به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، فروردین ۱۲، ۱۴۰۰

رایزنی مکرون و مرکل با ولادیمیر پوتین درباره بازگشت ایران به تعهدات برجام؛

  گزارش رویترز از مذاکره غیرمستقیم ایران و آمریکا
از راست ولادیمیر پوتین، آنگلا مرکل و امانوئل مرکل
دفتر رئيس جمهوری فرانسه می‌گوید امانوئل مکرون و آنگلا مرکل با ولادیمیر پوتین سه‌شنبه شب درباره تلاش فوری جهت بازگردن جمهوری اسلامی به پایبندی کامل به الزامات ذیل برجام رایزنی کرده‌اند. همزمان خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت که ایران و آمریکا به طور غیرمستقیم و از طریق متحدان اروپایی ایالات متحده،‌ مذاکراتی داشته‌اند.

خبرگزاری رویترز به استناد بیانیه کاخ الیزه سه‌شنبه شب ۱۰ اردیبهشت نوشت: رئیس جمهوری فرانسه، صدراعظم آلمان و رئيس جمهوری روسیه درباره چند موضوع مذاکراتی داشتند. این سه کشور توافق کردند که تلاش‌هایی‌ برای بازگرداندن ایران به پایبندی کامل به الزامات براساس برجام در سریعترین زمان ممکن انجام دهند.

همزمان خبرگزاری رویترز سه‌شنبه در یک گزارش دیگر نوشت که سه مقام غربی گفته‌اند دولت جو بایدن و ایران به طور عمده، به صورت غیرمستقیم و از طریق سه کشور اروپایی طرف توافق برجام – بریتانیا، فرانسه و آلمان – با هم تماس داشته اند و به نظر این مقامات، ایران حالا می خواهد درباره یک طرح گسترده تر بازگشت به برجام گفتگو کند.

دولت پرزیدنت بایدن از زمان شروع کار خود گفته است اگر ایران به اجرای تعهدات خود در قابل توافق هسته‌ای موسوم به برجام بازگردد، آمریکا هم به این توافق بازخواهد گشت. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا، واشنگتن را در سال ۲۰۱۸ از برجام خارج کرد و تحریم هایی را که تحت آن توافق برداشته شده بود، دوباره برگرداند.

جمهوری اسلامی می‌گوید تا تحریم‌های دوران ترامپ برداشته نشود، به توافق باز نمی‌گردد اما دولت بایدن هم تاکید دارد که ایران باید به تعهدات خود در دوران برجام بازگردد، تا آمریکا نیز به این توافق بازگردد. هنوز دو طرف قدمی برنداشته‌اند. 

دوشنبه شب ۹ فروردین، نشریه پولیتیکو در واشنگتن به نقل از دو مقام دولت آمریکا گزارش داد که کاخ سفید در حال تهیه پیشنهادی جدید برای باز کردن گره و شروع مذاکرات با ایران است. پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی نوشت، کاخ سفید در این پیشنهاد از ایران می‌خواهد برخی از فعالیت‌های هسته‌ای از جمله کار بر سانتریفیوژهای پیشرفته و غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۲۰ درصد را متوقف کند و در مقابل، آمریکا شماری از تحریم‌ها در حوزه اقتصادی را کاهش دهد. 

این مقامات حاضر به اعلام رسمی جزئیات این پیشنهاد نشدند و دولت آمریکا هنوز واکنشی به این گزارش نداده است. 

در مقابل،‌ دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل در توئیتی به این گزارش واکنش نشان داد و اعلام کرد که نیاز به پیشنهاد جدیدی نیست و فقط کافی است آمریکا تعهدات خود را اجرا کند.

هفته پیش، ۴۳ عضو سنای آمریکا از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات با ارسال نامه‌ای به پرزیدنت بایدن، از او خواستند توافقی جامع با ایران را دنبال کند که فعالیت هسته‌ای، عملیات تحریک‌آمیز در خاورمیانه و برنامه موشکی بالستیک را هم در برگیرد.

رادیو بین المللی فرانسه