به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، شهریور ۲۹، ۱۳۹۲

عروس هشت ساله در شب عروسی مرد

مرگ عروس هشت ساله یمنی در شب عروسی بر اثر خونریزی داخلی 
 عکس از سایت المشهد الیمنی 
سایت خبری «المشهد الیمنی» می‌نویسد، در شهر «حرض» واقع در استان «حجه‌»ی یمن مرد ثروتمند چهل ساله‌ای با پرداخت مبلغ گزافی دختر بچه‌ی هشت ساله‌ای را به عقد خود در می‌آورد که شب زفاف این دختر بچه به علت خونریزی و آزار جنسی فوت می‌کند.
آژانس خبری رسمی یمن نیز ضمن اعلام این خبر اشاره می‌کند، پس از مرگ عروس هشت ساله پلیس داماد چهل ساله و خانواده‌ی او را بازداشت کرده است.
به گفته یک فعال اجتماعی و دو همسایه، یک دختر هشت ساله یمنی پس از به عقد ازدواج درآمدن با مردی که پنج برابر او سن داشت، در شب عروسی بر اثر خونریزی داخلی مرد، که این امر موجب جنجال در رسانه‌ها و داغ شدن بحث در باره عروسان خردسال گردید.
"آروا عثمان"، رئیس "خانه فولکلور یمن" و یکی از چهره‌های سرشناس کمپین حقوق بشر، گفت که این دختر که نامش "راوان" بوده است، در شهر "میدی" واقع در استان "هجه" در شمال شرقی یمن، اوایل سپتامبر به ازدواج مردی 40 ساله درآورده شده بود.
او به رویترز گفت: "در شب عروسی پس از رابطه جنسی، او دچار خونریزی و پارگی رحم شد که به مرگ وی انجامید. آن‌ها او را به کلینیک بردند، اما پزشکان نتوانستند جان‌اش را نجات دهند."
عثمان گفت که مقامات اقدامی علیه خانواده دختر یا شوهرش نکرده اند.
یک مقام امنیتی محلی در شهرستان "حرض" چنین حادثه‌ای را انکار کردند. او نخواست نامش فاش شود، زیرا اجازه صحبت با مطبوعات را نداشت.
اما دو تن از ساکنین "میدی" که رویترز با آن‌ها تماس گرفته بود، این حادثه را تأیید کردند و گفتند که روسای قبایل محلی، وقتی خبر این حادثه پخش شد، کوشیدند آن را پنهان کنند و به یک روزنامه‌نگار محلی هشدار دادند که از پخش این خبر خودداری کند.
بسیاری از خانواده‌های فقیر در یمن دختران جوان خود را شوهر می‌دهند تا هزینه نگهداری از بچه را کاهش دهند و حتا از شیربهای وی پولی به دست آورند.
یک گزارش سازمان ملل که در ژانویه منتشر شده بود، دامنه فقر این کشور را آشکار کرد؛ بنا به این گزارش 5 / 10 میلیون نفر از جمعیت 24 میلیونی به سختی می‌توانند از پس تأمین غذای خود برآیند و 13 میلیون نفر آب آشامیدنی سالم و امکانات اولیه بهداشتی ندارند.
دیده‌بان حقوق بشر در ماه دسامبر 2011 از دولت یمن خواست تا ازدواج دختران زیر 18 سال را ممنوع کند و هشدار داد که این امر مانع تحصیل عروسان خردسال شده و به سلامتی آنان آسیب می‌رساند.
با اتکا به اطلاعات سازمان ملل و آمار دولتی، دیده‌بان حقوق بشر اظهار می دارد که نزدیک به 14 درصد از دختران یمنی پیش از 15 سالگی و 52 درصد پیش از 18 سالگی ازدواج می‌کنند. این گروه می‌گوید کودکانی که قرار است ازدواج کنند، هنگام رسیدن به سن بلوغ از مدرسه گرفته می‌شوند.
بحث در باره این موضوع بر اثر اعتراضات سیاسی که به سرنگونی علی عبدالله صالح، رئیس جمهور یمن، در سال 2011 انجامید، به دست فراموشی سپرده شد.
 سایت دیلی نیوز