به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، شهریور ۲۹، ۱۳۹۲

نسرين ستوده ساعتی پس از آزادی:

ما می‌خواهيم همه زندانيان آزاد شوند

مصاحبه کریستین امان پور با نسرین ستوده پس از آزادی (ویدئو)
کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران ـ نسرين ستوده، وکيل حقوق بشر و زندانی عقيدتی، ساعاتی پس از آزادی به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت:

"وقتی از زندان مرا بيرون آوردند به من گفتند آزاد هستی. ديشب به چهار نفر ديگرهم گفتند ولی به من گفتند که با مرخصی‌ام موافقت شده است. ولی وقتی از در زندان بيرون آمدم گفتند آزادی. برای همين من برگه مرخصی که تعهد می دهيم بعد از سه چهار روز برمی گرديم را امضاء نکردم."
او همچنين به کمپين گفت که وکلای زندانی بايد هر چه سريعتر آزاد شوند چرا که آنها تنها به خاطر انجام وظيفه زندان بوده‌اند. نسرين ستوده به کمپين گفت:«ما می خواهيم همگی آزاد شوند، چون زندانی شدن آنها نتيجه آن فضای سنگين سياسی بوده است، بدون ترديد. آقای عبدالفتاح سلطانی اين افتخار را داشتم که وکيلم بودند و برای پرونده من زحمت زيادی کشيده بودند. سه تن از وکلای من تحت تعقيب قضايی گرفتند که آقای سلطانی سنگين ترين حکم را گرفت با ۱۳ سال زندان گرفت آن هم با تبعيد. يعنی حبس در زندان برازجان. البته الان تهران هستند. اما به هرحال طبق همه موازين بين المللی، وکلا در انجام وظيفه شغلی شان، مصون هستند و اين اصلی است که در مورد وکلا در ايران به کلی زير پا گذاشته شده و نقض شده است. ما واقعا خواستار اين هستيم که به اين اصل توجه شود.
رضا خندان همسر نسرين ستوده هم به کمپين گفت:‌« به همسرم گفته شده که آزاد شده ولی خودش هم دقيقا نمی داند که آزادی مشروع بوده يا عفو. آزادی مشروط البته شامل او می شد اما آزادی مشروط هم معمولا به زندانيان سياسی داده نمی شود. معمولا به مرخصی می آمد به او ابلاغ می شد که چند روز در مرخصی هستی ولی گفتند که آزادی و با ماشين خودشان تا خانه آوردند و رفتند.

نسرين ستوده، وکيل و فعال حقوق بشر يکی از زنان زندانی اوين است که۱۳ شهريور ماه ۱۳۸۹ بازداشت شد و در دادگاه بدوی به ۱۱ سال حبس، ۲۰ سال محروميت از وکالت و ۲۰ سال ممنوعيت خروج از کشور محکوم شد اما دادگاه تجديد نظر حکم او را به ۶ سال حبس و ۱۰ سال محروميت از وکالت کاهش داد.

مصاحبه کریستین امان پور با نسرین ستوده پس از آزادی (ویدئو)



در این گفتگوی کوتاه نسرین ستوده علاوه بر تایید خبر آزادی خود از سایر زندانیان و فعالان سیاسی دربند به ویژه هموطنان بهایی یاد می کند و امیدوار است مثل گذشته از حقوق آن ها دفاع کند