به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، مرداد ۱۷، ۱۳۹۹

استقبال سازمان‌های یهودی آمریکا از انتخاب آبرامز برای رسیدگی به امور ایران

الیوت آبرامز
گروه‌ها و سازمان‌های آمریکایی یهودی و حامی اسرائیل از انتصاب نماینده جدید آمریکا در امور ایران استقبال کردند.
به گزارش رسانه‌های اسرائیل، این گروه‌ها نظر به تجربه و پیشینه طولانی الیوت آبرامز در کار سیاسی، ابراز اطمینان کردند که او فردی توانمند در پیشبرد ماموریت محوله است.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، روز پنج‌شنبه، ۱۶ مرداد، خبر داد که با کناره‌گیری برایان هوک از مقام نمایندگی ویژه وزارت خارجه آمریکا در امورایران به دلیل پیوستن به بخش خصوصی، به زودی الیوت آبرامز این ماموریت را برعهده می‌گیرد.

الیوت آبرامز، دیپلمات ۷۲ ساله نیویورکی جمهوری‌خواه که دارای دیدگاه‌های نومحافظه‌کاری شناخته می‌شود، در یک سال و نیم اخیر نماینده ویژه دولت دونالد ترامپ در امور ونزوئلا بوده است.

وی با حفظ سمت در مورد ونزوئلا، و در پایان دوره ماموریت برایان هوک، از چند هفته دیگر کار خود را در امور ایران آغاز می‌کند.
 در پی این انتصاب، دانیل ماریاچین، مدیر بنی‌بریت در آمریکا، به رسانه‌های اسرائیل گفت، این سازمان از انتصاب فردی «دارای تجربه عمیق و دانش دیرینه در قبال منطقه و بازیگران آن استقبال می‌کند».

به گفته مدیر بنی‌بریت، آقای آبرامز با داشتن کارنامه‌ای طولانی در مبارزه با هواداران و فعالان تروریسم، به ویژه ایران، از شایستگی‌های لازم برای ایفای ماموریت محوله برخودار است.

سارا اشترن، بنیانگذار و رییس بنیاد «اِمِت» نیز گفته است که الیوت آبرامز «دیپلماتی مجرب در مذاکره و برخوردار از توانایی‌های خارق‌العاده است».

خانم اشترن اقدامات برایان هوک به ویژه در قبال برجام، توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران، را «کاری نمونه» نامید.

به گفته رئیس این بنیاد، برایان هوک ابتدا نقائص «توافق معیوب» سال ۲۰۱۵ را اصلاح کرد، سپس توانست ایران را با تحریم‌های به‌شدت فلج‌کننده با رهبری آمریکا در جامعه کشورها منزوی کرده و سرانجام نیز بیشترین تلاش را به عمل آورد تا جامعه بین‌المللی را متقاعد کند که ایران توافق را نقض می‌کند.

مارشال ویتمن، سخنگوی کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل، نیز گفته است این نهاد از «خدمات برایان هوک و تلاش‌های مصمم او در مبارزه با اقدامات بی‌ثبات کننده رژیم ایران» قدردانی می‌کند.

سخنگوی ایپک افزوده است که الیوت آبرامز تجربه غنی خود را در تلاش برای کسب اطمینان از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای و مقابله با تجاوزگری ایران در منطقه به کار خواهد گرفت.

مورت کلاین، رئیس هیستدروت صیونی آمریکا، به شبکه هفت اسرائیل گفته است که الیوت آبرامز فردی «متعهد به صهیونیسم و یک میهن‌پرست آمریکایی است».

«کنفرانس روسای سازمان‌های بزرگ یهودیان آمریکا» در بیانیه‌ای با توصیف الیوت آبرامز به عنوان «یک دپیلمات قدرتمند» و «حامی قوی مناسبات آمریکا و اسرائیل» افزود که او قادر است سیاست‌ آمریکا در یک «مقطع زمانی حساس» را اجرا کند.

این نهاد تاکید کرده که «منتظر همکاری» با آقای آبرامز در ادامه «موفقیت برایان هوک» است.

جک روزن، رئیس کنگره یهودیان آمریکا، گفته است که الیوت آبرامز دارای «صلاحیت بالا» برای ماموریت جدید است و مانند برایان هوک «در جهت مقابله با فعالیت‌های بدخیم ایران در خاورمیانه مصمم عمل خواهد کرد».

به گفته آقای روزن اما الیوت آبرامز «مهلت کمی» برای تامین هدف آمریکا در تمدید تحریم تسلیحاتی ایران دارد.

وزیر خارجه آمریکا گفته است که کشورش پیش‌نویس قطعنامه‌ای در راستای تمدید نامحدود تحریم تسلیحاتی ایران را روز ۲۲ مرداد به شورای امنیت ارائه خواهد کرد.

مقامات ارشد اسرائیل، از جمله بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر و گابی اشکنازی، وزیر خارجه، ماه گذشته در آخرین دیدارهای خود با برایان هوک در سفر این دیپلمات آمریکایی به اورشلیم، بر لزوم تمدید تحریم تسلیحاتی ایران تاکید کردند.

دانی دنون، سفیر اسرائیل در سازمان ملل، نیز هفته گذشته گفت عدم تمدید تسلیحاتی ایران وضعیت خاورمیانه را خطرناک‌تر خواهد کرد.

به نوشته شبکه هفت اسرائیل، برایان هوک شاخص‌ترین چهره در کارزار موسوم به «فشار حداکثری» آمریکا علیه ایران بود.

رادیو فردا