به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، آذر ۰۳، ۱۳۹۲

شطرنج‌باز ۲۲ ساله نروژی پیروز شد

ماگنوس کارلسن قهرمان تازه شطرنج جهان 
ماگنوس کارلسن شطرنج‌باز ۲۲ ساله نروژی توانست با شکست ویسواناتان آناند، تاج قهرمانی شطرنج جهان را بر سر بگذارد. کارلسن که به "موتسارت شطرنج" معروف است در مجموع با سه امتیاز اختلاف به پیروزی دست یافت.
روز جمعه (۲۲ نوامبر/۱ آذر) دهمین مصاف میان ویسواناتان آناند شطرنج‌باز هندی که از سال ۲۰۰۷ قهرمان شطرنج جهان بود و رقیب جوان نروژی او ماگنوس کارلسن در شهر چنای هند با نتیجه مساوی به پایان رسید و نیم امتیاز این دیدار کافی بود تا مقام قهرمانی جهان به کارلسن منتقل شود.

قرار بود این مسابقات در دوازده دور برگزار شود، ولی با توجه به اختلاف سه امتیازی میان کارلسن (۵ /۶ امتیاز) و آناند (۵ /۳ امتیاز)، قهرمان هندی دیگر نمی‌تواند به رقیب نروژی خود برسد.

کارلسن پیش از این مصاف سه بار توانسته بود حریف هندی خود را در دور پنجم، ششم و نهم شکست دهد و از آنجا که در این دور از مسابقات هرگز تسلیم آناند نشده بود، در مجموع با سه امتیاز از حریف خود پیش افتاد و در پایان با شایستگی قهرمان جهان شد.

مبلغ جایزه‌ای که برای این مسابقه تعیین شده است روی هم ۵۵ /۲ میلیون دلار است که ۶۰ درصد آن به ماگنوس کارلسن برنده این مسابقات تعلق می‌گیرد.

کارلسن پس از پایان مسابقات از پیروزی خود ابراز شادمانی کرد و در ستایش از حریف خود گفت که آناند یکی از بزرگ‌ترین شطرنج‌بازان در تاریخ این رشته ورزشی است.
صحنه‌ای از رویارویی ماگنوس کارلسن با حریف هندی‌اش ویسواناتان آناندصحنه‌ای از رویارویی ماگنوس کارلسن با حریف هندی‌اش ویسواناتان آناند

این شکست برای آناند که در زادگاه خود بازی می‌کرد مایوس‌کننده بود. او در طول این دور از مسابقات هرگز موفق نشد کارلسن را بطور جدی به خطر بیندازد.

کارلسن که ۲۲ سال دارد، از نظر سنی دومین قهرمان جوان جهان در شطرنج محسوب می‌شود. فقط گاری کارسپارف قهرمان پیشین جهان از روسیه به هنگام کسب مقام قهرمانی شطرنج جهان چند ماه از کارلسن جوان‌تر بود.

کارلسن در میهن خود بسیار محبوب است و مردم نروژ او را "موتسارت شطرنج" لقب داده‌اند. وی همچنین بیش از ۱۷۰ هزار طرفدار در صفحه فیس‌بوک خود دارد. بسیاری از کارشناسان معتقدند که کارلسن بر محبوبیت ورزش شطرنج در جهان خواهد افزود.
دویچه وله