به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، مهر ۰۳، ۱۳۹۲

مخالفت حدادعادل و ارشاد اسلامی

 با نشر جلد دوازدهم، حرف "چ"، «کتاب کوچه»

خبرگزاری ایلنا، با اعلام این مطلب افزوده است که مدت هاست که از ارسال جلد دوازدهم، حرف "چ"، "فرهنگ کوچه" به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می گذرد، بی آنکه این وزارتخانه با انتشار این کتاب موافقت کند. مدیر "نشر مازیار" که انتشار این کتاب را برعهده دارد گفته است که تمام تلاش های وی برای کسب مجوز انتشار جلد دوازدهم "کتاب کوچه" تاکنون بی نتیجه مانده اند. 
به گفتۀ آیدا سرکیسیان، همسر شاعر فقید ایرانی، احمد شاملو، وزارت ارشاد خواستار حذف 9 صفحه از جلد دوازدهم کتاب کوچه شده است. آیدا سرکیسیان خواستۀ وزارت ارشاد را غیرمنطقی دانسته، زیرا، به گفتۀ او، کلمات و توضیحات ارایه شده در 9 صفحۀ مورد استناد این وزارتخانه در جلد داوزدهم "کتاب کوچه" در سایر فرهنگ های منتشر شده با مجوز وزارت ارشاد بدون کم و کاست آمده است. همسر شاعر فقید ایرانی همچنین گفته است که وزارت ارشاد از صدور مجوز برای نشر دیگر آثار احمد شاملو از جمله "میراث" خودداری می کند. 
مدیر نشر مازیار در جای دیگری از سخنانش افزوده است که مدیر ادارۀ کتاب وزارت ارشاد تلویحاً تأئید کرده که فرهنگستان زبان و ادب فارسی با انتشار جلد دوازدهم "کتاب کوچه" مخالفت کرده و اظهارات سرپوشیدۀ مدیر این فرهنگستان، غلامعلی حداد عادل، گویای این مخالفت است. 
رادیو فرانسه