به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، مهر ۰۸، ۱۳۹۲

گفت و گو با حجت الاسلام محمد تقی رهبر امام جمعه اصفهان:

مرگ بر آمريکا آيه قرآن نيست  


از آنجايی که نمی‌توان هم دوست بود و هم دشمن و با توجه به رويه ای که در اين روزها بر سر راه روابط ايران و آمريکا قرار گرفته است توجه‌ها به اين سو رفت که ايرانی‌ها که سال هاست با شعار«مرگ بر آمريکا» انس گرفته اند چگونه می توانند به يکباره اين شعار را بدرود گويند.در همين راستا با حجت الاسلام محمد تقی رهبر امام جمعه اصفهان گفت و گو کرديم که سال ها تريبون برائت از آمريکا را در دست داشته است و سوال اول را با همين ديدگاه پرسيديم:
* باتوجه به روندی که در رابطه کشورمان با آمريکا در جريان است به نظر شما اين اقدامات به حل چالش‌ها ميان دو کشور می انجامد؟
- اين که بخواهيم طوری نشان دهيم که با چندتا مذاکره تمام مشکلات حل شود و رابطه ما با آمريکا درست شود، خير اين‌گونه نيست. زيرا يا آمريکا بايد از اصولشان دست بردارند و يا جمهوری اسلامی ايران که امکانپذير نيست زيرا آمريکا اسرائيل را خط قرمز خود می داند و مانيز به شعار امام که فرمودند اسرائيل بايد از صحنه روزگار محو شود، اعتقاد داريم.
* با اين تفاسير ايران و آمريکا چگونه بايد کنار بيايند؟
- آمريکا روح استکباری و سلطه جويی دارد و نبايد خيلی به آن هاخوش بين باشيم ولی می‌توانيم حساسيت‌ها و تنش‌ها را کم کنيم و از اصول کوتاه نياييم و با ديپلماسی نرم ورود کنيم تا تنش‌ها را کم کنيم.
* اقدام برخی افراطی ها در برخورد با روند سخنان و مذاکرات دکتر روحانی را چگونه ارزيابی می‌کنيد؟
- همانطور که رهبری فرمودند به آمريکا اعتمادی نيست ولی آن‌ها نيز منافعی در جهان دارند که با کاهش درگيری‌ها می‌توان کاری کرد تا آمريکا از آزار و اذيت خود کم کند.بايد با لبخند‌های سياسی اين مشکلات را حل کرد تا يک سری سلسله موارد را حل کرد و آمريکا نيز تحريم‌ها يش را عليه مردم ايران کم کند. آمريکا ۵۰ سال در ايران دخالت کرده است و بايد از ايران عذر خواهی کند.از سويی نيز روابط را بايد به سمتی ببريم که مانند کشورهای سوئد و سوئيس يا غيره ارتباط داشته باشيم.
* اين روند چگونه ميسر می شود؟
- با برخوردهای ملايم و سياسی کاری و اين يعنی ديپلماسی.
* اگر رابطه با آمريکا حل شود مشکل ايران و صهيونيست‌ها نيز تمام می‌شود؟
- آمريکا با اسرائيل تفاوت دارد و يک کشور معتبر در جهان است ولی اسرائيل يک غده سرطانی و ضد اسلام است ما آمريکا را نفی نمی‌کنيم همانطور که آقای اوباما گفته بود ما به دنبال براندازی جمهوری اسلامی نيستيم و با نرمش می‌توان روابط را درست کرد.
* روابط درست بشود مشکلات اين دو کشور حل شدنی است؟
- البته بايد توجه داشت خيلی راه مانده تا رابطه تبديل به روابط شود و تبادل سفير صورت گيرد ولی در کل ايران از مواضع نبايد کوتاه بيايد و مشکلات را کم کند و سياست، سياست کاهش است.

* به گفته شما اگر اين روابط به سطح تبادل سفرا برسد، تکليف آرمان‌ها و شعار «مرگ بر آمريکا» که سال‌هاست نقل محافل است چه می‌شود؟
- ما مدتی شعار مرگ بر شوروی نيز سر می‌داديم و اگر رابطه ايران و آمريکا مثل روسيه شودو آمريکا حسن نيت نشان دهد،اين مشکل نيز حل می شود.در ضمن آيه قران نازل نشده است که شعار مرگ بر آمريکا را هميشه سردهيم و همانطور که در آن روزها با روس‌ها برخورد کرديم و ديگر شعار نداديم با آمريکا نيز‌‌ همان طور برخورد می‌کنيم.

روزنامه قانون