به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، اردیبهشت ۲۷، ۱۳۹۰

علی مطهری: "احمدی نژاد بین ولایت فقیه و مرشدش گیر کرده"

واکنش‌ها به 'جریان انحرافی' در دولت ایران

اسفندیار رحیم مشائی و محمود احمدی نژاد
انتقادها نسبت به بخشی از دولت و افراد نزدیک به رئیس جمهوری ایران، که از آنها تحت عنوان 'جریان انحرافی' یاد می شود، همچنان ادامه دارد و در تازه‌ترین آنها علی مطهری می گوید که "احمدی نژاد بین ولایت فقیه و مرشدش گیر کرده" است.
علی مطهری، نماینده اصولگرای مجلس ایران، گفته که "بحث مشایی و احمدی نژاد بحث ارادت است. اگر او بگوید بمیر، می میرد. واقعا باید آقای احمدی نژاد را نجات دهیم."
وبسایت خبری آینده که گزارشی از دومین روز همایش جوان ایرانی در دانشگاه تهران را منتشر کرده است، امروز (دوشنبه ۲۶ اردیبهشت - ۱۶ مه) به نقل از آقای مطهری نوشت: "این (جریان انحرافی) یک پدیده غیر منتظره بود. کسی فکر نمی‌کرد شخص آقای احمدی نژاد چنین افکاری داشته باشد و به کسی ارادت داشته باشد. اصطکاکی بین ولایت فقیه جامع الشرایط و مرشد ایشان به وجود بیاید و او نداند به کدام طرف گوش کند."

به نظر می‌رسد اشاره آقای مطهری به موضوع جنجال برانگیز استعفاء، برکناری و بازگشت به کار حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات ایران است که منجر به اختلاف نظر میان آیت الله خامنه ای و محمود احمدی نژاد شد و چندین روز در صدر اخبار داخلی ایران قرار گرفت.
در جریان این مناقشه، بسیاری از ناظران سیاسی، از توصیه های اسفندیار رحیم مشایی، رئیس محمود احمدی نژاد برای برکناری وزیر اطلاعات، به عنوان ریشه اختلاف میان رئیس جمهوری و رهبر ایران یاد کردند.
همزمان چند نماینده دیگر مجلس ایران نیز در ادامه انتقادها از دولت، در اظهاراتی خواستار "مرزبندی های جدید" در میان جناح سیاسی اصولگرا شده اند و بر ضرورت این "پالایش" با توجه به نزدیکی انتخابات مجلس نهم تاکید کرده اند.
'جریان انحرافی باید از مدار اصولگرایان حذف شود.
'پرویز سروری، عضو هیات رئیسه فراکسیون اصولگرایان مجلس ایران، با اشاره به آغاز فعالیت‌های انتخاباتی گفته است: "با توجه به تغییر و تحولی که در این مدت به وجود آمده و اظهارات جریان انحرافی در رابطه با عدم وحدت با اصولگرایان، چهره این جریان برای مردم روشن‌تر شده و فکر می کنم باید پالایشی در جریان اصولگرا صورت گیرد تا جریان انحرافی از این مدار حذف شود."
در همین حال، غلامرضا مصباحی مقدم، یکی دیگر از نمایندگان اصولگرای مجلس ایران می گوید که "جریان انحرافی هیچ اعتقادی به امام زمان و ولی فقیه ندارد."
آقای مصباحی مقدم همچنین در ارتباط با شایعه استخدام جادوگر و رمال توسط نزدیکان آقای احمدی نژاد گفت:
 "جریان انحرافی برای اینکه بتواند موقعیتی در کشور برای خود دست و پا کند، تمسک به جن گیری و رمالی می‌تواند نظر عده ای از مردم را جلب کند."
وی روز یکشنبه ۲۵ اردیبهشت (۱۵ مه) هم با انتقاد از آقای احمدی نژاد گفته بود: "ایشان بر این باور است که این توانایی را دارد که با سرعت بیشتر کار کند ولی وجود قوه مقننه مانع از این سرعت است. منطق دیکتاتورها هم همین است که کافی است کشور را به ما بدهند و از ما بخواهند که تمام توانمان را در راه پیشرفت کشور بکار گیریم. رضاخان هم شاید همین منطق را داشت."
صدر: جریان انحرافی، توطئه علیه نظام است
شهاب الدین صدر، نایب رئیس مجلس ایران نیز در واکنشی دیگر به اوج گیری اختلافات میان مجلس و دولت و موضوع "عدم تبعیت کامل و عملی" آقای احمدی نژاد از رهبر ایران، گفته است که "جریان انحرافی، شکل‌گیری یک توطئه علیه نظام است."
آقای صدر به خبرگزاری فارس گفت: "این جریان با باورهای دینی مردم مقابله می‌کند و اعتقادات آنها را که بر اساس عقل، بینش و حکمت است، به سمت مسائل موهن و بی پایه سوق می‌دهد."
وی با اشاره به آغاز فعالیت های انتخاباتی برای دور نهم مجلس ایران گفت: "یکی از مسائل مهم امسال، انتخابات مجلس شورای اسلامی است که قاعدتا یکی از اهداف جریان انحرافی، در اختیار گرفتن مجلس نهم و ماندن در قدرت است تا از این طریق در تصمیمات آینده کشور دخالت کند."
طی هفته های گذشته، مخالفان اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر آقای احمدی نژاد، یک بار دیگر مجموعه ای از موارد اختلاف با آقای رحیم مشایی را به یکدیگر مرتبط دانسته و نشانه‌هایی از یک جریان یکپارچه را با تعبیر "جریان انحرافی" مطرح کرده‌اند.
به نظر می‌رسد مناقشات بر سر مواضع سیاسی، مذهبی و فرهنگی آقای رحیم مشایی در روزهای گذشته به شکل یک مناظره پیش از موعد انتخاباتی در آمده است.