با کرونا به نسبت اسفند ماه تغییر کرده و اکنون مراجعان "عموما افراد بد حال هستند که به تخت ویژه نیاز دارند به همین علت با کمبود تخت مراقبت ویژه مواجه هستیم".

علیرضا سلیمی گفت: «یکی از کمبودهایی که اکنون جدی است، مشکل کمبود نیروی انسانی در بخش‌های مراقبت‌های ویژه است و این نیروها خسته و فرسوده شده‌اند، خستگی ایمنی بدن را پایین می‌آورد و امکان ابتلا به بیماری با وجود وسایل محافظت شخصی بیشتر می‌شود.»

او با اشاره به این که در همه کشورهای جهان امکان ابتلای افرادی که در خط اول رسیدگی به بیماران کرونا قرار دارند چند برابر افراد معمولی است افزود در ایران نیز شاغلان بخش "آی‌سی‌یو" سه برابر افراد عادی به بیماری کووید۱۹ مبتلا می‌شوند.

در روزهای گذشته سخنان اخیر رئیس جمهوری، حسن روحانی مبنی بر ضرورت برگزاری "با عظمت و شکوه" عزاداری‌های ماه محرم حتی در شهرهای با وضعیت قرمز، با انتقادهای زیادی روبرو شده است.

روحانی در نشست شنبه ستاد ملی مقابله با کرونا گفته بود مراسم ماه محرم باید حتما و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار شود. منتقدان می‌گویند در چنین مراسمی امکان رعایت توصیه‌های بهداشتی نظیر فاصله‌گذاری فیزیکی فراهم نیست.

ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های کرونایی مراسم محرم

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت روز چهارشنبه از تهیه شیوه‌نامه‌ای برای نحوه برگزاری مراسم ماه محرم خبر داد که با هماهنگی هیئت‌ها، متولیان، سازمان تبلیغات اسلامی و دیگر مراکز مرتبط تنظیم شده است.

به گزارش ایسنا او با اشاره به ممنوع شدن برخی مراسم خاص در استان‌ها گفت: «قالی‌شوران، نخل گردانی، دسته‌جاتی که در بوشهر و خوزستان می‌دیدیم، مراسم تشت گذاری در اردبیل و زنجان و... را محرم امسال نخواهیم داشت.»

معاون کل وزارت بهداشت با بیان این که ۸۰ هزار هیئت در ایران فعالیت می‌کنند گفت هشت هزار ناظر وزارت بهداشت مامور شده‌اند بر رعایت نکات بهداشتی در مراسم عزاداری نظارت کنند. او همچنین شهروندان را تشویق کرد مطابق شعار "هر خانه یک حسینیه" مراسم را در جمع‌های کوچک و خانوادگی برگزار کنند.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

با این همه با توجه به ادامه وضعیت قرمز و هشدار در اغلب استان‌ها، برخی مسئولان محلی خواستار اعمال یا تمدید محدودیت‌های کرونایی شده‌اند.

علیرضا زالی، فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونای تهران می‌گوید این ستاد و استانداری تهران برای تمدید محدودیت‌ها در پایتخت برای یک هفته دیگر پیشنهادی به کمیته امنیتی، انتظامی و اجتماعی وزارت کشور ارائه داده‌اند و امیدوارند با آن موافقت شود.

زالی در همین حال از کاهش حدود ده درصدی آمار قربانیان کرونا در هفته جاری به نسبت هفته گذشته خبر داد. وزارت بهداشت به طور معمول آمار تفکیکی شهرها و استان‌ها در مورد ابتلا و مرگ بر اثر کرونا را منتشر نمی‌کند.

طی سه روز گذشته شمار کل قربانیان بیماری کووید۱۹ در سراسر ایران از ۲۱۵ نفر به ۱۸۵ نفر کاهش داشته است. از ابتدای مرداد ماه تا کنون فقط در چهار روز تعداد قربانیان کمتر از ۲۰۰ نفر بوده است.

دویچه وله فارسی