به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، مرداد ۲۶، ۱۳۹۰

توافق رهبر اپوزیسیون برمه با دولت در جهت آشتی ملی

رهبر اپوزیسیون برمه پس از آزادی از حصر خانگی نخستین سفر سیاسی خود را در پیش گرفت. خانم سوچی در مذاکره با نماینده دولت وعده داد، در صورت فعالیت آزاد برای حزب‌اش، در جهت آشتی ملی و صلح و ثبات در کشور همکاری کند.

آنگ سان سوچی، رهبر حزب "اتحاد ملی برای دمکراسی" برمه، پس از آزادی از حصر خانگی، نخستین سفر سیاسی خود را آغاز کرد.

خانم سوچی ۶۶ ساله که رهبری اپوزیسیون برمه را برعهده دارد، روز یکشنبه (۱۴ اوت / ۲۳ مرداد) وارد شهر "باگو" در ۸۰ کیلومتری پایتخت، رانگون، شد. وی در این سفر یک‌روزه و مسالمت‌آمیز، مورد استقبال صدها نفر از هواداران خود قرار گرفت.

دولت نظامی برمه پس از آزادی خانم سوچی از حصر خانگی، به این برنده‌ی جایزه نوبل صلح در مورد سفرها و فعالیت‌های سیاسی‌اش هشدار داده بود. دولت برمه نگران است که این سفرها به ناآرامی در کشور دامن بزند.

در روزها‌ی گذشته نشانه‌های نزدیکی میان آنگ سان سوچی و دولت برمه دیده می‌شد. پس از ملاقات جمعه‌ی گذشته‌ی این رهبر اپوزیسیون با وزیر کار دولت برمه، اعلام شد که دو طرف برای برقراری ثبات و توسعه‌ی دمکراتیک کشور تلاش خواهند کرد.

دولت برمه تضمین کرده است، حزب تاکنون منحل اعلام‌شده‌ی "اتحاد ملی برای دمکراسی" را در روند آشتی ملی وارد کند. دولت پیش‌شرط این اقدام را تقاضای ثبت این تشکل به‌عنوان یک حزب اعلام کرده است.

حزب "اتحاد ملی برای دمکراسی" ماه‌ها پیش از انتخابات پارلمانی نوامبر ۲۰۱۰ از سوی دولت نظامی برمه منحل اعلام شده بود، زیرا این حزب حاضر به قبول قانون انتخابات رژیم نظامی نبوده است.

این انتخابات پارلمانی پس از ۲۰ سال برای نخستین بار برگزار شد.
 نهادهای حقوق بشری و بسیاری از دولت‌های خارجی این انتخابات پارلمانی را "نمایشی مسخره" خوانده و هوداران خانم سوچی آن را تحریم کرده بودند.
به ویژ‌ه نفوذ و ورود گسترده‌ی نظامیان به پارلمان و دولت این کشور، انتقادهای شدید داخلی و بین‌المللی را برانگیخته بود.
هرچند دولت جدید برمه به طور رسمی از غیرنظامیان تشکیل شده، ولی هیأت دولت به نظامیان این کشور نزدیک است. بسیاری از ژنرال‌های سابق به عضویت پارلمان و دولت درآمده‌اند.
آنگ سان سوچی مدت کوتاهی پس از انتخابات پرمناقشه‌ی پارلمانی، از حصر خانگی چندین ساله آزاد شد.

در سال ۱۹۹۰ حزب "اتحاد ملی برای دمکراسی" اکثریت قاطعی را در انتخابات به دست آورد، ولی رژیم نظامی برمه هرگز این پیروزی را به رسمیت نشناخت.

منبع: دویچه وله