به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، آذر ۰۱، ۱۳۹۲

چانه زنی در ژنو اعمال فشار در آمریکا

رونمایی از نسخه جدید چماق و هویچ
خبرگزاری مهر-گروه بین الملل : در حالی که مذاکرات ایران و کشورهای 1+5 در ژنو امروز جمعه وارد سومین روز خود شده و بر اساس خبرهای موجود این گفتگوها وارد بحث های جدید شده، اعضای کنگره آمریکا از اعمال تحریم های جدید علیه جمهوری اسلامی سخن می گویند.

به گزارش خبرگزاری مهر، دور جدید مذاکرات ایران و کشورهای 1+5 از عصر روز چهارشنبه 29 آبان آغاز شده و از ساعت 11:30 امروز جمعه این گفتگوها از سر گرفته شده است.
در همین رابطه "مایکل مان" سخنگوی کاتریون اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت : شرایط نسبت به قبل بهتر شده، اما نمی توان انتظار داشت که یک شبه معجزه رخ داده و اختلافات حل شود.
مان در ادامه گفت: مذاکرات بسیار فشرده بود. در این مذاکرات وارد جزئیات شده و درباره مسائل مهمی بحث کردیم.
"محمدجواد ظریف" وزیر خارجه ایران نیز  این مذاکرات را مهم٬ مفصل و مو به مو خواند٬ اما افزود که هنوز بر سر موارد اصلی٬ اختلاف نظر وجود دارد.
"عباس عراقچی" عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران نیز گفت: هنوز در موارد مورد اختلاف پیشرفتی نداشتیم ولی در خود سند با توجه به بحث هایی که از قبل داشتیم٬ پیشرفت حاصل شده٬ ولی موارد اختلافی هنوز باقی مانده است.
مایکل مان در واکنش به این اظهارات عراقچی  گفت: مسئله هسته ای ایران ۱۰ سال است که مطرح است و نمی توان آن را یک شبه حل کرد. البته حل این مسئله زمان زیادی می برد. این یک مسئله بسیار پیچیده است. معجزه یک شبه اتفاق نمی افتد٬ بنابراین باید به سختی کار کنیم تا اختلافات را از میان برداشته و فاصله ها را کم کنیم.
مان در مورد اینکه آیا به نظرش مذاکرات هسته ای با ایران با پیشرفت همراه بوده یا نه٬ گفت: واقعیت این است که ما درباره مسائل بسیار کلیدی وارد صحبت شده ایم و زمانی که این را با دور پیشین گفتگوها که درباره هیچ چیز اساسی مذاکره نمی شد مقایسه کنیم٬ البته که پیشرفت داشته ایم.
حق غنی سازی و تحریم ها
بر اساس اخبار منتشر شده و اظهار نظرهای مقامات ایرانی و غربی حاضر در ژنو، گویا یکی از موارد اصلی مورد بحث موضوع به رسمیت شناختن حق غنی سازی ایران و لغو تحریم ها است. هر چند بر اساس بند چهارم معاهده ان پی تی، تمام کشورهای امضای کننده این پیمان می توانند تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی به فعالیت هسته ای صلح آمیز پرداخته و از حق غنی سازی بهره مند شوند، اما "جان کری" وزیر امور خارجه آمریکا طی روزهای گذشته مدعی شده که چنین بندی در معاهده ان پی تی وجود ندارد.
نسخه جدید چماق و هویج
اما در حالیکه مذاکرات در ژنو در جریان است و در روزهای اخیر صحبت هایی در مورد میزان پولی که قرار است در صورت توافق ایران و کشورهای 1+5 آزاد شود انجام شده بود و "باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا، نیز از کنگره خواسته بود تا زمانیکه مذاکرات در جریان است از تصویب تحریم های جدید علیه ایران خودداری کنند، اما سناتور "هری رید" رهبر دموکرات ها در سنای آمریکا اعلام کرد که از اعمال تحریم های جدید علیه ایران حمایت می کند.
هری رید در اظهاراتی گفت : خود را به پیشبرد طرح تحریم های ایران متعهد می‌دانم. سنا باید آماده به پیش بردن طرح جدید تحریم های مورد توافق دو حزب دموکرات و جمهوریخواه پس از  تعطیلی "روز شکرگزاری" باشد و من ‌آماده انجام این کار هستم.
بر اساس گزارش های موجود، هم اکنون یک طرح در کمیته بانکی سنای آمریکا برای تحریم های ایران به درخواست دولت متوقف نگه داشته شده است. اقلیت جمهوریخواه و شماری از دموکراتهای حاضر در سنا ، از معطل ماندن این طرح خشمگین هستند و تهدید کرده اند که اگر این طرح به پیش نرود خودشان طرحی علیه ایران ارائه خواهند کرد. به نظر می رسد که اظهارات هری رید برای راضی کردن طرفداران تحریم های بیشتر علیه ایران باشد.
تلاش گروهی از قانونگذاران آمریکایی برای افزایش تحریم‌های ایران در حالی است که دولت آمریکا، تصریح کرده که هرگونه افزایش تحریم، به فضای مذاکرات لطمه می زند و موضع آمریکا را حتی در میان دیگر اعضای گروه ۱+۵ تضعیف می کند.
دلیل مطرح شدن طرح جدید تحریم ها علیه ایران آن است که طیفی از قانونگذاران آمریکایی با رویه مذاکرات کنونی و احتمال دادن تخفیف به ایران در مورد تحریم ها مخالفند و خواهان برچیده شدن برنامه هسته ای ایران هستند.
هری رید روز پنجشنبه همچنین گفت: در حالی که من از تلاش دیپلماتیک دولت حمایت می‌کنم، معتقدم که ما نیاز داریم گزینه هایی را همچنان مدنظر داشته باشیم تا در ماه دسامبر در مورد طرح تازه دو حزبی تحریم ها اقدام کنیم.
این اقدام سناتورهای آمریکایی، یادآور سیاست چماق و هویجی است که در سال های پایانی ریاست جمهوری جرج بوش به کار گرفته شد. در آن زمان ایران تهدید می شد که اگر فعالیت هسته ای خود را متوقف نکند با گزینه نظامی روبرو می شود و اکنون نیز جمهوری اسلامی تهدید می شود که اگر از مواضع خود عقب نشینی نکند با تحریم های جدید روبرو می شود.
خبرگزاری مهر