به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، اردیبهشت ۲۵، ۱۳۹۰

           عصر ایران:
نقدی بر سخنان رئیس جمهور

آقای احمدی نژاد! شما عین قانون نیستید/ دولت کارگر مجلس است

بحث ادغام وزارتخانه ها که می توانست در قالبی منطقی و بدون حتی یک لحظه جنجال و دعوا به صورت تقدیم لایحه به مجلس انجام شود ، اینک با پا فشاری دولت مبنی بر این که خودش رأساً ادغام ها را به هر شکلی که دلش خواست انجام می دهد و ربطی هم به مجلس ندارد، وارد فاز بحران شده است.گو این که در این کشور قرار نیست هیچ کاری بدون داد و بیداد و بی احترامی به همدیگر و هدر دادن منابع مملکت انجام شود! 

هنوز کشور از وضعیت نامتعارفی که رئیس جمهور محترم در ماجرای عزل وزیر اطلاعات ایجاد کرد ، خارج نشده است که آقای احمدی نژاد ، با سخنان و موضع گیری جدید خود ، فضای سیاسی جامعه را ملتهب کرده است.
بحث ادغام وزارتخانه ها که می توانست در قالبی منطقی و بدون حتی یک لحظه جنجال و دعوا به صورت تقدیم لایحه به مجلس انجام شود ، اینک با پا فشاری دولت مبنی بر این که خودش رأساً ادغام ها را به هر شکلی که دلش خواست انجام می دهد و ربطی هم به مجلس ندارد، وارد فاز بحران شده است.گو این که در این کشور قرار نیست هیچ کاری بدون داد و بیداد و بی احترامی به همدیگر و هدر دادن منابع مملکت انجام شود!

سخنان دیروز آقای احمدی نژاد در حمله به مجلس ، آن هم در شرایطی که بعد از اخطارهای مجلسیان ، انتظار می رفت دولت از قانون تمکین کند ، نشان داد که دولت برای نشان دادن تقابل خود با مجلس، بسیار مصمم است.

حرف های رئیس جمهور را (عیناً به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری) که به رنگ آبی آمده است ، بخوانید:
"ماده 53 قانون برنامه پنجم،دولت را مكلف كرده چند وزارتخانه را به تشخيص خود ادغام كرده و اگر وزارتخانه جديدي تاسيس شد، شرح وظايف آن را به مجلس ارائه دهد.
رييس جمهور با بيان اينكه قانون اساسي تعداد وزارتخانه ها و شرح وظايف آنها را به طور كامل و قانوني مشخص كرده است، اظهار داشت: قانون دولت را مكلف كرده كه تعدادوزارتخانه‌ها را به 17 وزارتخانه كاهش داده و براساس آن شرح وظايف وزارتخانه‌هاي جديدرا به مجلس شوراي اسلامي ارسال كند و دولت در حال حاضر مشغول اين كار است و متهم كردن دولت در اين شرايط كار درستي نيست."

جناب آقای احمدی نژاد ! ماده 53 قانون برنامه پنجم را کدام مرجع تصویب کرده است؟ بله ! درست است: مجلس شورای اسلامی.
حال مگر نه این است که مرجع تفسیر قوانین (به جز قانون اساسی که مفسرش شورای نگهبان است) با مجلس شورای اسلامی است؟
اگر این گونه هست - که هست - نمایندگان همین مجلس می گویند که شما باید ادغام ها را به تصویب مجلس برسانید.

اصلاً چه اشکال دارد که شما از ادغام هایتان در مجلس دفاع کنید و با همفکری قوه مقننه این کار مهم را انجام دهید؟

در ضمن در قانون اساسی هم که شما بدان استناد کرده اید ، نیامده است که دولت هر کاری خواست می تواند با وزارتخانه ها بکند بلکه تنها یک اصل کلی قید شده است: تعداد وزیران و حدود اختیارات هر یک از آنان را قانون تعیین می کند.(بخش اخیر اصل 133) قانون هم که توسط مجلس تصویب می شود نه به وسیله دولت و شخص شما!

به علاوه مفسر قانون اساسی هم شورای نگهبان است که دیشب در رأی خود حق را به مجلس داد.

