به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، آذر ۰۳، ۱۳۹۲

ایران و کشورهای موسوم به ۵+۱ به توافق رسیدند

باراک اوباما: «هرچند نتایج امروز گام اولیه است، اما توافق بزرگ است»
متن کامل توافقنامه هسته‌ای ایران و ۱+۵
خبرگزاری ها: ایران و کشورهای موسوم به ۵+۱ که در سومین دور از مذاکرات خود از زمان روی کار آمدن دولت حسن روحانی در ژنو گرد آمده بودند، پس از پنج روز گفت‌وگو نهایتاً به توافق رسیدند؛ توافقی که پرونده اتمی ایران را وارد مرحله تازه‌ای می‌کند.

این توافق در حالی حاصل شد که تا ساعات اولیه بامداد در ژنو، طرف‌ها مشغول مذاکرات فشرده‌ای بودند که جزئیاتی از آن به بیرون درز پیدا نکرد.
 جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده، با تاکید بر این که در این گام اولیه فرصتی ایجاد شده تا توافقی جامع دنبال شود گفته است حق غنی‌سازی در این قطع‌نامه پیش‌بینی نشده است.
آقای کری گفته است در مقابل آنچه تهران انجام خواهد داد، بخشی از تحریم‌ها «تعلیق» می‌شود و بخشی از پول‌های مسدود شده ایران به این کشور باز می‌گردد.
او از طرف ایرانی برای اینکه پای میز مذاکره آمده است، تشکر کرد.
باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، نیز در واشینگتن در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت «هرچند نتایج امروز گام اولیه است، اما توافق بزرگ است».
بنا بر بیانیه کاخ سفید آمریکا، توافق به دست آمده به ایران اجازه می‌دهد تا حد پنج درصد به غنی‌سازی اورانیوم بپردازد و بیشتر از آن را متوقف کند. در مقابل ایران توافق کرده که ذخیره اورانیوم ۲۰ درصد غنی‌شده خود را خنثی کند.
تهران در عین حال موظف شده است پیشرفت در ظرفیت غنی‌سازی و کار در راکتور پلوتونیم خود را متوقف کرده و به بازرسان اتمی اجازه بازدید از تاسیسات هسته‌ای خود را بدهد.
این گام‌ها -به گفته اوباما- مسیر اساسی ایران را برای رسیدن به بمب (اتمی) می‌بندد.
تهران همواره تاکید کرده است که برنامه اتمیش تنها اهداف صلح‌آمیز را دنبال می‌کند.
باراک اوباما همچنین گفته است که اگر جمهوری اسلامی به تعهدات خود به طور کامل عمل نکند بار دیگر فشارها افزایش پیدا خواهد کرد.
رئیس‌جمهوری آمریکا پیشتر شخصا از کنگره آن کشور خواسته بود با عدم بررسی تحریم‌های تازه علیه ایران، بختی به دیپلماسی در برابر تهران بدهند.
طی سال‌های گذشته این نخستین بار است که ایران ‪و شش قدرت جهانی توانستند بر سر پرونده اتمی تهران به توافق برسند‬
گفته می‌شد که مذاکرات به دلیل تاکید و پافشاری ایران برای آوردن «حق» غنی‌سازی در توافق‌نامه تا ساعت‌های بامداد یک‌شنبه ادامه پیدا کرده است.
به این موضوع در کنفرانس خبری محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، و سپس جان کری، وزیر خارجه آمریکا، نیز اشاره شد؛ اما دو طرف دو برداشت گوناگون در مورد آن ارائه کرده‌اند.
وزیر خارجه ایران گفته است برنامه غنی‌سازی در ایران به رسمیت شناخته شد و در سند تنظیم‌شده «حق غنی‌سازی» نوشته شده است.
او در عین حال گفت این توافق گام اول است و ابراز امیدواری کرد که اعتماد از دست رفته احیا شود.
