به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، مهر ۰۵، ۱۳۹۲

ملاقات وزرای خارجه ی ایران و گروه کشورهای ۵+۱ در نیویورک

جان کری و ظریف در نیویورک دیدار کردند
وزرای خارجه ی ایران و گروه کشورهای ۵+۱ پنجشنبه شب در نیویورک با هم دیدار و گفتگو کردند. حضور ظریف وزیر خارجه ی ایران و جان کری وزیر خارجه ی آمریکا در جلسه ی مذاکرات که گفته می شود گفتگویی نیز با یکدیگر داشته اند، مهم ترین حادثه ی این جلسه محسوب شده است.
ایرنا خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران این جلسه را «اتفاقی نو در مسیر حل موضوع هسته ای ایران» دانسته است. مقامات ایرانی و کشورهای ۵+۱ از برگزاری این جلسه ابراز رضایت کرده اند.

به گزارش ایرنا، بعد از گذشت چندین دور مذاکرات بی‌نتیجه میان ایران و گروه ۱+۵ در سال‌های گذشته، سرانجام اتفاقی تازه در این روند رخ داد و دور جدید این گفت‌وگوها با حضور «وزیران خارجه» ایران و کشورهای عضو گروه ۱+۵ به میزبانی نیویورک آغاز شد.
به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، محمدجواد ظریف به همراه اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران وارد گفت‌وگو با همتایان خود از کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان شد.
در طول سال‌های گذشته تمام مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در سطوح دیپلمات‌های رده پایین این کشورها برگزار شد و از ایران نیز سعید جلیلی دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی ریاست هیات مذاکره کننده ایران را برعهده داشت.
اخبار و گزارش‌های رسانه‌های مختلف حاکی است نزدیک به سه ساعت پیش از دیدار وزیران خارجه ایران و گروه ۱+۵، خانم کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و یکی از نفرات اصلی هیات مذاکره کننده، با دکتر حسن روحانی و محمدجواد ظریف رییس جمهوری و وزیر امور خارجه ایران دیدار و گفت‌وگو کرده است.
هنوز هیچ‌ خبری از جزئیات دیدار خصوصی اشتون با روحانی و ظریف از سوی رسانه‌ها منتشر نشده است.
در جریان روند طولانی چندین دوره از این مذاکرات در زمان دولت‌های نهم و دهم ایران که به میزبانی کشورهای مختلف از جمله عراق، ترکیه روسیه و قزاقستان صورت گرفت، تقریبا هیچ نتیجه مثبتی حاصل نشد.
برخی رسانه‌های غربی از این دور از گفت‌وگوها به عنوان مذاکرات بی‌سابقه میان وزیران خارجه ایران و ۶ کشور یاد شده نام برده‌اند.
پس از اتمام جلسه جان کری وزیر خارجه آمریکا، ویلیام هیگ وزیر خارجه بریتانیا و کاترین اشتون هماهنگ‌کننده مذاکرات، از این نشست ابراز رضایت کردند. جان کری وزیر خارجه آمریکا گفته است که با همتای ایرانی خود محمد جواد ظریف مستقیما صحبت کرده است.