به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، مرداد ۳۰، ۱۳۹۰

هشت سال زندان برای دو جوان آمریکایی بازداشت شده در ایران


واکنش آمریکا به خبر صدور حکم زندان برای دو شهروند آمریکایی
دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران حکم دو شهروند آمریکایی را که بر اساس ادعای مقامات امنیتی گفته می شود حدود دو سال قبل به صورت غیرقانونی و تحت عنوان کوهنورد وارد مرزهای ایران شده بودند صادر کرد. شبکه خبر تلویزیون دولتی ایران روز شنبه به نقل از یک مقام آگاه قضایی گزارش داد که دادگاه انقلاب تهران شین باوئر و جاش فتال، دو جوان آمریکایی بازداشت شده در ایران، را در مجموع به هشت سال زندان محکوم کرده است.

قاضی صلواتی رئیس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران شین باوئر و جاش فتال را به به اتهام ورود غیرقانونی به خاک ایران به ۳ سال زندان و به اتهام جاسوسی به نفع سرویس اطلاعاتی آمریکا به پنج سال زندان محکوم کرده است.

این خبر در حالی اعلام شده است که هنوز این حکم به وکیل این دو آمریکایی زندانی در ایران ابلاغ نشده است. مسعود شفیعی وکیل این سه جوان آمریکایی، به صدور چنین حکمی ابراز بی‌اطلاعی کرده و تصریح کرده است که تا پایان وقت اداری روز شنبه ۲۹ مرداد، چنین حکمی به دست وی نرسیده است.

جاش فتال، شین باوئر، بیش از دو سال پیش در مرداد ماه ۸۸ به همراه سارا شورد در منطقه مرزی کردستان عراق به اتهام عبور غیرقانوین از مرز بازداشت شدند و بعدها مقام‌های جمهوری اسلامی اتهام جاسوسی را نیز برای این سه شهروند آمریکایی در نظر گرفتند.
در این میان شهریور ماه گذشته، سارا شورد موفق شد که با تبدیل قرار بازداشت وی به وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی ایران را به مقصد کشورش ترک کند. موضوعی که بر اساس گزارش‌ها با میانجی‌گری کشور عمان تحقق یافت.
به گزارش این شبکه تلویزیون دولتی ایران، شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران، هر یک از این دو جوان آمریکایی را به دلیل

حکم صادره به روال سایر احکام محاکم جمهوری اسلامی، تا ۲۰ روز فرصت تجدید نظرخواهی خواهد داشت.



صدور حکم هشت سال زندان برای هر یک از دو متهم آمریکایی در بازداشت ایران، در حالی است که پیشتر وزیر خارجه ایران ابراز امیدواری کرده بود که محاکمه این دو «به گونه‌ای پیش رود که در نهایت آزادی آنها را به همراه داشته باشد.»

آقای صالحی در مورد این پرونده همچنین گفته بود که قوه قضائیه جمهوری اسلامی این موضوع را «با عدل و انصاف» پیگیری می‌کند و اطلاعات لازم را در این خصوص «در زمان مقرر» ارائه خواهد کرد.

وی همزمان از پیگیری‌های جمهوری اسلامی در مورد وضعیت شهروندان ایرانی زندانی در ایالات متحده خبر داده و افزوده بود که «از کانال‌های مختلف در حال پیگیری این موضوع هستیم و نسبت به حل موضوع امید فراوانی وجود دارد.»

پیشتر در بهمن ماه ۸۸ محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور ایران این احتمال را منتفی ندانسته بود که هر سه شهروند آمریکایی بازداشت شده در ایران، با شهروندان ایرانی زندانی در آمریکا مبادله شوند.

موضوعی که چندی بعد وزیر اطلاعات، آن را مستلزم برداشتن گام‌های انسان‌دوستانه از سوی آمریکا دانست، اما ایالات متحده با تأکید بر بی‌گناهی اتباعش، هر گونه معامله بر سر آزادی آنها را منتفی دانست.

واکنش آمریکا به خبر صدور حکم زندان برای دو شهروند آمریکایی

در پی اعلام صدور حکم زندان برای دو شهروند آمریکایی زندانی در ایران، دولت آمریکا با تاکید بر اینکه شین بائر و جاشوا فتال "برای مدتی طولانی در ایران زندانی بوده اند"، خواستار آزادی آنها شد.

به گزارش رویترز، ویکتوریا نولاند سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا امروز ۲۹ مرداد (۲۰ اوت) گفت که ایالات متحده در حال تلاش برای اطمینان از صحت خبری است که یک شبکه تلویزیونی ایران در مورد محکومیت هر کدام از این دو شهروند آمریکایی به ۸ سال زندان منتشر کرده است.

این واکنش، ساعاتی پس از آن صورت گرفت که شبکه خبر تلویزیون ایران، به نقل از "یک منبع آگاه دستگاه قضایی" گزارش کرد که شین بائر و جاشوا فتال به خاطر "ورود غیر مجاز به خاک جمهوری اسلامی ایران" به ۳ سال حبس و به اتهام "جاسوسی به نفع سرویس اطلاعاتی آمریکا" به ۵ سال حبس محکوم شده اند.

خانم نولاند با ذکر اینکه دولت کشورش تاکنون بارها از دولت جمهوری اسلامی خواستار آزادی این دو نفر شده، اظهار داشت که واشنگتن می کوشد تا از طریق دفتر حفاظت از منافع خود در سفارت سوئیس در تهران، اطلاعات بیشتری در مورد تصمیم دستگاه قضایی ایران راجع به آنها به دست بیاورد.

شین باوئر و جاشوا فتال، همراه با سارا شورد، روز ۳۱ ژوئیه سال ۲۰۰۹ توسط ماموران ایرانی در منطقه مرزی ایران و عراق دستگیر و پس از انتقال به تهران زندانی شدند.

مقامات تهران پس از مدتی اعلام کردند که این سه نفر به اتهام جاسوسی و ورود غیرقانونی به خاک ایران محاکمه خواهند شد؛ در حالی که منابع آمریکایی تاکید داشتند که که آنان هنگام گردش در منطقه مرزی کردستان عراق با ایران، توسط ماموران ایرانی دستگیر شده اند.

گزارش امروز شبکه خبر ایران در مورد احکام صادره در دادگاه بدوی برای شین بائر و جاشوا فتال، تاکید دارد که این حکم توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران صادر شده و تا ۲۰ روز قابل اعتراض است.

به گزارش این شبکه، پرونده متهم ردیف سوم سارا شورد که با وثیقه آزاد شده همچنان باز است.

"به گزارش شبکه خبر ایران، پرونده سارا شورد که با وثیقه آزاد شده، همچنان باز است"

خانم شورد در شهریور ماه گذشته ۲۰۱۰ و با سپردن وثیقه ای به مبلغ پانصد میلیون تومان (حدود نیم میلیون دلار) از زندان آزاد شد و به کشورش بازگشت.

وی پس از آزادی در مصاحبه ای با بی بی سی گفت که در نظر ندارد برای حضور در جلسه محاکمه، به ایران بازگردد.

نخستین جلسه محاکمه دو مرد آمریکایی در بهمن ماه گذشته در تهران برگزار شد و پیش از آن، سخنگوی قوه قضاییه ایران گفته بود که دادگاه در مورد ضبط وثیقه سارا شورد تصمیم گیری می کند.