به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، شهریور ۲۷، ۱۳۹۲

شاه در توجیه حصر مصدق به خبرنگار خارجی چه گفت

«ایرانی میهن‌پرست؛ محمد مصدق و کودتای خیلی انگلیسی»
شاه در سال ۱۳۴۴ در پاسخ به سو ال روزنامه نگار فرانسوی درباره ی حصر محمد مصدق گفته است:
«مصدق بابت امنیت خودش توی ملکی که دارد حبس است، چون اگر برگردد به خانه‌اش در تهران، مردم توی خیابان دارش خواهند زد...او همان جایی که هست، راضی و خوشحال است. خوب می‌خورد و به ورزش مورد علاقه‌اش می‌پردازد»...

محمدرضا پهلوی در توجیه حصر خانگی محمد مصدق گفته بود: مصدق بابت امنیت خودش حبس است، چون اگر برگردد مردم  دارش خواهند زد.
کریستوفر دی بلیگ، روزنامه‌نگار و محقق  بریتانیایی در کتابی با عنوان «ایرانی میهن‌پرست؛ محمد مصدق و کودتای خیلی انگلیسی»  که بر اساس آخرین یافته‌ها و اسناد منتشرشده در آرشیوهای دولتی آمریکا، بریتانیا و دیگر کشور‌هاست به شرح زندگی سیاسی مصدق پرداخته است.
به گزارش کلمه، در بخشی از این کتاب که توسط سایت تاریخ ایرانی ترجمه شده است، به مصاحبه ای از پهلوی اشاره شده است که  در آن وی به توجیه حصر و زندانی کردن مصدق نزد روزنامه نگار خارجی پرداخته است.  وی  در سال ۱۳۴۴ در پاسخ به سو ال روزنامه نگار فرانسوی درباره حصر محمد مصدق گفته است: « مصدق بابت امنیت خودش توی ملکی که دارد حبس است، چون اگر برگردد به خانه‌اش در تهران، مردم توی خیابان دارش خواهند زد…او همان جایی که هست، راضی و خوشحال است. خوب می‌خورد و به ورزش مورد علاقه‌اش می‌پردازد»
محمد مصدق پس از کودتای ۲۸ مرداد در دادگاه نظامی محاکمه و با توجه به تبرئه او از اتهامات اصلی چون «تلاش برای برهم زدن اساس سلطنت» و «کودتا علیه قانون اساسی» به سه سال حبس انفرادی محکوم شد.
دادگاه اگرچه او را از اتهامات مهمی چون اقدام علیه اساس سلطنت و کودتا علیه قانون اساسی که حکم اعدام داشت، تبرئه کرد ولی به جهت تمرد از فرمان شاه او را به سه سال زندان محکوم کرد. دکتر مصدق پس از گذراندن سه سال زندان،  در ملک خود در احمد آباد حصر و تا پایان زندگی زیر نظارت شدید دولت بود.
سایت کلمه