به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، دی ۰۸، ۱۳۸۹

    نزاع بین رهبر جمهوری اسلامی و مراجع تقلید
     انتقاد شدید مراجع از وضع موجود کشور:
آیت الله وحید خراسانی:
اقرار و اعتراف كسی كه در زندان است، اعتبار ندارد

آیت الله صانعی و آیت الله بیات زنجانی نیز
                        بر بی اعتباری و خلاف شرع بودن اقرارهای تحت فشار و در زندان تصریح کرده اند.

آیت‌الله دستغیب:
هیچ‌یک از مراجع وضع فعلی را تایید نمی‌کنند،
 چون نه جمهوری است و نه اسلامی 
جرس: آیت‌الله دستغیب در دیدار با خانواده مصطفی تاج زاده، به شدت از وضع موجود کشور انتقاد کرد و گفت: چه شد که در عرض این چند سال همه چیز عوض شد و قرآن و سنّت را خاک کردند؟ کجاست احکام قضاوت؟ هیچ مرجع عادلی را پیدا نمی‌کنید که بگوید: می‌توان با قهر از مجرم اعتراف گرفت. لذا چه در مجلس خبرگان و چه در جاهای دیگر بارها گفته و می‌گویم که هیچ یک از مراجع وضع موجود را تأیید و امضا نمی‌کنند زیرا خلاف قرآن و سنّت و قانون اساسی است.
به گزارش حدیث سرو، وی همچنین با بیان اینکه "وضعیت فعلی را نه جمهوری می‌توان نامید و نه اسلامی"، تاکید کرد: نتیجه پا گذاشتن بر قرآن و سنّت، این می‌شود که دست مراجع بسته شود و تهدیدات پیش آید و شکنجه‌ها و زندانهای بی‌رویه ایجاد شود. وقتی دست مراجع بسته شود دست کسانی باز می‌شود که از قرآن و سنّت اطلاعی ندارند و دیگر از اسلام فقط یک اسم باقی می‌ماند.