«گامی مهم و قابل‌ توجه» واژگانی‌ست که در گفته‌های کاترین اشتون، نماینده ۵+۱ در مذاکرات با ایران نیز آمد. خانم اشتون در بیانیه‌ای که در این مورد خواند، گفت توافق شکل گرفته در ژنو، راه را برای یک راه حل اساسی هموار می‌کند. او افزود که اقداماتی که بر سر آنها توافق شده، به مدت شش ماه ادامه خواهد یافت تا به راه حلی نهایی دست یابیم.
دو طرف متعهد شده‌اند که طی شش ماه دست «به اقداماتی عملی» بر مبنای «احترام متقابل» بزنند.
در نهایت برای نخستین بار طی سال‌های گذشته و از دوران ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد و زمانی که ایران و ۵+۱ مشغول گفت‌وگو شده‌اند، طرف‌ها به توافقی مکتوب و امضا شده دست پیدا کرده‌اند.

متن کامل توافقنامه هسته‌ای ایران و ۱+۵

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس، متن کامل توافق اولیه گروه 1+5 با ایران درباره برنامه هسته‌ای به زبان انگلیسی منتشر شده است. برای دیدن این متن می‌توانید اینجا کلیک کنید.
ترجمه رسمی این توافقنامه در ادامه آمده است:
برنامه اقدام مشترک
مقدمه:
هدف این مذاکرات رسیدن به یک راه حل جامع مورد توافق و بلند مدت است به نحوی که تضمین کند برنامه هسته ای ایران کاملاً صلح آمیز باقی خواهد ماند. ایران اعلام می نماید تحت هیچ شرایطی به دنبال دستیابی یا گسترش سلاح هسته ای نیست. راه حل جامع مذکور مبتنی بر این اقدامات اولیه بوده و به یک گام نهایی منجر خواهد شد که دوره زمانی آن مورد توافق قرار گرفته و به رفع نگرانی‌ها می انجامد. این راه حل جامع، ایران را قادر می سازد تا به‌طور کامل از حقوق خود در بهره‌گیری از انرژی هسته ای برای اهداف صلح آمیز بر اساس مواد مرتبط در معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای و با رعایت تعهدات خود بر طبق معاهده از آن برخوردار شود. این راه حل جامع متضمن یک برنامه غنی سازی با تعریف مشترک و محدودیت های عملی و اقدامات شفاف ساز به منظور تضمین ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای می باشد. این راه حل جامع به مثابه یک مجموعه منسجم خواهد بود که هیچ بخشی از آن مورد توافق قرار نمی گیرد مگر آنکه در مورد تمامی بخش‌های آن توافق حاصل شود. این راه حل جامع شامل یک فرایند متقابل و قدم به قدم می باشد و به رفع همه جانبه تمامی تحریم های شورای امنیت، تحریم های چندجانبه و تحریم های ملی مربوط به برنامه هسته ای ایران می انجامد.
در فاصله میان گام های اولیه و گام آخر، گام های دیگری از جمله پرداختن به قطعنامه های شورای امنیت با هدف پایان رضایت بخش بررسی موضوع توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد وجود خواهد داشت. سه کشور اروپایی / اتحادیه اروپا به اضافه سه (3+3 یا 1+5)  و ایران مسئول نهایی کردن و اجرای قدم های مورد توافق میان- مدت و راه حل جامع با حسن نیت خواهند بود. یک کمیسیون مشترک از 3+3 و ایران برای نظارت بر اجرای اقدامات میان مدت و بررسی مسائلی که ممکن است پدید آیند، تشکیل خواهد گردید، در حالی که آژانس مسئولیت راستی آزمایی اقدامات مربوط به موضوع هسته ای را بر عهده خواهد داشت. این کمیسون مشترک برای تسهیل حل و فصل مسائل مورد نگرانی گذشته و حال با آژانس همکاری خواهد کرد.
عناصر گام اول
گام اول دارای دوره زمانی شش ماهه خواهد بود و با توافق متقابل قابل تمدید می‌باشد. در این دوره همه اعضاء، با حسن نیت، در جهت حفظ فضای سازنده در مذاکرات فعالیت خواهند کرد.
