به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، دی ۰۳، ۱۳۸۹

آداب کریسمس در جلفای اصفهان
کلیسای وانک، اصفهان، جلفا
ارامنه برای شب عید غذای مخصوص می پزند و"پلو و ماهی و کوکوسبزی"، اصلی ترین غذای شب عید ارامنه است که به نشانه تقدس و برکت تهیه می شود. بعد از صرف غذای شب عید، کودکان به شوق دیدار و گرفتن هدیه از "بابانوئل"به رختخواب می روند و صبح، هدیه سال نو خود را دریافت می کنند. 
ارامنه ایران در سال ۱۶۰۵ در زمان "شاه عباس" به ایران کوچ کردند که بیشتر آنان در جلفای اصفهان اقامت دارند.
مراسم سال نومیلادی هر ساله نیمه شب اول ژانویه در بزرگترین و زیباترین کلیسای ایران یعنی کلیسای "وانک" واقع در محله ارامنه نشین " جلفا" اصفهان برگذار می شود.
مسیحیان ارتدکس که ۹۹ درصد مسیحیان ایران پیرو این فرقه می باشند، شب پنجم ژانویه تولد حضرت مسیح را جشن می گیرند.
دیگر فرقه های مسیحی براین باورند که حضرت عیسی ۲۵ دسامبر به دنیا آمده است. در استان اصفهان هشت هزار شهروند مسیحی زندگی می کنند.
رئیس شورای خلیفه گری ارامنه اصفهان و حوزه جنوب کشور درباره آداب کریسمس گفت: کریسمس برای مسیحیان سراسر جهان یک عید مذهبی و اجتماعی است که با آداب و رسوم خاص، آن را اجرا می کنند.
"ورژ درمار دیروسیان" افزود: ارامنه مسیحی ارتدکس مانند دیگر همکیشان خود در جهان، یک هفته قبل از سال نو میلادی از تناول فرآورده های گوشتی امساک می کنندو درروز عید تمام ارامنه پرهیزدار (روزه دار)پس از خواندن سرودهای حضرت مسیح که در انجیل آمده،با "نان فطیر" درآیین موسوم به "عشاء ربانی" که همان آخرین شام حضرت مسیح است، روزه خود را می شکنند.
کلیسای وانک
وی از "خانه تکانی" به عنوان مهمترین رسم شب عید نام برد و گفت: پیروان دین مسیح پیش از فرا رسیدن سال نو به " خانه تکانی" و تزیین درخت کاج می پردازند.
وی افزود:آنها برای شب عید غذای مخصوص می پزند و"پلو و ماهی و کوکوسبزی"، اصلی ترین غذای شب عید ارامنه است که به نشانه تقدس و برکت تهیه می شود.
وی گفت: بعد از صرف غذای شب عید، کودکان به شوق دیدار و گرفتن هدیه از "بابانوئل"به رختخواب می روند و صبح، هدیه سال نو خود را دریافت می کنند.
"تاتائوس اوهانیان"دیگرکارشناس امور ارامنه درباره"بابانوئل"و"درخت کاج" که نماد این اعیاد است،توضیح داد:درخت کاج که در تمام فصول سبز است، نماد سرسبزی و استواری محسوب می شود و آن رابرای زیبائی با کاغذ و چراغهای رنگی تزیین می کنند.
وی افزود:ستاره دنباله داری که روی درخت کاج گذارده می شود، نماد ستاره ای است که بوسیله آن ستاره شناسان ایرانی به نام های "بارتازار" و "ملکم" محل تولد مسیح را پیدا کردند و آنان از اولین کسانی بودند که برای این پیامبر هدایایی آوردند.
وی درباره شخصیت بابانوئل گفت: این شخصیت برگرفته شده از کشیشی است که برای این که کسی او را نبیند، کمکهایش را از راه دودکش و یا پنجره برای مستمندان می فرستاد.
وی افزود: این داستان به مرور زمان به خاطر محبوبیت بابانوئل از رنگ و لعاب بیشتری همچون مدل لباس و پرواز با گوزن از آسمان، همراه شد و مورد پسند کودکان قرار گرفت،به گونه ای که بسیاری از شرکت های تبلیغاتی با استفاده از این شخصیت، فروش بسیار بالایی به دست آوردند و فیلم سازان نیز آن را دست مایه آثار خود کردند.
 احترام آزادی: برای ما که مسیحی نیستیم جز تغییر سال میلادی اتفاق دیگری نمی افتد، اما همه این ها دلیل نمی شود تا به اقلیتی که در کنار ما زندگی می کنند، تبریک نگوییم و سال خوبی را برایشان آرزو نکنیم. امیدوارم سال نو برایشان با خوشبختی فراوان همراه باشد و مراسمشان به خوبی هرچه تمامتر برگذار شود؛ همچنین بابانوئل هدیه بچه ها را زود به دستشان برساند تا بچه ها زیاد منتظر نمانند.