به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، اردیبهشت ۱۵، ۱۳۹۰

توافقنامه صلح میان دو گروه فلسطینی حماس و فتح امضا شد

منابع خبری خاطرنشان کرده اند که پيمان صلح بین گروه‌های فلسطينی، با ميانجیگری هيات حاکمه جديد مصر به دست آمده است، که بعد از سقوط حسنی مبارک بر اریکه حکومت موقت نشسته اند. 
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، محمود عباس، رييس تشکيلات خودگران فلسطين به همراه خالد مشعل رييس دفتر سياسی حماس، در مراسم امضای اين توافقنامه در پایتخت مصر حضور داشتند.
بر اساس این گزارش، توافقنامه مذکور زمينه را برای تشکيل دولت انتقالی فراهم می کند تا انتخابات سراسری سال آينده را برگزار کند و همچنين به اختلافات چهار سال اخير بين دوگروه پايان خواهد داد.
خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داده است که محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان پس از امضای اين توافقنامه اظهار داشت "ما صفحه سياه اختلافات را ورق زديم" و به زودی از نوار غزه ديدار خواهم کرد.
بر اساس این گزارش، در واکنش به توافقنامه بين حماس و فتح، بنيامين نتانياهو، نخست وزیر دولت دست راستی اسراییل، با خشم گفته است: "آنچه که امروز در قاهره رخ داد ضربه بزرگی به صلح و پيروزی بزرگی برای تروريسم بود."
وی هفته گذشته نيز با انتقاد از آشتی دو گروه حماس و فتح به محمود عباس هشدار داده بود که ميان صلح با اسرائيل يا قرار گرفتن در کنار حماس، "يکی را انتخاب کند، که محمود عباس نيز در پاسخ به هشدار بنيامين نتانياهو گفته است "اسرائيل نیز می بايست بين شهرک سازی و صلح يکی را انتخاب کند.
خبرگزاری فرانسه آورده است "اسرائيل حاضر نيست با دولت آينده فلسطينی ها که حماس نيز در آن حضور دارد وارد مذاکره برای صلح شود و محمود عباس با رد اظهارات مقامات اسرائيل می گويد مساله آشتی گروه های فلسطينی يک مساله داخلی است."
محمود عباس درباره جنبش حماس گفت: "آنها برادران و اعضای خانواده ما هستند. ممکن است ما با هم اختلاف نظر داشته باشيم، که بعضی وقت ها هم داريم، ولی می توانيم به درک متقابل حداقلی بايکديگر دست يابيم."
محمود عباس خطاب به مقامات اسرائيل گفت: "ما تهديد ها را محکوم می کنيم و اعلام می کنيم ديگر اشغال سرزمينی های فلسطينی را نخواهيم پذيرفت."
گفتنی است تا يک سال پس از برپايی دولت انتقالی فلسطينی، انتخابات سراسری پارلمانی و رهبری در سراسر سرزمين های فلسطينی و شرق بيت المقدس برگزار خواهد شد.
منابع فلسطينی در مصاحبه با رسانه های منطقه از جمله الجزیره و العربیه گفتند: در هفته های اخير، و پس از موفقيت انقلاب مصر، که منجر به برکناری حسنی مبارک از رهبری مصر شد، جنبش حماس تماس های موفقيت آميزی برای نزديکی به دولتمردان تازه مصری برقرار کرد و آنها ميانجی مذاکرات پشت پرده ميان حماس با جنبش فتح شدند.