ایران اقدامات داوطلبانه زیر را به انجام خواهد رساند:
- نیمی از اورانیوم موجود غنی شده 20 درصد را به صورت اکسید 20 درصد برای تولید سوخت راکتور تحقیقاتی تهران ذخیره نماید. بقیه UF6 20 درصد را به مواد کمتر از 5 درصد رقیق نماید. خط برگشت پذیر نیز وجود نداشته باشد.
- ایران اعلام می‌کند که برای این دوره 6 ماهه، اورانیوم را به سطح بالاتر از 5 درصد غنی سازی نکند.
- ایران اعلام می‌‌کند که فعالیت‌های خود در تاسیسات سوخت هسته ای نطنز ، فوردو  و یا راکتور اراک  را که توسط آژانس با نام IR-40  شناسائی می‌شود، بیش از این گسترش نخواهد داد.
- همانگونه که ایران در برنامه عملیاتی کردن تاسیسات تبدیل مواد، به آژانس اعلام کرده است، با آغاز خط تبدیل مواد UF6 غنی شده تا 5 درصد بهUO2  ، ایران تصمیم دارد موادUF6  جدیدا غنی شده تاسطح 5 درصد طی 6 ماه آینده را به اکسید تبدیل کند.
- محل‌های جدید برای غنی سازی ایجاد نمی شود.
- ایران برنامه تحقیق و توسعه (R & D) تحت نظارت، از جمله برنامه تحقیق و توسعه جاری غنی سازی خود را که با هدف انباشت اورانیوم غنی شده صورت نمی گیرد، ادامه خواهد داد.
- عدم بازفرآوری یا ساخت تاسیساتی که توانایی بازفرآوری داشته باشند.
نظارت‌های بیشتر:
- ارائه اطلاعات مشخص به آژانس بین المللی انرژی اتمی، شامل اطلاعات در خصوص طرح های تاسیسات هسته ای ایران، توصیف ساختمان‌ها در هر یک از سایت‌های هسته ای، توصیفی از سطح عملیاتی که در هریک از اماکن که به فعالیت‌های هسته ای مشخص اشتغال دارند، اطلاعات در خصوص معادن و تخلیص و اطلاعات در خصوص منابع اولیه.
- ارائه پرسشنامه جدید فنی راکتور اراک به آژانس بین المللی انرژی اتمی که توسط آژانس با نام IR-40 شناسایی می شود.
- اتخاذ گام‌های لازم برای موافقت با آژانس بین المللی انرژی اتمی برای انعقاد "رهیافت پادمان" در مورد راکتور اراک که توسط آژانس با نام IR-40 شناسایی می شود. 
- دسترسی روزانه بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به فردو و نطنز با هدف بررسی فایل های ضبط شده دوربین‌ها در مواقعی که آنها برای بازرسی‌های دوره ای موسوم به DIV ،IIV ،PIV  و بازرسی‌های سرزده در سایت حضور ندارند.‌
- دسترسی هدایت شده بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به:
*کارگاه‌های مونتاژ سانتریفیوژ
* کارگاه‌های تولید روتور سانتریفیوژ و محل‌های نگهداری، و
* معادن اورانیوم و تخلیص اورانیوم
در مقابل، 3+3، اقدامات داوطلبانه زیر را انجام خواهند داد:
- توقف تلاش برای کاهش خرید نفت خام ایران به نحوی که مشتریان فعلی بتوانند میانگین میزان کنونی خرید نفت خام خود از ایران را کماکان ادامه دهند. بازگشت مبالغ مشخص از عواید فروش نفت ایران در خارج از کشور به ایران. در مورد معاملات نفتی مذکور، تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا بر بیمه و خدمات حمل و نقل مرتبط، تعلیق می‌شوند.