"در گذشته ادغام وزارتخانه‌ها سابقه داشته و وزارت معادن با فلزات و صنايع سنگين در هم ادغام شد و هيچ مشكلي هم وجود نداشت."

اولاً خدا را شکر که بالاخره بعد از شش سال ، آقای احمدی نژاد یک کار انجام شده در دولت های گذشته را مثبت دید.

ثانیاً ادغام وزارتخانه ها در گذشته نیز با تصویب مجلس و رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی بوده است و به همین خاطر ، به قول شما مشکلی نداشت و الا اگر روسای جمهور وقت ، سرخود وزارتخانه ها را منحل و ادغام می کردند و بدون رأی اعتماد ، وزیر منصوب می کردند ، آن موقع هم مشکل ایجاد می شد.

"مگر مي شود 8 ماه وقت وزارتخانه ها را براي ادغام معطل كرد و سپس چند ماه ديگر نيز اين پروسه در مجلس ادامه پيدا كند اين بدان معناست كه يك سال هيچ كاري از سوي وزارتخانه ها در كشور انجام نشود."

آیا معنای این سخن ، اعتراف به این نیست که در 8 ماه گذشته ، همه این وزارتخانه های مشمول ادغام، "معطل" بوده اند؟ واقعاً چه توجیهی برای این 8 ماه معطلی آن هم در وزارتخانه های مهمی چون نفت و نیرو و صنایع و ... وجود دارد؟

این که رئیس جمهور ، نگران معطل شدن وزارتخانه هاست و روی وقت و زمان حساسیت دارد ، خیلی خوب است اما ای کاش ایشان در تمام این سال هایی که بودجه سالانه کشور را با تاخیر به مجلس داده به طوری که حتی امسال کار بررسی بودجه به اردیبشهت کشید ، روی مقوله زمان و معطل شدن امور کشور حساس بود.

اگر ایشان این قدر نگران معطل شدن امور وزارتخانه ها هست ، چرا برغم مصوبه مجلس برای تشکیل وزارت ورزش و جوانان ، تا این لحظه از انجام این وظیفه قانونی استنکاف کرده است و باعث معطل شدن امور ورزش و جوانان شده است؟یک بام و دو هوا که نمی شود!

"رييس جمهور اختيار دارد وزرا را جابجا كند و خود سرپرست شود."

این که گفته شده رئیس جمهور اختیار دارد وزرا را جابجا و خود سرپرست شود ،دو نکته دارد:

- بحث سرپرستی خود رئیس جمهور بر وزارتخانه ها در اختلاف مجلس و دولت مطرح نیست . این بحثی است که در ماجرای وزیر اطلاعات مطرح و با حکم رهبر معظم انقلاب ، تمام شد . حال دوباره آقای احمدی نژاد چرا آن بحث را احیا می کند ، جای تعجب دارد.

- رئیس جمهور حق جابجایی وزیران را ندارد. مثلاً نمی تواند وزیر تعاون را به جای وزیر رفاه بگذارد ،زیرا هر کدام از وزرا ، برای همان وزارتخانه متبوع ، رأی اعتماد گرفته اند.

"رييس محترم مجلس ظاهرا فكر مي كنند عين قانون هستند كه اين تصور درستي نيست و بايد توجه داشت كه نبايد فضاي كشور را بي جهت آلوده و مشوش كرد...قانونگذار قانون را نوشته است و بهتر است امروز يك بار ديگر آن قانون را بخواند."

به نظر می رسد خود آقای رئیس جمهور بیش از هر کس دیگری خود را عین قانون می پندارد. در این ماجرا ، مجلس و رئیس آن رفتاری کاملاً قانونی داشتند: ابتدا به دولت محترمانه تذکر دادند که ادغام ها غیرقانونی است و بعد از آن که با پاسخ های غیر منطقی دولت مواجه شدند ، به جای آن که دعوا و جار و جنجال راه بیندازد ، از شورای نگهبان خواستند به عنوان مرجع رسمی تفسیر قانون اساسی تکلیف را مشخص کند.

