به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، مرداد ۱۸، ۱۳۹۹

در اعتراض به فساد گسترده در کشورش

 سفیر لبنان در اردن استعفا داد

تریسی شمعون سفیر لبنان در اردن در پی وقوع انفجار بزرگ در بیروت و در اعتراض به گستردگی فساد در کالبد حکومت کشورش شامگاه پنج‌شنبه 6 اوت 2020 در یک برنامه زنده تلویزیونی استعفایش را اعلام کرد.ترسی شمعون سفیر لبنان در اردن همچنین در این گفتگوی تلویزیونی که به طور زنده از شبکه MTV لبنان پخش می‌‌‌شد با بیان این که «آمده‌ام تا به عنوان سفیر استعفایم را در اعتراض به تقصیر دولت اعلام کنم»، خواستار مجازات کل دستگاه سیاسی سابق و کنونی در لبنان شد.

شمعون که 3 سال پیش با توصیه میشل عون رئیس جمهوری لبنان به عنوان سفیر این کشور در اردن منصوب شده بود، گفت:« من به عنوان سفیر.. دیگر نمی‌توانم این وضعیت را تحمل کنم و این درد را در چشمان مردم ببینم».

انفجار روز سه‌شنبه 4 اوت در بندر بیروت تاکنون منجر به کشته شدن 149 تن و مجروح شدن 5000 نفر شده و کماکان عملیات جستجو برای یافتن مفقودین ادامه دارد.

ترسی شمعون سفیر لبنان در پادشاهی اردن با اشاره با این‌که « تقصیر گسترده‌ای صورت گرفته» افزود که « انفجار، این کشتار و این فاجعه‌ای که اتفاق افتاده زنگ‌ خطر را به صدا درآمده تا به هیچ‌کس رحم نکنیم و همه آنها باید از قدرت کناره‌گیری کنند».

ترسی شمعون متولد سال 1962 و دختر دانی شمعون رهبر سابق حزب لیبرال ملی‌ و نواده کمیل شمعون رئیس جمهوری اسبق لبنان است.

دومین استعفا
از زمان وقوع انفجار بندر بیروت در روز سه‌شنبه این دومین استعفای مسئولان لبنانی است و پیش از این نیز مروان حماده نماینده پارلمانی نزدیک به ولید جنبلاط رهبر درزی‌های لبنان نیز چهارشنبه استعفایش را در اعتراض به اوضاع کشورش تقدیم کرده و خواستار تشکیل کمیته تحقیقات بین‌المللی شد.

در متن استعفایش مروان حماده وزیر سابق لبنان از همکارانش دیگر نمایندگان پارلمان لبنان خواست تا زمام مبادرت را به دست گرفته و خواستار تشکیل کمیته تحققات بین‌المللی شوند.

او همچنین از دیگر نمایندگان پارلمان لبنان خواست تا پس فاجعه‌ای که در لبنان اتفاق افتاده پیشنهادهایشان برای تحریک شورای عالی جهت محاکمه رؤساء و وزراء و همچنین بازبینی مسئولیت‌های قانونی در دو سطح ریاستی و وزیران را تقدیم کنند».

از سویی برخی لبنانی‌ها در شبکه‌های اجتماعی خواستار استعفای ژنرال میشل عون رئیس جمهوری لبنان و دولت این کشور شدند و در همین راستا هشتاگ #استقيلوا (استعفا دهید) در صدر قرار گرفته و معترضان لبنانی دست‌اندرکاران دولت این کشور را به کوتاهی متهم کردند.

همچنین با هشتاگ «#الاعدام_لبدري_ضاهر» (بدری ضاهر را اعدام کنید) بسیاری از شهروندان لبنانی خواستار اعدام بدری ضاهر مدیرکل گمرک‌های لبنان شدند و او را مسئول انفجار بزرگ بیروت دانستند».

العربیه