به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، مهر ۰۴، ۱۳۹۲

توصیه کانادا به آمریکا:

ایران را با اعمالش بسنجید

در شرایطی که چهره ها و شخصیت های سیاسی جهان روز سه شنبه (٢٤ سپتامبر) سخنرانی باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده و حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک را از نزدیک و با دقت دنبال می کردند، کانادا به نوعی با بی تفاوتی و با حس بدبینی به اظهارات بی سابقه دو رهبر برخورد کرده و این تحول را کم اهمیت جلوه داده است.  

استفان هارپر، نخست وزیر دولت محافظه کار کانادا در اظهار نظری در مورد احتمال بهبود مناسبات بین تهران و واشگتن و رو به گرمی گذاشتن مناسبات گفته است نشانه های برهه جدید مناسبات با تهران را باید بر اساس اعمال دولتمردان جمهوری اسلامی سنجید و نه با ادبیاتی به کار می برند.

در شرایطی که نخست وزیر کانادا در مجمع عمومی سازمان ملل متحد حضور نداشت و برای او سخنرانی در نظر گرفته نشده بود، وی در اتاوا در پاسخ به پرسش خبرنگاران در مورد ابتکار آقای اوباما طی سخنرانی خود برای یافتن راهکاری به هدف گفتگوی دیپلماتیک مستقیم و حل مشکل اتمی ایران گفت، نمی تواند از تلاش اوباما و متحدان دیگر برای احیای مناسبات با حکومت ایران و رهایی از بن بست برنامه اتمی این کشور انتقاد کرد.

نخست وزیر دولت محافظه کار کانادا که از حامیان سرسخت دولت اسرائیل و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این کشور است گفت «برای (قضاوت) درباره ایجاد روابط حسنه بین دو کشور باید منتظر ماند و دید چه پیش می آید».

او در عین حال افزود «توصیه و نصحیت صادقانه و دوستانه من این است که ما در رویکردهای خود در ارتباط با دولت ایران باید بیشتر شاهد تغییر عملکرد آن ها باشیم تا ادبیاتی که به کار می برند».

استفان هارپر، نخست وزیر کانادا پیش از این نیز گفته بود «ایران یکی از خطرناکترین تهدیدهایی است که متوجه صلح و ثبات جهان است».

بسیاری از تحلیلگران موضع دولت محافظه کار کانادا را انعکاسی از رویکرد اسرائیل در قبال ایران می خوانند.

با وجودی که آقای اوباما در برقراری مناسبات دیپلماتیک مستقیم با ایران را در سخنرانی روز سه شنبه خود در نیویورک گشود اما دولتمردان اتاوا که سال گذشته کلیه مناسبات دیپلماتیک خود با تهران را قطع کردند، هنوز به حسن نیت و تغییر عملکرد دولت جدید حسن روحانی ابراز تردید می کنند.

آقای هارپر به خبرنگاران گفت «ما به دلیل عدم اطمینان فزاینده درباره امنیت کارمندان خود در تهران، مناسبات دیپلماتیک خود با ایران را قطع کردیم و تا زمانی که پاسخ مناسبی به پرسش هایمان داده نشود، به تهران بازنخواهیم گشت».

جان برد، وزیر امور خارجه کانادا نیز نسبت به نیات مقامات جمهوری اسلامی ابزار بدبینی کرده و در واکنشی نسبت به آزادی حمید قاسمی شال، شهروند ایرانی کانادایی محکوم به اعدام در ایران گفته است با وجودی که ما از خبر آزادی و بازگشت وی به آغوش خانواده اش استقبال می کنیم، اما هنوز برای قضاوت در مورد عملکرد دولتمردان جمهوری اسلامی و امیدواری به بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران بسیار زود است.

منابع: روزنامه نشنال پست، خبرگزاری رسمی کانادا، تلویزیون دولتی کانادا