به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، آذر ۰۸، ۱۳۹۲

بی‌اعتمادی متقابل کنگره آمریکا و ایران به‌یکدیگر

صالحی: توافق ژنو قبلا توسط خامنه‌ای تایید شده بود
خبرگزاری ها: رییس سازمان انرژی اتمی اعلام کرد که آن‌چه در توافق‌نامه ژنو نوشته شد، قبلا در شورای عالی امنیت ملی بررسی و توسط رهبر جمهوری اسلامی تایید شده بود.

علی اکبر صالحی گفت: تصمیماتی که در ژنو اتخاذ شد، تصمیمات فردی و شخصی نبود. تصمیمات به این مهمی به صورت جمعی گرفته و در مراجع مختلف چکش‌کاری می‌شود، به تایید مقامات عالی‌رتبه کشور می‌رسد و پس از آن مجری اجرا می‌کند.
رییس سازمان انرژی اتمی در مورد توافق مربوط به نیروگاه آب سنگین اراک گفت:‌ تکمیل این پروژه قطعا ادامه می‌یابد، اما راه اندازی آن در آینده نزدیک نخواهد بود.
آقای صالحی درباره سرنوشت اورانیوم‌های ۲۰ درصد غنی شده نیز گفت: این ۲۰۰ کیلوگرم تبدیل به سوخت راکتور تهران می‌شود.
دفاع اوباما از توافق
باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا از توافق میان ایران و گروه ۱+۵ در ژنو دفاع کرده است.
آقای اوباما با اذعان به این‌که هنوز موانع زیادی برسر راه وجود دارد خاطر نشان کرده که مواضع تند و خط و نشان کشیدن برای تهران راه تامین امنیت آمریکا نیست.
رییس جمهوری آمریکا گفته است برای اولین بار در یک دهه گذشته، آمریکا توانسته جلوی پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران را بگیرد و بخش‌های کلیدی برنامه هسته‌ای ایران را به عقب براند.
به گفته آقای اوباما دسترسی بی‌سابقه ناظران بین‌المللی به تاسیسات هسته‌ای ایران کمک خواهد کرد که جلوی دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای گرفته شود.
رییس جمهوری آمریکا افزود: «علیرغم چالش‌های جدی باقیمانده بین دوطرف نمی‌توان در را به روی دیپلماسی بست. نمی‌توان دور راه حل صلح آمیز برای مشکلات جهانی را خط کشید.
نمی‌توانیم خودمان را درگیر دور بی‌پایان خشونت کنیم. موضع‌گیری تند و خط و نشان کشیدن از نظر سیاسی شاید آسان باشد اما امنیت ما را تامین نمی‌کند.»
کنگره تحریم‌ها را در حالت آماده‌باش نگه می‌دارد
سخنان اوباما در حالی بیان شده که قانون‌گذاران آمریکایی از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات، نسبت به حسن نیت ایران ابراز تردید کرده و اظهار نگرانی کردند که ایران ممکن است از توافق ژنو برای پیدا کردن آزادی عمل در برنامه هسته‌ای خود استفاده کند.
این قانون‌گذاران آمریکایی از کنگره آمریکا خواستند تا مقررات تحریمی مضاعفی را آماده کند تا در صورت به‌هم خوردن توافق ژنو به اجرا گذاشته شود.
سناتور رابرت منندز، رییس کمیته امور خارجی سنای آمریکا، با انتشار بیانیه‌ای در این رابطه گفته است مقرراتی که قرار است وضع شود به مذاکرات هسته‌ای با ایران شش ماه فرصت می‌دهد تا به توافقی نهایی برسد در غیر این صورت تحریم‌های جدیدی را اعمال خواهد کرد.
آقای منندز تاکید کرده که مقررات جدید این پیام روشن را می‌فرستد که در صورت شکست مذاکرات یا تخلف ایران از توافق‌ها قوانین تحریمی آماده اجرا هستند.
