به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، مرداد ۱۷، ۱۳۹۹

امانوئل مکرون در لبنان؛

دیدار با شهروندان مصیبت‌دیده در اثر انفجار
امانوئل مکرون، از مناطق آسیب‌دیده بر اثر انفجارهای مهیب در بیروت بازدید کرد
در پی وقوع انفجارهای مهیب و مرگبار در بیروت، امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه به منظور دیدار با مردم لبنان و گفتگو با مقامات این کشور، وارد بیروت شد. امانوئل مکرون، نخستین رهبر سیاسی در جهان است که پس از انفجارهای بیروت به لبنان سفر کرده است. سه هواپیمای فرانسوی، حامل تجهیزات امدادرسانی و پزشکی به همراه گروه‌های متخصص امداد و پزشکی تاکنون از فرانسه به لبنان اعزام شده است.  در جریان انفجار روز سه‌شنبه ۴ اوت/۱۴ مرداد، دست‌کم ۱۳۷ نفر کشته و بیش از ۵ هزار نفر زخمی شدند.  سرنوشت ده‌ها فرد مفقود دراین انفجارها هم هنوز مشخص نیست. ۴۰ تن از شهروندان فرانسه هم در این انفجار زخمی شدند. 

کاخ الیزه، مقر ریاست‌جمهوری فرانسه، اعلام کرد: امانوئل مکرون، پیش از ظهر روز پنج‌شنبه ۶ اوت، وارد بیروت شد تا از نزدیک در جریان اوضاع قرار گیرد. 
امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه، به محض ورود به لبنان، در حساب کاربری شخصی خود در توییتر، خطاب به مردم لبنان، نوشت: «لبنان تنها نیست».
رییس‌جمهوری فرانسه، روز چهارشنبه ۵ اوت، ضمن اعلام خبر سفر خود به لبنان تاکید کرد: برای دیدار با مردم لبنان و اعلام پیام همبستگی و برادری مردم فرانسه به لبنان سفر می‌کنم. 

رییس‌جمهوری فرانسه افزوده بود: در این سفر اوضاع را با مقامات سیاسی لبنان مورد بررسی قرار می‌دهم.

امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه، در فرودگاه بین‌المللی بیروت، از سوی همتای لبنانی خود میشل عون مورد استقبال قرار گرفت
در پی انفجار مهیب و مرگبار در بندر بیروت در لبنان، بر اساس آخرین آمار اعلام شده، دست‌کم ۱۱۳ نفر جان خود را از دست داده و بیش از ۴ هزار نفر زخمی شدند. از سرنوشت حدود یکصد نفر خبری در دست نیست. 

امانوئل مکرون، بلافاصله پس از ورود به بیروت، از مناطقی در شهر بیروت که بر اثر انفجارهای به شدت آسیب دیده‌اند،‌ بازدید کرد. 

امانوئل مکرون، در بیروت، ضمن حمایت از مردم لبنان، نسبت به اقدامات بعدی فرانسه با همکاری اتحادیه اروپا و جامعه جهانی برای کمک به لبنان تاکید کرد.

رییس‌جمهوری فرانسه، که این سخنان را پیش از دیدار با مقامات سیاسی لبنان ایراد کرد، خطاب به حکومت لبنان درباره لزوم انجام اصلاحات سیاسی و اقتصادی هشدار جدی دارد.

امانوئل مکرون به شهروندان لبنان وعده داد که بطور جدی سیاست‌های لبنان در راستای انجام اصلاحات را پیگیری می‌کند. رییس‌جمهوری فرانسه به لبنانی‌ها اعلام کرد که بررسی اقدامات حکومت لبنان، روز اول سپتامبر، بار دیگر در این کشور خواهد بود.  روز اول سپتامبر، یکصدمین سالگرد تشکیل کشور لبنان بعنوان یکی از سرزمین‌های محصور سوریه توسط فرانسه است.

انفجارهای مهیب در لبنان در حالی روی داده است که طی ماه‌های اخیر این کشور با مشکلات شدید اقتصادی مواجه بوده و خطر قحطی و گرسنگی شهروندان این کشور را تهدید می‌کرد. پس از این انفجارها، که در شرایط بحرانی بهداشتی ناشی از شیوع ویروس کرونا رخ داد، شماری از بیمارستان‌های نزدیک به محل انفجار دچار آسیب‌های شدید شدند و وضعیت به گفته پزشکان در محل، برخی از بیمارهای بستری در این بیمارستان‌های آسیب دیده به نقاط دیگر منتقل شدند.  گزارش‌ها از بیروت حاکی از آن است که بیمارستان‌های دیگر این شهر به دلیل شمار زخمی‌شدگان، در وضعیت نامناسبی قرار دارند. 

تاکنون علاوه بر فرانسه، شمار دیگری از کشورهای جهان هم به منظور کمک‌رسانی به لبنان اعلام آمادگی کرده‌اند. پیش از ظهر روز امروز چهارشنبه محموله‌هایی از کشورهای کویت، قطر و اردن، شامل تجهیزات بیمارستان صحرایی به لبنان ارسال شد. 

فرانسه هم سه فروند هواپیما شامل تجهیزات امدادرسانی و پزشکی و گروه‌های متخصص امداد و فوریت‌های پزشکی به بیروت اعزام کرده است.

به گفته یکی از پزشکان در لبنان، بدلیل تعداد بسیار زیاد زخمی‌ها، بیمارستان‌ها به شدت نیازمند اهداء خون هستند و از سوی دیگر با کمبود دارو به‌ویژه داروهای ضددرد مواجهند. 

خبرگزاری فرانسه گزارش داد: شماری از پزشکان بدون مرز که به منظور امدادرسانی به بیروت رفته‌اند وضعیت در بیروت را بسیار نگران‌کننده و تاسف‌بار توصیف کردند.  

گزارش‌های محلی از شهر بیروت هم حاکی از آن است که در کمتر از ۴۸ ساعت از وقوع انفجارهای مهیب در بیروت که به بیش از نیمی از این شهر آسیب جدی وارد آورده است، ده‌ها شهروند لبنانی بطور داوطلبانه برای پاکسازی شهر بسیج شدند. این ابتکار داوطلبانه‌ی شهروندان بیروت در حالی صورت گرفته است که حکومت این کشور هنوز هیچ اقدامی برای پاکسازی پایتخت انجام نداده است. 

رادیو بین المللی فرانسه