- تعلیق تحریم‌های امریکا و اتحادیه اروپا بر:
  •  صادرات پتروشیمی ایران و نیز تعلیق تحریم‌ خدمات مرتبط
  •  طلا و فلزات گران‌بها، و تعلیق تحریم‌ خدمات مرتبط
- تعلیق تحریم‌های آمریکا بر صنعت خودرو و تعلیق تحریم‌های خدمات مرتبط
- صدور گواهی عرضه و نصب قطعات یدکی برای ایمنی پرواز هواپیماهای غیرنظامی ایران و خدمات مرتبط. صدور گواهی بازرسی‌های مرتبط با ایمنی و تعمیرات در ایران و همچنین خدمات مرتبط
- عدم صدور قطعنامه‌های جدید تحریم هسته‌ای توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد
- عدم صدور قطعنامه‌های جدید تحریم هسته ای از سوی اتحادیه اروپا
- دولت امریکا، در چارچوب اختیارات قانونی رئیس جمهور و کنگره از تحمیل تحریم‌های جدید هسته-ای خودداری خواهد کرد.
- یک کانال مالی به منظور تسهیل تجارت امور انساندوستانه برای تامین نیازهای داخلی ایران با استفاده إز درآمدهای نفتی ایران در خارج از کشور ایجاد خواهد شد. تجارت امور انساندوستانه شامل مراودات تجاری مرتبط با تولیدات غذایی و کشاورزی، دارو، تجهیزات دارویی و مخارج پزشکی بیماران خارج از کشور خواهد بود. این کانال مالی شامل بانک‌های خارجی مشخص و بانک‌های ایرانی غیر تحریم شده خواهد بود که به‌هنگام ایجاد این کانال مالی مشخص خواهند شد.
* کانال مزبور همچنین موارد را دربر می گیرد:
  •  نقل و انتقال‌های مالی مورد نیاز برای پرداخت تعهدات ایران به سازمان ملل متحد
  •  پرداخت مستقیم شهریه به دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها برای دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج از کشور تا مبلغ توافق شده برای یک دوره شش ماهه.
- افزایش آستانه برای اخذ مجوزهای اتحادیه اروپا جهت تبادلات مالی تجارت موارد غیرتحریمی تا مبلغ مورد توافق.
عناصر گام نهایی راه حل جامع* 
گام نهایی راه حل جامع که اعضا قصد دارند مذاکره در خصوص آن را در کمتر از یک سال بعد از تصویب این سند، به پایان رسانده و اجرای آن را شروع کنند، عبارتند از:
- دارای دوره زمانی بلندمدت مشخصی خواهد بود که مدت آن مورد توافق قرار خواهد گرفت.
- بیانگر حقوق و تعهدات اعضاء معاهده عدم گسترش سلاح‌های هسته‌ای و موافقت‌نامه‌های پادمان آژانس بین المللی انرژی اتمی باشد.
- به‌طور همه‌جانبه تحریم‌های هسته‌ای شورای امنیت سازمان ملل متحد و تحریم‌های چندجانبه و تحریم‌های ملی را برداشته و از جمله گام‌هایی برای دسترسی به حوزه‌های تجاری، فن آوری، مالی و انرژی را بر مبنای یک برنامه تنظیمی که در خصوص آن توافق به عمل خواهد آمد را اتخاذ نماید.
- متضمن یک برنامه غنی سازی باشد که توسط طرفین تعریف می‌گردد، برنامه‌ای که شاخصه‌های آن با موافقت طرفین و منطبق با نیازهای عملی، با محدودیت‌های مورد توافق در خصوص دامنه و سطح فعالیت‌های غنی سازی، ظرفیت غنی سازی، محل‌هایی که در آن غنی سازی انجام می‌شود و ذخایر اورانیوم غنی شده برای دوره زمانی که مورد توافق قرار می‌گیرد، تعیین می‌گردد.
- نگرانی‌های مرتبط با رآکتور اراک که توسط آژانس با نام IR-40 شناخته می‌شود، را کاملا برطرف نماید. بازفرآوری و یا احداث تاسیساتی که قادر به بازفرآوری باشد، ایجاد نخواهد شد.
- اقدامات شفاف ساز و با نظارت بیشتر مورد توافق را به طور کامل به اجراء درآورد. پروتکل الحاقی در چارچوب اختیارات رئیس جمهور و مجلس شورای اسلامی تصویب و به اجراء درآید.
