به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، شهریور ۰۹، ۱۳۹۰

تظاهرات مردم در اعتراض به خشکاندن دریاچه ارومیه

هزاران نفر از مردم ارومیه روز ۵ شهريور ۱٣۹۰با راهپیمایی در خیابانهای این شهر اعتراض خود را به آنچه که سیاست خشکاندن دریاچه ارومیه از سوی حاکمیت ایران نامیده می شود عنوان کردند.

به گزارش آداپ تظاهرات مردم ارومیه از خیابان عطایی آغاز و به خیابانهای دیگر شهر ارومیه و محلات این شهر سرایت کرده است. خیابانهای اطراف مرکز،کاشانی،امام،اطراف مسجد صدر، راسته غلام خان ، میدان ایالت، عسگر آباد و زنجیر کانون درگیریها بوده است. تظاهر کنندگان با سردادن شعارهای"اورمو گولو جان وئریر - مجلیس قتلینه فرمان وئریر، گلین گئدک آغلایاق اورمو گولون دولدوراق، اورمو گولو سوسوزدو آذربایجان اویانماسا اوتوزدو،یاشاسین آذربایجان"به زبان ترکی آذربایجانی اعتراض خود را به نمایش گذاشتند. شاهدان عینی ضمن گسترده خواندن اعتراضات شهر ارومیه تعداد تظاهر کنندگان را ده هزار نفر تخمین می زنند.

ماموران ضد شورش با پرتاب گاز اشک آور و با استفاده از باتوم به تظاهر کنندگان حمله و آنها را مورد ضرب و شتم قرار داده و عده زیادی را بازداشت و مجروح کرده اند. از تعداد بازداشت شدگان آمار دقیقی در دست نیست اما گمان میرود که تعداد بازداشت شدگان به سیصد تن برسد.

شاهدان عینی می گویند ماموران پس از بازداشت مردم آنها را به ساختمانهای دولتی همچون استانداری و آموزش پرورش در تقاطع خیام و امام منتقل می کرده اند و عده زیادی نیز در خودروهای گارد ضد شورش محبوس بوده اند و گارد ضد شورش اتومبیل پارک شده شهروندان را تخریب می کرد. هم نیروهای یگان ویژه و هم عده ای لباس شخصی تلاش زیادی کرده اند که اعتراض آرام مردم آذربایجان به خشونت کشیده شود. لباس شخصی ها موتوسیکلت پلیس و سطل های زباله را آتش زده اند.

به گفته این منابع هزاران مامور ضد شورش از شهرهای دیگر کشور به این منطقه منتقل شده بودند و پرسنل بومی نیروی انتظامی از درگیری با مردم اجتناب می کند.در این میان حضور دختران و زنان آذربایجانی در جریان تجمع امروز چشمگیر بود و جرقه تظاهرات توسط زنان آذربایجانی زده شد.

منابع محلی همچنین از اخلال در شبکه اینترنت و تلفن در شهرهای مختلف آذربایجان می دهند و به گفته آنها کلمه ارومیه و اورمو از سوی شرکت مخابرات ایران فیلتر شده است.