به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، شهریور ۰۵، ۱۳۹۰

مهاجمان نقابدار امنیتی سوریه دستان کاريکاتوريست منتقد را شکستند

علی فرزات، طراح و کاريکاتوريست سوری پس از ضرب‌وشتم شديد توسط مهاجمان در بیمارستان
علی فرزات، طراح و کاريکاتوريست سوری بامداد روز پنج‌شنبه سوم شهريورماه مورد حمله گروه امنیتی نقاب‌دار قرار گرفت.
اين حمله در چندين متری ساختمان راديو تلويزيون دولتی و ستاد نيروهای امنيتی سوريه در محله‌ای از دمشق رخ داد که در آن کنترل شديدی حاکم است.
در بيانيه‌ای که از سوی کميته هماهنگی محلی انقلاب سوريه در اين‌باره منتشر شده، آمده است: «مهاجمان محتويات کيف او، به‌ويژه طرح‌ها و ديگر وسايل شخصی وی را دزديده‌اند.»

اين بيانيه افزوده است: «آن‌ها به شدت او را مورد ضرب‌وشتم قرار دادند و دست‌های او را خُرد کردند. رهگذران با يافتن فرزات در کنار خيابان وی را به بيمارستان منتقل کردند.»


طرح‌ها و کاريکاتورهای علی فرزات از آغاز جنبش اخير سوريه همواره در صفحه‌های فيس‌بوک مخالفان منتشر شده است

علی فرزات ۶۵ ساله که متولد شهر حماه است، از طراحان و کاريکاتوريست‌هايی است که مسائل سياسی و اجتماعی را در آثار خود بازتاب داده است.

فرزات حتی پيش از تحولات اخير در کشورش به ديکتاتورهای کشورهای عربی و همچنين سرکوب اسرائيل عليه فلسطينی‌ها در طرح‌های خود می‌پرداخت.

وی که در دهه ۷۰ ميلادی بيشتر طر‌ح‌هايش هر روز در روزنامه تشرين منتشر می‌شد؛ تاکنون بيش از ۱۵ هزار کاريکاتور خود را در روزنامه‌های سوريه، کشورهای عربی و جهان منتشر کرده و هدايت انجمن کاريکاتوريست‌های عرب را نيز بر عهده دارد.

کاريکاتورهای فرزات در روزنامه‌هايی چون لوموند فرانسه نيز منتشر شده است. وی از سال ۲۰۰۰ هفته‌نامه مستقل و انتقادی طنز به نام «الدومری» را منتشر ساخت که به سرعت به يکی از پرفروش‌ترين نشريات سوريه تبديل شد.

يکی از طرح‌های او در نمايشگاه سال ۱۹۸۹ در انستيتو جهان عرب پاريس جنجال به‌پا کرد و موجب تنش‌های ديپلماتيک شد.

فرزات در اين طرح صدام حسين، ديکتاتور سابق عراق را کشيده بود که به مردم گرسنه عراق به‌جای غذا مدال‌های خود را می‌بخشد.

اين کاريکاتور در کشورهای عراق، ليبی و اردن ممنوع گرديد و آن زمان صدام حسين فرزات را تهديد به مرگ کرد.

علی فرزات در سال ۱۹۸۰ برنده جايزه اصلی «جشنواره جهانی اينترگرافيک» برلين شد و در سال ۲۰۰۲ جايزه پرنس کلاوس هلند را از آن خود ساخت.

منبع:  Storyful

طرح‌ها و کاريکاتورهای علی فرزات