به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، اردیبهشت ۲۷، ۱۳۹۰

   گزارشگران بدون مرز:

روزنامه‌نگار کانادايی امريکايی ايرانی‌تبار کجاست؟ 

هما دروتی پروز
گزارش‌گران بدون مرز عميقا نگران سرنوشت هما دورتی پروز روزنامه‌نگار شبکه‌ی الجزيره است. اين خبرنگار از تاريخ ورودش به فرودگاه دمشق در ٩ ارديبهشت ( ٢٩ آوريل ٢٠١١) ناپديد شده است. بنا بر اطلاعيه‌ی رسمی سفارت سوريه در واشنگتن، وی در تاريخ ١١ ارديبهشت (اول ماه می)به مقامات ايرانی تحويل داده شده است. اما وزير خارجه جمهوری اسلامی ايران علی اکبر صالحی در ٢٤ ارديبهشت به خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ايران اعلام کرده است، از وی " بی اطلاع است" . اين نخستين موضع رسمی ايران در اين باره است.

" دو هفته از بی خبری در باره‌ی هما دورتی پروز می‌گذرد. مسوولان کشور سوريه اعلام کرده‌اند، اين خبرنگار را به ايران تحويل داده‌اند و ايران نيز بدون احترام به درخواست‌های خانواده و شبکه‌ی الجزيره در باره وضعيت وی سکوت کامل اختيار کرده‌اند. نبود شفافيت در اين باره امکان وقوع فاجعه‌ای را جدی کرده است. اگر گفته‌ی وزير امور خارجه‌ی ايران موضع رسمی اين کشور باشد، به اين معناست که هما دورتی پروز "ناپديد" شده است. در غير اين صورت ما از ايران می‌خواهيم در باره سرنوشت اين خبرنگار اطلاع رسانی کند، اگر او بازداشت شده است دلايل بازداشت وی را رسما اعلام کنند و يا به او اجازه خروج از کشور را بدهند. "

برادر اين خبرنگار به گزارش‌گران بدون مرز اعلام کرده است که مقامات رژيم تهران هيچ اطلاعی از وضعيت او به خانواده نداده‌اند " آنها بايد دست کم به ما بگوبند چرا او را نگاه داشته‌اند، او به ميل خود به ايران نرفته است" در تاريخ ٢٠ ارديبهشت (١١ ماه می) سفارت سوريه در امريکا با انتشار اطلاعيه‌ای اعلام کرد که اين خبرنگار با در دست داشتن گذرنامه‌ای که تاريخ انقضای آن گذشته بود، وارد فرودگاه دمشق شده است. در بازرسی وسائل وی معلوم شد که ابزارفيلم‌برداری و انتقال تصوير به همراه داشته است. مقامات سوريه به وی برای تهيه گزارش از تظاهرات‌های اعتراضی مظنون شده‌اند و ٤٨ ساعت پس از ورودش به کشور او را اخراج کرده‌اند. به اين خبرنگار اجازه تماس با خانواده و يا سفارت‌خانه‌ کشور محل اقامتش کانادا داده نشده است.

به مدت دو هفته مقامات سوری در باره ناپديد شدن اين خبرنگار سکوت کردند . در تاريخ ٢٠ ارديبهشت (١٠ می) روزنامه دولتی الوطن اعلام کرد که وی در تاريخ ١١ ارديبهشت (اول ماه می) کشور را ترک کرده است. شبکه الجزيزه در تاريخ ٧ ارديبهشت ( ٢٧ آوريل) اعلام کرد که فعاليت‌های خود را در سوريه به دليل حملات و تهديد های فزاينده عليه خبرنگارانش و حمله به دفاتر اين شبکه در شهرهای مختلف سوريه متوقف کرد.