به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، بهمن ۱۴، ۱۳۹۱

دلار دوباره به بالای چهار هزار تومان رسيد
از تهران گزارش شده که در آخرين ساعات فعاليت بازار ارز در روز پايانی هفته پنج شنبه دوازدهم بهمن (۳۱ ژانويه)، قيمت انواع ارزهای خارجی به شدت افزايش پيدا کرده و هر دلار آمريکا به قيمت بيشتر از چهار هزار تومان رسيده است.


در همين روز قيمت هر پوند بريتانيا ۶ هزار و ۲۵۰ تومان و هر يورو، پول واحد اروپايی ۵ هزار و ۳۵۰ تومان خريد و فروش می شد.


مقايسه قيمت ارزهای خارجی در روز پنج شنبه دوازدهم بهمن با يک هفته پيشتر آن نشان می دهد که در طول يک هفته به طور متوسط ارزهای معتبر خارجی در بازار دستکم بين ۵۰۰ تا ۶۰۰ تومان افزايش پيدا کرده است.


در ماههای اخير به خصوص بعد از تحريم های بانکی و نفتی اتحاديه اروپا قيمت ارز و سکه طلا در بازار ايران به شدت افزايش پيدا کرده است. کاهش صادرات نفت ايران و به دنبال آن کاهش درآمدهای نفتی و مشکلات انتقال درآمدهای نفتی به داخل از جمله دلايل اين افزايش قيمت اعلام شده است.


دولت برای کنترل بازار ارز يک مرکز مبادله ارز راه اندازی کرده و ارز مورد نياز کالاهای وارداتی غير از دارو و غذا از سوی اين مرکز تأمين می شود که قيمت دلار در آن دو برابر قيمت دولتی آن است و دولت سعی دارد قيمت ارز در اين مرکز را مبنای قيمت ارز کالاهای وارداتی قرار دهد.

علاوه بر اين، بانک مرکزی ايران در ماههای اخير تحت فشار شديدی قرار گرفته و تحريم های بين المللي، به خصوص تحريم های اتحاديه اروپا و آمريکا انتقال درآمدهای نفتی به داخل کشور را به شدت محدود کرده است.


اين تحريم های شامل مصوبات دولت آمريکا در مورد تحريم نظام بانکی ايران و تصميم اتحاديه اروپا به قطع واردات نفت خام و تحريم بانک مرکزی ايران بوده است.


گزارشها نشان می هد که اين تحريم ها نه تنها باعث کاهش صادرات نفت شده، بلکه دريافت ارز حاصله از صادرات را نيز با دشواری مواجه کرده و باعث کاهش چشمگير عرضه ارز در بازار داخلی شده است.


افزايش بهای ارز با افزايش شديد نرخ تورم و کاهش قدرت خريد مردم همراه بوده و به نگرانی در مورد تبعات اجتماعی و سياسی اين روند دامن زده است.


حدود دو هفته پيش مجلس ايران طرح تحقيق و تفحص از بانک مرکزی را تصويب کرد و يک روز پس از آن نيز ديوان محاسبات رای به برکناری رئيس کل بانک مرکزی داده است گرچه هنوز نتيجه اين پرونده روشن نيست.


در اوايل پائيز قيمت ارزهای خارجی به شدت افزايش يافت ولی با برخوردهای پليس با فروشندگان ارز و ايجاد اتاق مبادلات ارزي، در سه ماه اخير تا حدودی تب افزايش قيمت فروش کش کرده بود ولی به نظر می رسد که با نزديک شدن به پايان سال، دوباره قيمت ارزهای خارجی در حال افزايش است.


بی بی سی