به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، شهریور ۰۸، ۱۳۹۰

ديكتاتورها چقدر مي‌ارزند؟
چوب حراج به اعتبار سرهنگ

سيامك كريمي

در اتاقش مي‌نشست و با اشاره‌يي كوچك دستور دستگيري يا مجازات اين و آن را مي‌داد. خود را يگانه محك قانون مي‌دانست و دفترچه‌يي كه آن را با خط خود نوشته بود، تمام اركان كشورش را تشكيل مي‌داد. حالا اما اين اسباب قدرت و تبختر فرو ريخته و پس از، از كف دادن پايتخت، «مجرم فراري» لقب گرفته است و براي سرش جايزه‌يي گذاشته‌اند كه در قياس با ديگران سكه سياهي نمي‌ارزد.سرهنگ قذافي كه حالا در آخرين تحولات ليبي بدل به معماي اصلي كشورش شده و همه به دنبال دستگيري او هستند، بايد سوراخي كه الان در آن پناه گرفته است را به قيمت جان پذيرا باشد. «مصطفي عبدالجليل» رييس شوراي انتقالي ليبي، روز پنجشنبه با شركت در يك كنفرانس خبري اعلام كرد كه هركس سرهنگ قذافي را تحويل دهد يا آنكه مخفيگاه او را به انقلابيون لو دهد، 7/1 ميليون دلار جايزه خواهد گرفت. مصطفي عبدالجليل در اين كنفرانس خبري تاكيد كرد كه براي انقلابيون فرقي نمي‌كند كه قذافي را مرده تحويل دهند يا زنده، مهم اطمينان از آن است كه ديگر وي قصد آتش‌افروزي ندارد. رييس شوراي انتقالي ليبي افزود چنانچه يكي از نزديكان قذافي، انقلابيون را در دستگيري سرهنگ ياري دهد مشمول عفو خواهد شد. به اين ترتيب به نظر مي‌رسد شوراي انتقالي علاوه بر آنكه عزم خود را جزم كرده تا سرهنگ را كت‌بسته تحويل گيرد، مي‌خواهد سرتاسر ليبي را براي او ناامن كند تا وي را هر چه زودتر به چنگ اندازد. اگر چه قذافي اينك بايد از نزديك‌ترين افراد به خود نيز در هراس باشد اما او باز دست از پيام‌هاي صوتي‌اش برنداشته است. ديروز شبكه «العروبه» كه روز چهارشنبه براي نخستين‌بار پس از سقوط طرابلس پيام صوتي‌اي از سرهنگ پخش كرده بود مجددا پيام جديدي از او را رسانه‌يي كرد كه در آن سرهنگ از مردم ليبي مي‌خواهد «دست به اسلحه برده و ليبي را از شر موش‌ها نجات دهند.» قذافي همچنين در اين پيام گفته است كه ليبي به مردم اين كشور تعلق دارد و نه به سربازان فرانسوي يا ايتاليايي. پيام صوتي سرهنگ در حالي منتشر شده است كه ناتو اعلام كرده انقلابيون را در دستگيري قذافي كمك خواهد كرد. همچنين شبكه يورونيوز گزارش داده است كه بزودي سربازان انگليسي و فرانسوي وارد طرابلس خواهند شد تا به انقلابيون آموزش‌هاي نظامي دهند. با اين وضع مشخص است كه ناتو قصد دارد به مانند ديگر كشورهايي كه در آنجا مداخلات نظامي داشته، حضوري بلندمدت را تضمين كند. اين در حالي است كه پيشتر مقامات ناتو بارها اعلام كرده بودند كه هدف آنها از مداخله نظامي در ليبي صرفا حفاظت از جان غيرنظاميان است و منطقا با سقوط طرابلس و تشكيل دولت جديد در اين شهر بايد آنجا را ترك كنند.

پسر ديگر سرهنگ كشته شد

منابع خبري ديروز گزارش دادند كه «هانيبال قذافي» يكي ديگر از پسران سرهنگ كشته شده است. بنا به اين گزارش‌ها، هانيبال قذافي در نبرد ميان نيروهاي وفادار به سرهنگ و مخالفان در منطقه «فصر بت غشير» طرابلس كشته شده است. هانيبال به مانند ديگر پسران سرهنگ، سمت‌هاي مهم و مختلفي را در ليبي در اختيارداشت. او مشاور اول اداره حمل و نقل دريايي ليبي بود كه در سال ???? ميلادي، بعد از دريافت مدرك فوق‌ليسانس در رشته مديريت حمل و نقل دريايي از دانشكده مديريت كپنهاك در دانمارك، آن را برعهده گرفت. در ژوئن ???? پليس سويس وي را به اتهام آزار و تهديد دو تن از خدمتكارانشان در يكي از هتل‌هاي ژنو دستگير كرد. دو روز پس از آن، وي با سپردن وثيقه آزاد و سويس را ترك كرد. هانيبال سال‌ها در اروپا زندگي مي‌كرد و به خوشگذراني شهرت داشت.