- شامل همکاری بین المللی هسته ای غیر نظامی باشد، که این همکاری‌ها از جمله در خصوص دستیابی به راکتورهای مدرن آب سبک قدرت و تحقیقاتی و تجهیزات مرتبط و نیز عرضه سوخت هسته‌ای مدرن و برنامه های تحقیق و توسعه (R&D) مورد توافق می باشد.
به دنبال اجرای موفق گام نهایی راه حل جامع و با سپری شدن کامل دوره زمانی گام نهایی، با برنامه هسته‌ای ایران مانند برنامه هر کشور غیرهسته ای دیگر عضو NPT رفتار خواهد شد.
در خصوص گام نهایی و هر یک از گامهای میانی، این اصل اساسی که «تا در مورد همه چیز توافق نشود، در خصوص هیچ چیزی توافق حاصل نشده است» اعمال می شود.

خامنه‌ای در پاسخ به نامه حسن روحانی، از هیئت مذاکره کننده ایران تشکر کرد.
به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه ای، متن نامه دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری و پاسخ رهبر معظم انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
محضر مبارک رهبر معظم انقلاب اسلامی
حضرت آیت الله خامنه ای دامت برکاته
باسلام و تحیات وافره،
خدای بزرگ را سپاس می گویم که در نخستین ماه های شروع کار دولت تدبیر و امید، فرزندان انقلابی شما توانستند در مذاکراتی دشوار و پیچیده، حقانیت ملت ایران در فعالیت های هسته ای را در صحنه بین المللی اثبات کنند و گام نخست را به گونه ای پیش برند که حقوق هسته ای و حق غنی سازی ملت ایران مورد اذعان قدرتهای جهانی -که سالها سعی بر انکار آن داشتند- قرار گیرد و راه برای گام های بلند بعدی در حراست از پیشرفت های فنی و اقتصادی کشور گشوده شود.
توفیق در این مذاکرات نشان داد که می توان با رعایت همه اصول و خطوط قرمز نظام، با ارائه منطقی و مستدلِ مواضع ملت ایران و اتمام حجت برای افکار عمومی جهان، قدرتهای بزرگ را نیز به احترام به حقوق ملت ایران فراخواند و گام های بعدی را نیز در مسیر حل و فصل نهایی اختلافات با استحکام برداشت.
بی شک این موفقیت، حاصل عنایات حق و رهنمودهای رهبری عالیقدر نظام و حمایت بی دریغ ملت ایران بوده است و توفیق نهایی نیز دراین مسیر در گرو تداوم ارشادات جنابعالی و حمایت و یاری مردم شریف و صبور ایران خواهد بود.
دستاوردهای قطعی این توافق اولیه، به رسمیت شناخته شدن حقوق هسته ای ایران و حراست از دستاوردهای هسته ای فرزندان این مرز و بوم بوده است و در کنار آن با توقف روند تحریم های ظالمانه، بخشی از فشارهای غیرقانونی در تحریم های یک جانبه برداشته و فروپاشی سازمان تحریم آغاز شده است. درنتیجه این ابتکار ایران اسلامی و استقامت ملت بزرگ ایران، قدرتهای بزرگ به این نتیجه رسیدند که تحریم و فشار، راه به جایی نخواهد برد و همان گونه که ایران از آغاز اعلام کرده بود، برای کسب توافق، راهی جز احترام متقابل و مذاکره عزتمندانه وجود ندارد، موضوعی که متأسفانه طرف مقابل با تأخیر به درک آن رسید. بی تردید حصول این توافق، به نفع همه کشورهای منطقه و صلح و پیشرفت جهانی در راستای رویکرد برد-برد خواهد بود.
اینجانب با تبریک این توفیق الهی به حضور رهبری معظم انقلاب، از هدایت و حمایت جنابعالی سپاسگزارم و با تقدیر و تشکر از پشتیبانی های بی شائبه ملت بزرگ ایران و گرامیداشت یاد شهیدان هسته ای، عهد خالصانه این دولت را در خدمت به این ملت قدرشناس تجدید می کنم و استمرار دعای خیر جنابعالی و آحاد ملت را مسئلت دارم.
