به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، دی ۱۰، ۱۳۸۹

آلودگی هوای تهران از هشدار به اضطرار
و به مرز نگران کننده ای رسیده است
به دنبال افزایش آلاینده های هوای شهر تهران دبیرخانه کمیته هماهنگی مواقع اضطرار آلودگی هوای تهران اطلاعیه ای را صادر کرد و از تهرانی ها خواست با رعایت موارد ذکرشده به کاهش آلاینده های هوای تهران کمک کنند.
در این اطلاعیه آمده است که: « با توجه به افزایش نسبی آلاینده‏ها به ویژه ذرات معلق و براساس میزان آلاینده‏های اندازه گیری شده از ایستگاه های سنجش آلودگی هوای تهران که به صورت میانگین تراز بالاتری از حدود مجاز آلاینده ذرات معلق خصوصا ذرات با قطر کمتر از دوونیم میکرون را نشان می‏دهند، کمیته هماهنگی مواقع اضطرار آلودگی هوای تهران، رعایت توصیه‏ها و تاکیدات زیر را ضروری می‏داند.
در این اطلاعیه از عموم مردم خواسته شده از تردد بی مورد با خودروهای شخصی خودداری کنند. همچنین گروه های آسیب پذیر همچون کودکان، سالخوردگان و بیماران قلبی، عروقی و تنفسی و جانبازان شیمیایی را از رفتن به فضای باز منع کرده است.»
مدیركل هواشناسی استان تهران آسمان تهران را در روز پنجشنبه صاف در پاره‌ای نقاط غبار آلود پیش‌بینی كرد كه حداقل و حداكثر دمای تهران در این روز به پنج و سیزده درجه سانتیگراد بالای صفر می‌رسد. همچنین در روز جمعه نیز آسمان پایتخت نیمه‌ابری بتدریج با افزایش ابر و بارش پراكنده و وزش باد و در ارتفاعات بارش برف پیش‌بینی می‌شود كه حداقل و حداكثر دمای تهران در این روز به سه و یازده درجه سانتیگراد بالای صفر خواهد رسید.
هوای تهران در اضطرار
مرکز هماهنگی و اطلاعی رسانی آلودگی هوا نیز اعلام کرد براساس اطلاعات رسیده از ایستگاه های سنجش آلودگی هوای تهران، هوای این شهر از مرز هشدار گذشته و به اضطرار رسیده است.
مركز هماهنگی و اطلاع‌رسانی آلودگی هوا افزوده است: روزچهارشنبه بر میزان غلظت‌ آلاینده‌های ذرات معلق كمتر از ده میكرون افزوده و از میزان غلظت آلاینده ذرات معلق كمتر از دوونیم میكرون نسبت به روز گذشته (سه شنبه) در همین ساعت كاسته شده است.
همچنین در میزان غلظت آلاینده مونواكسید كربن تغییری مشاهده نمی‌گردد بنابراین میانگین غلظت آلاینده ذرات معلق كمتر از دوونیم میكرون فراتر از حد مجاز و شاخص كیفیت هوای تهران هم‌اكنون در شرایط هشدار است.
بنا بر این گزارش ایستگاه‌های شهرداری منطقه شانزده و منطقه نوزده به لحاظ آلاینده‌ها ذرات معلق كمتر از ده میكرون در شرایط اضطرار قرار دارند.
اما مرتضی تمدن استاندار تهران با رد شرایط اضطرار آلودگی هوای تهران گفت: «به دلیل قرار داشتن اغلب آلاینده های هوای تهران در شرایط استاندارد، اکنون در شرایط ناسالم قرار داریم اما در شرایط اضطرار و هشدار نیستیم.»
استاندار تهران تاکید کرد: تنها آلاینده های ذرات معلق کمتر از دوونیم میکرون در شرایط غیر مجاز قرار دارد.
ضرورت ندارد به مردم گزارش دهیم
دکتر کاظم ندافی، رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در پاسخ به مشاور شهرداری تهران گفت: «اینکه گفته شود وزارت بهداشت آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا را اعلام نکرده، صحت ندارد و وزارت بهداشت آمار منتسب به آلودگی هوا را به مراجع ذیربط اعلام کرده است.»
بحث بر سر این تکذیب های پیاپی استانداری تهران و مقامات وزارت بهداشت درمورد وضعیت بحرانی آلودگی هوای تهران که مغایر با ارقام ارائه شده از سوی مرکز هماهنگی و اطلاع رسانی آلودگی هوای تهران است، تاکنون به نتیجه ای نرسیده است.
پیامد آلودگی هوای تهران به باغ وحش رسید
در همین حال روز چهارشنبه گزارش شد حیوانات ساکن باغ وحش ارم تهران از جمله شیرها و ببرهای وارداتی نیز به بیماری های تنفسی ناشی از آلودگی هوا مبتلا شده اند