آغاز آخرين نبرد

از سه هفته پيش بسياري از نقاط و شهرهاي استراتژيك ليبي به دست مخالفان افتاده بود. با اين وجود شهر سرت، زادگاه سرهنگ قذافي و يكي ديگر از نقاط استراتژيك ليبي همچنان در اختيار نظاميان وفادار به سرهنگ است. طي روزهاي اخير نيز ده‌ها موشك از اين شهر به سمت طرابلس و مصراته پرتاب شده بود. حالا مخالفان عزم خود را جزم كرده‌اند تا اين شهر را كه احتمال مخفي شدن قذافي در آن نيز مي‌رود به كنترل خود درآورند. ناتو نيز پيشاپيش مخالفان را در فتح بندر سرت همراهي مي‌كند. به گزارش رويترز، جنگنده‌هاي ناتو روز گذشته چندين نوبت مواضعي در اين بندر را مورد هدف قرار دادند.

دولت جديد در طرابلس

شوراي ملي انتقالي ليبي كه هدايت انقلاب عليه سرهنگ قذافي را از شهر بنغازي برعهده داشت، مصمم است طي روزهاي آينده از بنغازي به طرابلس انتقال يابد تا مقدمات تشكيل دولت جديد در اين شهر را آغاز كند. اعضاي شوراي انتقالي در يك كنفرانس خبري اعلام كردند كه بزودي «مصطفي عبدالجليل» رييس شوراي انتقالي و «محمود جبرييل» رييس امور اجرايي اين شورا به بنغازي سفر خواهند كرد تا در اين شهر استقرار دولت جديد را بررسي كنند. در همين حال شوراي امنيت سازمان ملل متحد تصميم گرفته است تا 5/1 ميليارد دلار از دارايي‌هاي توقيف شده رژيم قذافي را آزاد و آن را در اختيار شوراي ملي انتقالي قرار دهد. الجزيره نيز گزارش داده است كه در نشست روز گذشته اتحاديه آفريقا و تا آخرين لحظات 20 كشور آفريقايي شوراي انتقالي ليبي را به عنوان نماينده مشروع مردم ليبي به رسميت شناختند. يكي از اعضاي اين اتحاديه كه نخواسته نامش فاش شود، علاوه بر اعلام اين خبر، عنوان داشت كه دو كشور نيجريه و اتيوپي تلاش وافري دارند تا ديگر كشورهاي آفريقايي را مجاب كنند روي خوش به شوراي انتقالي نشان دهند. با اين وجود الجزيره اضافه كرده است كه «جاكوب زوما» رييس جمهور آفريقاي جنوبي گفته است كه بقيه كشورهاي اتحاديه آفريقا قصد ندارند شوراي انتقالي ليبي را به رسميت شناسند. زوما گفته است «اگر قرار بر جنگ است، ما هم مي‌جنگيم. ما نمي‌توانيم شوراي ملي انتقالي را به عنوان دولت مشروع در ليبي پذيرا باشيم.»

ديكتاتورها چقدر مي‌ارزند؟

25 ميليون دلار تقريبا نرخ ثابت قدرتمدارني است كه هر يك با مداخله ناتو از سرير قدرت به زير افتاده‌اند. براي مرده يا زنده «صدام حسين»، ديكتاتور سابق عراق، «اسامه بن‌لادن»، «ايمن الظواهري» و «ابومصعب الزرقاوي» به ترتيب رهبر سابق، كنوني و مرد شماره دو القاعده، «ملاعمر» رهبر طالبان همگي 25 ميليون دلار جايزه تعيين شده بود. «عدي» و «قصي» فرزندان صدام نيز مجموعا 30 ميليون دلار ارزش داشتند، چرا كه پس از آنكه اين دو نفر كشته شدند، فردي كه مخفيگاه آنها را لو داده بود اين مقدار پول را از مقامات امريكايي تحويل گرفت. براي دستگيري «عزت الدوري» يكي از معاونان صدام نيز جايزه‌يي معادل 10 ميليون دلار تعيين شده بود. براي دستگيري يا كشتن «اسلوبودان ميلوسوويچ» نيز 6 ميليون دلار هزينه شده بود كه 5 ميليون دلار آن را امريكا و يك ميليون دلار باقي مانده را دولت جديد يوگسلاوي تعهد كرده بود. در ميان همه اين افراد مورد تعقيب كه برخي از آنها دستگير، برخي از آنها كشته شده و سايرين نيز متواري‌اند، سرهنگ قذافي بيشتر از 7/1 ميليون دلار ارزش ندارد. تعيين چنين مبلغي در واقع نشانگر آن است كه شوراي ملي انتقالي ليبي قصد دارد به نوعي سرهنگ را تحقير كند تا به او بفهماند كه پايان 40 سال تركتازي مي‌تواند براحتي به چنين پاياني بينجامد.