حسن روحانی
۳/آذر/۹۲
بسمه تعالی
جناب آقای رئیس جمهور
دستیابی به آنچه مرقوم داشته اید در خور تقدیر و تشکر از هیئت مذاکرات هسته ئی و دیگر دست اندر کاران است و میتواند پایه ی اقدامات هوشمندانه ی بعدی قرار گیرد.
بی شک فضل الهی و دعا و پشتیبانی ملت ایران عامل این موفقیت بوده و در آینده نیز خواهد بود ان شاء الله. ایستادگی در برابر زیاده خواهیها همواره باید شاخص خطّ مستقیم حرکت مسئولان این بخش باشد، و چنین خواهد بود ان شاء الله.
سیّد علی خامنه ای


ایران حق غنی سازی اورانیوم با غلظت بالا را از دست داد 

واکنش ها

رادیو فرانسه:
هر چند ایران مدعی است که حق غنی سازی اورانیوم در خاک خود را حفظ کرده، اما، به موجب توافق امضا شده در مذاکرات پنج روزۀ ژنو ایران از این پس مجاز به غنی سازی اورانیوم با غلظت بیش از پنج درصد نیست و این بزرگترین مانع حکومت تهران برای تولید سلاح اتمی به شمار می رود.
به گفتۀ کارشناسان برای اساس توافق ژنو، حکومت اسلامی ایران ملزم است از این پس خود را بیش از پیش در معرض کنترل و راستی آزمایی فعالیت های اتمی اش از سوی نهادها و جامعۀ بین المللی قرار بدهد. 
برای اولین بار حکومت اسلامی ایران در اقدامی بی سابقه بازرسی روزانه از تأسیسات غنی سازی اورانیوم فردو و نطنز و همچنین توفق کامل تولید پلوتونیوم در تأسیسات آب سنگین اراک را پذیرفته است.
افزون بر این، نه فقط ایران سانتریفیوژهای جدیدی در تأسیسات غنی سازی اورانیوم خود نصب نخواهد کرد، بلکه مجاز نیز نخواهد بود که غنی سازی اورانیوم را با غلظتی بیش از پنج درصد انجام بدهد. ایران همچنین ملزم است که ذخیرۀ اورانیوم غنی شده اش با غلظت بیست درصد را به صورت محلول در آورده و در واقع از بین ببرد. 
در واکنش به سند امضا شده در ژنو میان ایران و قدرت های جهانی، رییس اتحادیۀ اروپا، هرمان فان رومپی، تأکید نمود که مهم از این پس اجرای به موقع توافق صورت گرفته است. فرانسوا اولاند، رییس جمهوری فرانسه نیز با استقبال از توافق صورت گرفته میان حکومت اسلامی ایران و گروه پنج به علاوه یک آن را گامی مهم در جهت عادی شدن مناسبات با ایران توصیف کرد. ویلیام هیگ، وزیر امور خارجۀ انگلستان نیز، توافقی را که دیشب میان ایران و شش قدرت جهانی امضا شد برای جهان، خاورمیانه و مردم ایران مثبت ارزیابی کرد. او گفت که توافق صورت گرفته با تهران نشان می دهد که می توان از طریق دیپلماسی مسائل جمهوری اسلامی را حل کرد. 
با این حال، نخست وزیر اسرائیل توافق انجام شده در ژنو را "خطایی تاریخی" خواند و گفت که با این توافق جمهوری اسلامی ایران به آنچه می خواست دست یافت. به گمان نخست وزیر اسرائیل، دولت تهران موفق شد هم بخشی از مجازات ها علیه خود را لغو کند و هم بخش مهمی از فعالیت های هسته ای اش را محفوظ نگاه دارد. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجۀ روسیه، نیز ضمن استقبال از توافق صورت گرفته میان ایران و شش قدرت جهانی گفت که در این توافق هیچ بازنده ای وجود ندارد و همه برنده به حساب می آیند. او همچنین از تعدیل مجازات ها علیه جمهوری اسلامی پشتیبانی کرد و بار دیگر اعمال آنها علیه حکومت تهران را ناعادلانه خواند.