به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، آبان ۲۷، ۱۳۹۲

چهار شرط فرانسه

 برای حمایت از توافق هسته ای با ایران
غنی سازی بيست درصدی اورانيوم ايران بايد متوقف شود؛ تمامی تاسيسات هسته ای ايران زير کنترل بين المللی قرار گيرد؛ ذخاير اورانيوم غنی شده ايران کاهش يابد؛ و تاسيسات آب سنگين اراک متوقف شود.
فرانسوا اولاند، رييس جمهوری فرانسه شامگاه يکشنبه بيست و ششم آبان پس از نخستين ديدار با بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل، چهار شرط را برای توافق هسته ای با ايران مطرح کرد و گفت، با رعايت اين چهار شرط، فرانسه از دستيابی به تفاهم حمايت می کند.

در نشست خبری مشترک با نتانياهو گفت غنی سازی بيست درصدی اورانيوم ايران بايد متوقف شود؛ تمامی تاسيسات هسته ای ايران زير کنترل بين المللی قرار گيرد؛ ذخاير اورانيوم غنی شده ايران کاهش يابد؛ و تاسيسات آب سنگين اراک متوقف شود.


اين نخستين بار است که بلندپايه ترين مقام فرانسه وجود اين چهار شرط از سوی کشورش را برای پذيرش يک توافق هسته ای با ايران تاييد می کند.



تاييد اين شرط ها در حالی بود که آقای اولاند از يکشنبه سفر رسمی خود را به اسرائيل آغاز کرده و بخاطر موضع گيری قاطع فرانسه در برابر برنامه اتمی ايران، مورد «ستايش» مقامات اسرائيل قرار گرفته که از او به عنوان «يک قهرمان بزرگ» استقبال کرده اند.



آقای اولاند در اين نشست خبری همچنين گفت «پيشرفت در مذاکرات اخير ژنو کافی نيست».



پس از مذاکرات اتمی دو هفته پيش ميان کشورهای گروه ۱+۵ با ايران در ژنو، ارزيابی های بسياری نشان می داد که فرانسه عامل ناکام گذاشتن تفاهم با ايران بوده و شرط هايی را عنوان کرده است.



پاتريک ميزناو،  سفير فرانسه در تل آويو پنجشنبه گذشته در يک نشست خبری در جمع نمايندگان رسانه های اسرائيل اين شرط ها را برای نخستين بار مورد تاييد قرار داد اما فرانسوا اولاند خود يکشنبه شب در همآيش مطبوعاتی مشترک با نخست وزير اسرائيل، قائل شدن اين شرط ها را به صورت قوی تر تاييد کرد.



اين درحالی است که جان کری وزير امور خارجه آمريکا هفته گذشته در ابوظبی گفته بود، کشورهای ۱+۵ در مورد پيشنهاد ارائه شده به ايران تفاهم کامل داشتند بلکه «اين ايران بود که در آن لحظه خاص نتوانست اين پيشنهاد را بپذيرد».



با وجود اين، مقاماتی در جمهوری اسلامی ايران در روزهای اخير فرانسه را تلويحاً عامل ناکامی در دستيابی به تفاهم دانسته اند.



آقای اولاند در کنفرانس خبری يکشنبه شب در بيت المقدس، در حالی شرط های چهار گانه فرانسه را برای تنظيم تفاهم هسته ای با ايران علنی کرد که ساعاتی قبل از آن، محمد جواد ظريف وزير امور خارجه ايران يکشنبه درتهران تکرار کرد که بدون برسميت شناختن حق غنی سازی ايران نمی توان در انتظار دستيابی به توافقی در مذاکرات آتی بود.



قرار است دور بعدی گفت و گوهای ايران و قدرت های جهانی چهارشنبه بيست و نهم آبان، بيستم نوامبر، در ژنو، و پس از ديداری ميان جواد ظريف با کاترين اشتون، رييس سياست خارجی اتحاديه اروپا، از سرگرفته شود.



بنيامين نتانياهو در نشست خبری شامگاه يکشنبه با اولاند، مدعی شد که «مسئوليت سنگين جلوگيری از وقوع يک هولوکاست ديگر عليه قوم يهود» بر دوش او قرار دارد.



نتانياهو از چند سال پيش مدعی است که ايران با دستيابی به توان هسته ای نظامی، اسرائيل را منهدم خواهد کرد و هولوکاست، کشتار يهوديان، تکرار خواهد شد.



نخست وزير اسرائيل يکشنبه در نشست دولت خود در بيت المقدس اعلام کرد که تمامی اين هفته را به مقابله با برنامه اتمی ايران اختصاص داده و پس از چند دور مذاکرات کاری با فرانسوا اولاند، چهارشنبه به مسکو می رود تا با ولاديمير پوتين رييس جمهوری روسيه در مورد ايران گفت و گو کند و جمعه نيز با جان کری وزير خارجه آمريکا که دوباره به اسرائيل می آيد، در مورد ايران گفت و گو خواهد کرد.



نخست وزير اسرائيل يکشنبه در مصاحبه با سی ان ان نيز مدعی شد که يک «توافق بد» با ايران، کار را به جنگ می کشاند. او به سی ان ان گفت «اکنون زمان کاهش تحريم ها عليه ايران نيست».



نتانياهو در نشست خبری مشترک با اولاند، پس از اولين دور گفت و گوهای کاری نيز گفت، تحريم ها عليه ايران بسيار کارساز است و برای همين است که ايرانی ها اينهمه زير فشار قرار گرفته و حاضرند که «نان را فوری در تنور بچسبانند و توافق را قبول کنند اما بايد هزينه اين پذيرش را برای آنها بالا ببريم و نگذاريم که يک توافق بد بدست آيد».



رييس جمهوری فرانسه نيز در اين مورد گفت «بدون تحريم ها ايران هرگز مانند الآن موضع نمی گرفت و اين سنگينیِ تحريم هاست که ايران را به پای اين ميز مذاکرات آورده است».



در همين حال، اولاند گفت که اگر شرط های چهار گانه فرانسه از سوی ايران اجابت شود، فرانسه از توافق حمايت می کند.



آقای اولاند ساعاتی پيش از آن، در بدو ورود به اسرائيل نيز گفته بود فرانسه «توسعه سلاحهای اتمی را تحمل نمی کند و تا زمانی که مطمئن نشود ماهيت نظامی برنامه اتمی ايران کاملاً برطرف نشده، بر سر موضع خود می ايستد».



رييس جمهوری فرانسه افزوده بود، تعهد کشورش به امنيت اسرائيل «ديرينه و تزلزل ناپذير است».



شيمون پرز رييس جمهوری اسرائيل در استقبال از رييس جمهوری فرانسه با ستايش از موضعگيری اين کشور در قبال برنامه اتمی ايران گفت «اگر ايران توان اتمی نظامی داشته باشد، همه کشورهای خاورميانه اين مسير را خواهند رفت».

رادیو فردا