حال کجای این رفتار ، توهم عین قانون بودن است؟

انصاف دهید که در این ماجرا ، کدام طرف فضای کشور را بی جهت ،آلوده و مشوش کرده است؟

همچنین با توجه به رأی شورای نگهبان ، که منطبق با منطق حقوقی همه کارشناسان است ، به نظر می رسد لازم باشد دولتی ها یه جای توصیه دیگران به مطالعه قانون ، خود بدین مهم مبادرت کنند.

رييس مجلس و قانونگذاران پايبند به قانون باشند و اجازه ندهند كه هر روز اتفاق جديدي بيفتد؛در فضاي ثبات است كه مي توان كشور را در مسير پيشرفت و عدالت قرار داد.

حال که رئیس جمهور ، بقیه را دعوت به قانوگرایی کرده و حال که شورای نگهبان نظر مجلس را تایید نموده است ، انتظار می رود اولین کسی که در برابر قانون سرتعظیم خم کند ، شخص آقای رئیس جمهور باشد و اجازه ندهد هر روز اتفاق جدید بیفتد.

البته در طول سال های اخیر ، بخش عمده ای از همین اتفاقات جدید و بی ثبات کردن فضای کشور از خود دولت نشأت گرفته است که در همین دو سه ماه اخیر می توان ، برخی از این موارد را دید:

- جنجال بر سر عدم حضور بهبهانی در جلسه استیضاح بر خلاف قانون و به دستور شخص رئیس جمهور و سپس غیرقانونی خواندن استیضاح

- تاخیر چند ماهه در ارائه لایجه بودجه و سپس این سخن رئیس جهمور به نمایندگان که همین را قبل از عید زود تصویب کنید با خانواده هایتان بروید سفر!

- ماجرای وزیر اطلاعات و خانه نشینی 10 روزه

- سپری شدن مدت سه ماهه سرپرستی نیکزاد در وزارت راه و عدم معرفی وزیر برغم غیرقانونی بودن حضور نیکزاد در وزارت راه

- مقاومت در برابر مصوبه مجلس درباره تشکیل وزارت ورزش برغم تایید مصوبه در شورای نگهبان

- ادغام غیرقانونی وزارتخانه ها و حمله به مجلس با تندترین الفاظ

ـ و ...

برخي ها تصور مي كنند كه آنها صاحب كار هستند و دولت كارگر آنان است ولي بهتر است مجلس محترم وظايف خود را انجام دهد و اجازه دهند قوه مجريه نيز وظيفه اش را براساس قانون انجام دهد تا بار سنگين ساختن و اداره كشور به مقصد برسد.

یادش بخیر ! وقتی آقای احمدی نژاد می خواست رأی بیاورد ، مدام می گفت که نوکر مردم خواهد بود . بعدها هم بارها گفت که او و دولتمردانش نوکر مردم اند و حالا ایشان ، از این که نمایندگان مردم حتی تصور کنند که دولت کارگر مجلس است ، بر می آشوبد! و این در حالی است که دولت ، در واقع امر ، کارگر مجلس است زیرا این مجلس است که به نمایندگی از ملت ، با تصویب قوانین ، اختصاص بودجه و نظارت بر نحوه عملکرد دولت و حتی اخراج هر کدام از دولتمردان (وزرا و رئیس جمهور) به مثابه یک کارفرما عمل می کند. حال اگر مجلسی ضعیف عمل کند ، معنایش این نیست که دیگر کارفرما و در رأس امور نیست.

البته این جمله احمدی نژاد ، درا دامه همان سخنی است که ایشان سال گذشته اظهار داشت و تصریح نمود که از نظر او مجلس در رأس امور نیست!

به هر حال از رئیس جمهور محترم انتظار می رود ، نه تنها خود در حاشیه سازی پیشقدم نباشد بلکه حتی اگر دید حاشیه ای هم درست می شود ، به عنوان دلسوز کشور ، از دامن زدن بدان اجتناب کند.

به راستی مگر مملکت چقدر تاب و توان دارد که این همه حاشیه ها و دعواهای بی حاصل را تحمل کند؟ واقعاً این درد را به کجا باید برد که در این مملکت هزاران کار بر زمين مانده وجود دارد و بسیاری از مردم ، محتاج سرپناه و نان شب و دارو هستند ، اما آقایان به دعواهایی مشغول اند که واقعاً پایه و اساس ندارد و از تنورش نانی برای منافع ملت ایران پخته نمی شود.