جلسه بعدی سنای آمریکا در تاریخ نهم دسامبر برگزار می‌شود و ادامه تصمیم‌ها در این مورد در آن جلسه مطرح خواهد شد.
ظریف: ما هم به غرب بی‌اعتمادیم
از آن‌سو نیز وزیر امور خارجه ایران گفته است که در رابطه با توافق‌نامه‌ی ژنو به غرب بی‌اعتماد است و «با چشمان باز حرکت» خواهد کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر محمد جواد ظریف در یک گفتگوی تلویزیونی و در پاسخ به این پرسش که آیا به طرف مقابل اعتماد دارید؟ گفت: «ما اعتماد نداریم و در جلسات هم این موضوع را به آن‌ها گفته‌ایم. با چشمان باز حرکت می‌کنیم زیرا مردم بزرگی داریم و پشتوانه ما خدا و مردم است. نباید نگران باشیم. کسی نمی‌تواند سر ما کلاه بگذارد.»
ظریف هم‌چنین گفت: در اوایل یا اواسط دی‌ماه وارد مرحله بعدی مذاکرات خواهیم شد. شش ماه برای مذاکره فرصت داریم که البته قرار است ظرف یک سال به مرحله نهایی برسیم.
وی با بیان این‌که «مذاکرات سخت و نفس‌گیری داشتیم»، گفت سند مورد توافق با ۱+۵ روشن و واضح است و حقوق ایران در آن به رسمیت شناخته شده است.
ظریف افزود: در مذاکره، هرکس هرچقدر هم که قدرتمند باشد نمی‌تواند تمام خواسته‌هایش را بگیرد. اگر به دنبال آن باشیم، هیچ نیازی به مذاکره نیست. مذاکره برای رسیدن به بیان مشترک است و متنی که به آن رسیدیم، نتیجه چند صد ساعت مذاکره است.
رییس تیم مذاکره‌کننده ایران با اشاره به اظهارات مقامات آمریکایی پس از پایان مذاکرات، گفت: طبیعی است که آن‌ها نتوانستند همه نظرات خود را در متن بگنجانند و این متن به همان اندازه، همه موضع ما نیست زیرا اگر به دنبال بیان موضع خود بودیم، بیانیه می‌دادیم.
وزیر امور خارجه در برابر این پرسش که مفاد این توافق‌نامه چه زمان اجرایی می‌شود؟ پاسخ داد: یک رشته اقدامات شش ماهه را برای دو طرف پیش‌بینی کرده‌ایم. البته دو طرف برای آماده کردن زمینه آن نیاز به وقت دارند. قرار شد تا نزدیک پایان سال جاری میلادی، شاید ۲۰ دسامبر که اوایل دی ماه است، زمان این آمادگی‌ها فراهم شود تا به مرحله اجرا برسد.
ظریف اضافه کرد: باید پس از آن وارد جزییات شویم که مذاکرات مربوط به آن بسیار نفس‌گیر خواهد بود و دشواری‌های خود را خواهد داشت. قرار است که آن هم بلافاصله آغاز شود.
موضع‌گیری محتاطانه عربستان
عربستان سعودی در واکنش به توافق ایران با گروه ۱+۵ گفته است که این توافق ابتدایی می‌تواند گامی در جهت دستیابی به راه حلی جامع برای مناقشات مربوط به برنامه هسته‌ای ایران باشد.
دولت عربستان با انتشار بیانیه‌ای گفته است که اگر این توافق بتواند گامی در جهت دستیابی به راه حلی جامع برای بحران هسته‌ای ایران و هم‌چنین انهدام تسلیحات کشتار جمعی به ویژه تسلیحات هسته‌ای از خاورمیانه و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس باشد، دولت عربستان سعودی آن را نشانه‌ای از حسن نیت می‌داند.
عربستان سعودی ابراز امیدواری کرده که این توافق و گام‌های بعدی آن بتواند حقوق تمامی کشورهای منطقه را در مورد استفاده از انرژی اتمی صلح آمیز تضمین کند