به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، مرداد ۲۹، ۱۳۹۰

       آمریکا و اروپا:
 بشار اسد از قدرت کناره گیری کند

رییس جمهور آمریکا و اتحادیه اروپا از بشار اسد میخواهند که از قدرت کنار بکشد. واشینگتون همچنین اعلام کرده تمامی اموال متعلق به دولت سوریه در آمريکا توقیف میشود و تبادلات نفتی نیز با این کشور ممنوع است
خبرگزاری فرانسه: باراک اوباما رییس جمهور ایالات متحده و متحدان غربیش برای اولین بار از بشار اسد خواستند که از قدرت کناره گیری کند. آنها همچنین بعد از ۵ ماه سرکوب خونین در سوریه خبر از تشدید تحریم ها بر علیه این کشور می دهند.
رييس جمهوری آمريکا در بیانیه ای گفته است: "من تمامی خشونت ها و سرکوب ها عليه معترضان و شهروندان سوريه در شهرهايی چون حماه و ديرالزور، دستگيری سران مخالفان که از هرگونه عدالت و انصاف محروم مانده و مورد شکنجه قرار گرفته اند محکوم می کنم. اين گونه نقض حقوق از جهانی شهروندان و مردم، به سوريه، به منطقه و به جهان نشان داده که چقدر دولت بشار اسد وقيحانه به شان و مرتبه مردم سوريه بی احترامی می کند."
باراک اوباما افزود: "آمريکا و اتحاديه اروپا، سوريه را تحريم کرده و شورای امنيت سازمان ملل هم خشونت های سوريه را محکوم کرده است. ما با متحدان خود در جهان و در منطقه هماهنگ عمل کرده ايم. دولت بشار اسد از سوی کشورهايی از تمامی نقاط جهان محکوم شده و برای حمايت از سرکوب وحشيانه و غيرقابل توجيه فقط می تواند چشم اميدش به ايران باشد."

اروپا هم روز پنجشنبه از بشار اسد خواست سرکوب خونين و کشتار مردم را متوقف کرده و از قدرت کناره گيری کند. رهبران فرانسه، بريتانيا و آلمان در يک بيانيه مشترک اعلام کردند که "بشار اسد بايد با اين واقعيت که تمامی مردم سوريه ديگر او و نظامش را نمی خواهند، روبرو شود و بايد برای حفظ منافع و اتحاد مردم از قدرت کنار برود."

کاترين اشتون، رييس سياست خارجی اتحاديه اروپا هم روز پنجشنبه گفت: "از ديد اتحاديه اروپا، بشار اسد مشروعيت خود را در ميان مردم سوريه از دست داده و ديگر کناره گيری او از قدرت، امری ضروری است."

در همین حال، سازمان ملل نیز در گزارشی میگوید خشونت و وحشیگری رژیم اسد بر علیه شهروندان سوری، میتواند "جنایت بر علیه بشریت" باشد.

پیشتر بشار اسد در گفت‌‌وگوی تلفنی با بان کی مون، دبیرکل این سازمان، از توقف عملیات نظامی و پلیسی در این کشور علیه معترضان خبر داده بود. اما خبرگزاری رویترز به نقل از یک دیپلمات غربی که نامش فاش نشده، نوشته است که صحبت‌های اخیر بشار اسد، برای جلوگیری از فشار بین‌المللی بیشتر مطرح شده، و عملیات علیه معترضان در سوریه همچنان در جریان است.