جرس: آیت الله وحید خراسانی، در جریان مباحث درس خارج فقه خود اعلام كرد: اقرار و اعتراف كسی كه در زندان است، اعتبار ندارد و اگر قاضی صرفا به استناد آن قضاوت كند و حكمی دهد، آن قاضی از اهلیت و صلاحیت قضاوت ساقط می شود. همچنین اگر شخصی تهدید شود، اقرار او اثر ندارد.
به گزارش آینده نیوز، این مرجع تقلید بلندپایۀ شیعه، در حالیکه طی ماه های اخیر درباره "قاعده ید" بحث می كند، در جلسه روز دوشنبه ششم دی ماه خود، به نقل روایت كه از سوی بزرگترین مفسران و محدثان اهل سنت نقل شده و در كتابهایی مانند مناقب خوارزمی، ذخائرالعقبی ثبت شده، پرداخت و گفت:
زنی باردار در نزد خلیفه دوم اقرار به زنا كرد و خلیفه دستور داد تا او را رجم كنند. حضرت علی با اطلاع از این ماجرا، به خلیفه فرمود: تو بر خود این زن قدرت و سلطنت داری و بر او حكم می كنی، ولی تقصیر طفلى كه در شكم دارد چیست و چرا او را به قتل می رسانی؟ "هذا سلطانك علیها فما علی ما فی بطنها؟!" خلیفه پاسخ داد: او زناكار است! على علیه السلام فرمود: مگر نشنیدى كه رسول خدا فرمود: كسى كه پس از بلا و گرفتاری اعتراف می كند، مورد حد قرار نمی گیرد: "اما سمعت رسول الله )لا حد علی معترف بعد بلاء"؟! بالاخره خلیفه آن زن معترف را آزاد كرد و گفت: عجزت النساء ان تلد مثل على بن ابیطالب لولا على لهلك عمر. (زنان عاجزند كه فرزندى مانند على بن ابیطالب بزایند. اگر على نبود عمر هلاك می گشت.)
این مرجع تقلید سپس افزود: كسی كه در حبس است، اقرارش اعتبار ندارد. قاضی ای كه به چنین اقراری قضاوت كند، از اهلیت قضا ساقط است. اگر تهدیدی هم وجود داشته باشد، آن اقرار اثر ندارد.
گفتنی است قبلا مرحوم آیت الله منتظری چنین اقرارهائی را مکررا خلاف شرع اعلام کرده بود، از جمله در فتوای تاریخی 19 تیر 1388 صریحا نوشته بود: " تحميل اعتراف به امور خلاف واقع به‏ويژه در زندان نزد شرع و عقل و عقلاء جهان‏محكوم و بى‏ارزش است، و بر حسب اخبار معتبره وارده از اهل بيت عصمت و طهارت ( ع ) اقرار و اعتراف در زندان يك ذرّه اعتبارشرعى و قانونى ندارد و نمى‏تواند ملاك حكم باشد. (وسائل، كتاب الاقرار، باب 4 و ابواب حدالسرقة، باب 7). مردم رشيد ايران نيز از حقيقت اين اعترافات كه نمونه‏هاى آنها در تاريخ حكومت‏هاى فاشيستى و كمونيستى ثبت است كاملاً آگاه‏مى‏باشند و مى‏دانند اين اعترافات و مصاحبه‏هاى ساختگى تلويزيونى با زور و شكنجه و تهديد در جهت پنهان نمودن ظلمها وبى‏عدالتى‏ها و تحريف چهره اعتراضات مسالمت‏آميز و قانونى مردم، از فرزندان به بند كشيده آنان گرفته مى‏شود. و مسئولين مربوطه‏بدانند كه آمر و متصدى و مباشر گرفتن اين‏گونه اعترافات و مصاحبه‏هاى دروغ گناه‏كار و مجرمند و شرعاً و قانوناً مستحق تعزيرخواهند بود."
آیت الله صانعی و آیت الله بیات زنجانی نیز در سال گذشته بر بی اعتباری و خلاف شرع بودن اقرارهای تحت فشار و در زندان تصریح کرده بودند. فتاوای مُعظَم مراجع تقلید از جمله آیت الله منتظری و آیت الله وحید خراسانی در تعارض با اظهار نظر آقای خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی در خطبه های نماز عیدفطر سال گذشته است. آقای خامنه ای اگر چه اقرار افراد علیه دیگران را مسموع ندانسته بود، اما به صراحت اقرار افراد علیه خود را در دادگاه معتبر دانسته بود. عین سخن مقام رهبری چنین است: "متهم هرچه درباره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خود در دادگاه بگوید، این حجت است. اینكه بگویند در دادگاه درباره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خودش اگر اعترافى كرد، حجت نیست، این حرف مهملى است، حرف بى‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ارزشى است؛ نه، هر اقرارى، هر اعترافى، شرعاً، عرفاً و در نزد عقلا در یك دادگاه در مقابل دوربین، در مقابل بینندگان میلیونى كه متهم علیه خود بكند، این اعتراف مسموع است، مقبول است، نافذ است".
 نزاع بین رهبر جمهوری اسلامی و مراجع تقلید بویژه حضرات آیات منتظری و وحید خراسانی در اعتراف در زندان و دادگاه یعنی اقرار تحت فشار است. این صریح ترین اظهار نظر آیت الله وحید خراسانی ناظر به مسائل روز جامعه است. بر اساس فتوای این مرجع تقلید کلیه احکام قضائی که بر اساس اقرار متهمان تحت فشار در زندان و دادگاه و مقابل دوربین تلویزیون صورت گرفته است از اعتبار ساقط است و قضاتی که چنین احکامی صادر کرده اند صلاحیت قضاوت را از دست می دهند. این اظهار نظر آیت الله وحید خراسانی با توجه به اینکه داماد معظم له شیخ صادق لاریجانی ریاست قوه قضائیه را به عهده دارد اهمیت بیشتری پیدا می کند. لازم به ذکر است که آیت الله وحید خراسانی اخیرا با حوصله به درد دل و شکایات خانواده های زندانیان سیاسی گوش فرا داده و نسبت به فجایعی که در زندانهای جمهوری اسلامی اتفاق افتاده اشراف کامل پیدا کرده است.