به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، آذر ۲۹، ۱۳۸۹

تحصن فعالان زن در مقابل سازمان ملل برای آزادی نسرین ستوده
 فعالان زن، در اعتراض به وضعیت نسرین ستوده، وکیل زندانی در ایران، از روز دوشنبه ۲۹ آذر در مقابل دفتر سازمان ملل در ژنو تحصن می‌کنند. این فعالان زن به دلیل بی‌توجهی مسئولان قضایی ایران به وضعیت نسرین ستوده که بیش از ۱۰۳ روز است که در زندان به‌سر می‌برد و برای دومین بار دست به اعتصاب غذا زده است این تحصن را انجام می‌دهند. آن‌ها از مردم درخواست کرده‌اند که به این اعتراض عمومی بپیوندند.
شیرین عبادی، خدیجه مقدم، منصوره شجاعی، پروین اردلان، شادی صدر، آسیه امینی و محبوبه عباس‌قلی‌زاده با اعلام این تحصن طی بیانیه‌ای از همه مردم، به‌ویژه فعالان زن و فعالان حقوق بشر درخواست کرده‌اند که با اعتراض به وضعیت نامناسب نسرین ستوده در زندان، خواستار آزادی وی شوند.
این فعالان زن در مورد وضعیت نسرین ستوده در زندان نوشته‌اند که پس از پایان یافتن تحقیقات مقدماتی و ختم دادرسی حداکثر طی یک هفته می‌بایستی نسبت به اتهام وی اظهارنظر شود.
آن‌ها افزوده‌اند که بر اساس مقررات قضایی ایران، پس از شروع محاکمه نگهداری زندانی در سلول انفرادی ممنوع است اما نسرین ستوده از نخستین روز بازداشت تاکنون در سلول انفرادی به سر می‌برد و به درخواست‌های مکرر او و وکلایش برای آزادی به قید وثیقه توجهی نشده است و در نتیجه خانم ستوده به اجبار در اعتراض به عدم رعایت قوانین از تاریخ ۱۳ آذر، دست به اعتصاب غذای خشک زده است.
فعالان زن تأکید کرده‌اند که در این مدت نه تنها به درخواست‌های قانونی نسرین ستوده ترتیب اثر داده نشده، بلکه به اتهامات جدیدی همچون عدم رعایت حجاب اسلامی نیز متهم شده است. به همین خاطر این فعالان زن نگرانی عمیق خود را نسبت به خطری که جان این وکیل زندانی را تهدید می‌کند ابراز داشته‌اند.
آن‌ها نوشته‌اند: «از کلیه آزاداندیشان جهان، فعالان حقوق زن و از اعضای خانواده جهانی حقوق بشر درخواست داریم در همبستگی با این حرکت خواهران‌شان برای آزادی هرچه سریع‌تر نسرین ستوده به ما ملحق شوند و به هر شیوه ممکن، از پیوستن به تحصن گرفته تا ارسال ای‌میل و نامه اعتراضی به دولت ایران، یا تجمع در مقابل سفارتخانه‌های ایران در کشورهای مختلف یا به هر شیوه ممکن دیگری، ما را یاری کنند تا صدای حق‌طلبی همراه دربندمان را به گوش جهانیان برسانیم.»
نسرین ستوده که عمدتاً وکالت پرونده‌های حقوق بشری را در ایران بر عهده دارد، ۱۳ شهریور ٨٩ پس از مراجعه به دادگاه، بازداشت شد و از آن زمان تاکنون در زندان اوین زندانی است.
بر اساس خبری که روز گذشته منتشر شد نسرین ستوده، بر اثر ادامه اعتصاب غذای خشک و به دلیل وخامت حالش به بهداری زندان متنقل شده است.
نسرین ستوده فارغ‌التحصیل حقوق بین‌الملل است. مدارک لیسانس و فوق لیسانس‌اش را از دانشگاه شهید بهشتی دریافت کرده است و در سال ۱۳۸۲، کار خود را به طور رسمی به‌عنوان وکیل دادگستری آغاز کرد.
وی برنده جایزه حقوق بشر سازمان حقوق بشر بین‌الملل در سال ۲۰۰۸ است و در روزنامه‌هایی چون توس و نشاط مطالب حقوقی می‌نوشت.