به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، خرداد ۱۴، ۱۴۰۰

سرنگونی هواپیمای اوکراینی؛

 چهار کشور علیه ایران ادعای خسارت کردند
 چهار کشور کانادا، بریتانیا، سوئد و اوکراین ایران را در جریان رسیدگی به شلیک به هواپیمای مسافربری اوکراینی متهم به نقض قوانین بین‌الملل کرده‌اند و از حکومت ایران خواسته‌اند که در کنار عذرخواهی رسمی و مجازات عاملان به خانواده قربانیان غرامت پرداخت کند. این چهار کشور در بیانیه مشترک خود نوشته‌اند که حذف بخش‌هایی از اطلاعات در گزارش تحقیقی مربوط به ساقط کردن این هواپیما و پنهانکاری‌های ایران معادل نقض قوانین بین‌المللی است.

در این بیانیه آمده است مسافران این هواپیما که شهروند و یا مقیم این کشورها بوده‌اند به شدت و به شکلی غیرقابل برگشت از این تراژدی آسیب دیده‌اند و ایران باید با جبران کامل خسارت به این کشورها مسئولیت حقوقی خود را انجام دهد.

در جریان شلیک دو موشک زمین به هوای پدافند سپاه پاسداران به یک هواپیمای مسافربری خطوط هوایی اوکراین که از تهران عازم کی‌یف بود همگی ۱۷۶ نفر سرنشین پرواز ۷۵۲ با سقوط این هواپیما جان باختند. بسیاری از آنها شهروندان کانادایی-ایرانی بودند که از طریق کی‌یف عازم کانادا بودند. مقام‌های ایرانی پس از سه روز انکار، مسئولیت این سرنگونی را پذیرفتند.

اواخر اسفندماه سال ۱۳۹۹ سازمان هواپیمایی کشوری ایران گزارش نهایی بررسی سرنگونی هواپیمای خطوط هوایی اوکراین را منتشر کرد. این سازمان در گزارش خود اپراتور پدافند موشکی سپاه را در سرنگونی هواپیمای اوکراین مقصر دانست.

این گزارش با انتقاد انجمن خانواده‌های جانباختگان هواپیمای اوکراینی مواجه شد. این خانواده‌ها در بیانیه خود دولت‌های درگیر در این فاجعه را به "مذاکرات توخالی" با ایران و تنها گذاشتن خانواده‌های سوگوار متهم کرده‌اند و گفته‌اند: "بعد از چهارده ماه جامعه‌ بین‌المللی نتوانسته است ایران را در ارتکاب چنین جنایت وحشتناکی مورد بازخواست قرار دهد".

بازماندگان قربانیان سرنگونی این هواپیما، این روایت را که قبلا هم از سوی مقام‌های ایران مطرح شده بود نپذیرفته بودند. آنها می‌گویند دلایل پنهانکاریِ اولیه و نقش فرماندهان بلندپایه در این ماجرا نادیده گرفته شده است.

نیروهای مسلح ایران تا سه روز بعد از سرنگونی هرگونه مسئولیتی در آن را رد می کرد و سازمان هواپیمایی کشوری در گزارش نهایی خود به ایراد فنی اشاره کرده است. مقام ها همچنین اجازه دادند دارایی های سرنشینان که در محل سقوط پراکنده بود غارت شود و بعد آنجا را با بولدوزر صاف کردند.

نیروهای مسلح ایران تا سه روز بعد از سرنگونی هرگونه مسئولیتی در آن را رد می کرد و سازمان هواپیمایی کشوری در گزارش نهایی خود به ایراد فنی اشاره کرده است. مقام ها همچنین اجازه دادند دارایی های سرنشینان که در محل سقوط پراکنده بود غارت شود و بعد آنجا را با بولدوزر صاف کردند.

کانادا و کشورهای دیگر در این بیانیه اعلام کرده‌آند که به دنبال جبران خسارت مادی و معنوی برای قربانیان و خانواده‌های آنها، فارغ از ملیتشان هستند و این غرامت باید با تعهدات ایران براساس قوانین بین‌المللی هم‌خوانی داشته باشد.

این چهارکشور در عین حال از ایران خواسته‌اند برای تعیین تاریخی برای آغاز رسمی مذاکرات با هدف مشخص شدن غرامت با آنها همکاری کامل کند.

افغانستان کشور دیگری که تبعه‌هایش در این هواپیما بوده‌اند در این بیانیه مشارکت نکرده است.

بی بی سی  فارسی