به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، شهریور ۲۰، ۱۳۹۲

معصومه ابتکار دومین معاون زن در کابینه روحانی

 او همچنین رئیس سازمان محیط‌ زیست شد
حسن روحانی، رئیس جمهور ایران معصومه ابتکار، سیاستمدار اصلاح طلب را به ریاست سازمان محیط‌‌ زیست و معاونت رئیس جمهوری منصوب کرده است.
خانم ابتکار ۵۳ ساله به مدت هشت سال در دولت محمد خاتمی همین سمت را در اختیار داشت. او نخستین زنی بود که در دوران جمهوری اسلامی ایران به سمتی در این سطح دست یافت.
خانم ابتکار پس از پایان دولت آقای خاتمی با پیروزی در انتخابات دوره سوم شوراهای شهر و روستا، به شورای شهر تهران راه یافت اما هیات اجرایی چهارمین دوره انتخابات شوراها، صلاحیت او را برای نامزدی در این انتخابات که همزمان با انتخابات ریاست جمهوری ایران در ۲۴ خرداد برگزار شد، رد کرد.

تحصیل در آمریکا، سخنگویی گروگانگیران در تهران

خانم ابتکار کودکی خود را همراه با پدر و مادرش در شهرهای فیلادلفیا و ماساچوست ایالات متحده آمریکا سپری کرده است. او تحصیلاتش را تا دریافت دکتری ایمنی شناسی در ایران به پایان رسانده و سپس تدریس در دانشگاه‌های ایران را آغاز کرد.

خانم ابتکار به عنوان سخنگوی دانشجویانی که در آبان ماه ۱۳۵۸ سفارت آمریکا در تهران را اشغال کرد در رسانه‌های غرب شهرت یافت. از او در روزنامه های آمریکایی با نام "مری" یاد می‌شد.
پس از آنکه محمدخاتمی ریاست مؤسسه مطبوعاتی کیهان را به عهده گرفت، سردبیری روزنامه انگلیسی زبان کیهان اینترنشنال را در سال ۱۳۶۰ به معصومه ابتکار سپرد و سرانجام با تشکیل دولت خود در سال ۱۳۷۶ او را به ریاست سازمان حفاظت محیط زیست منصوب کرد.
سازمان ملل متحد در بهار سال ۱۳۸۶ از خانم ابتکار به عنوان یکی از هفت "قهرمان زمین" تقدیر به عمل آورد.
دفتر محیط زیست سازمان ملل در تقدیر از خانم ابتکار اعلام کرده بود که سازمان حفاظت محیط زیست ایران در زمان مدیریت او جایگاهی معتبر در جهان کسب کرد و شمار کارکنان دارای مدرک دانشگاهی در آن طی هشت سال مدیریت خانم ابتکار از ۲۵ درصد به هفتاد درصد افزایش یافت.
معصومه ابتکار دومین زنی است که توسط حسن روحانی به معاونت رئیس جمهوری منصوب شده است.
الهام امین زاده معاون حقوقی ریاست جمهوری نخستین انتصاب آقای روحانی به عنوان رئیس جمهور ایران بود.
بی بی سی فارسی