به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، آبان ۲۷، ۱۳۹۲

اولاند در اسرائیل؛ جان کری روز جمعه به اسرائیل می رود

اولاند: فرانسه در برابر ایران تسلیم نخواهد شد
فرانسوا اولاند، رییس جمهور فرانسه، در بدو ورود به اسرائیل گفت که فرانسه الزامات خود را برای جلوگیری ایران از دستیابی به سلاح اتمی حفظ خواهد کرد. وی همچنین تأکید کرد که فرانسه در برابر تکثیر سلاح‌های اتمی در جهان تسلیم نخواهد شد.
اولاند امروز درحالی وارد فرودگاه بن گوریون تل آویو شد که شیمون پرز- رییس جمهور و بنیامین نتانیاهو- نخست وزیر اسرائیل به استقبال او آمده بودند.
رییس جمهور فرانسه که مذاکره درباره پرونده اتمی ایران یکی از اصلی‌ترین اهداف سفرش به اسرائیل است، در فرودگاه گفت: «درباره پرونده هسته‌ای ایران، فرانسه معتقد است که گسترش سلاح اتمی یک خطر و یک تهدید است؛ و در مورد ایران به طور ویژه، یک خطر برای اسرائیل، منطقه، و قطعاً برای تمامی جهان است.»
فرانسه، که یکی از شش قدرت‌ جهانی است که در زمینه پرونده هسته‌ای ایران با این کشور مذاکره می‌کند، در مذاکرات پیشین ژنو، مواضع نسبتا سختگیرانه‌ای را در این باره اتخاذ و با توافق احتمالی در زمینه پرونده هسته‌ای ایران مخالفت کرد.
رییس جمهور فرانسه امروز در دفاع از این موضع‌گیری فرانسه خطاب به مقام‌های اسرائیلی گفت: «هنگامی که فرانسه از مواضع خود در مذاکرات هسته‌ای ایران که اکنون در جریان است، دفاع می‌کند، آن چیزی را که شما بیان می‌کنید را در نظر می‌گیرد، اما همچنین این موضع‌گیری قطعاً با توجه به نفع کل جهان است.»
اولاند اضافه کرد: «به همین دلیل است که فرانسه در برابر گسترش سلاح اتمی در جهان تسلیم نخواهد شد و برای فرانسه هنوز قطعی نیست که ایران از دستیابی به سلاح هسته‌ای صرف نظر کرده، به همین دلیل ما تمامی الزامات و تحریم‌های خود را در این زمینه حفظ خواهیم کرد.»
لوران فابیوس- وزیر امورخارجه فرانسه، نیز در این سفر فرانسوا اولاند را همراهی می‌کند. آقای فابیوس در مذاکرات هسته‌ای ایران در ژنو، متن اولیه یک توافق احتمالی را ناکافی و غیرقابل قبول خوانده بود و خواستار تعهدات محکم‌تر ایران درباره برخی جنبه‌های فعالیت‌های اتمی این کشور شد.
پیش از ورود رییس جمهور فرانسه به اسرائیل، بنیامین نتانیاهو- نخست وزیر اسرائیل، از «موضع‌ قاطع» فرانسه در برابر ایران استقبال کرد و گفت که پاریس مخالف دستیابی ایران به سلاح اتمی است.
نتانیاهو همچنین دیروز در گفت‌وگویی اختصاصی با روزنامه "فیگارو" چاپ پاریس، روابط فرانسه اسرائیل را «ویژه» خواند و از دولت فرانسه خواست تا در برابر ایران تسلیم نشود.
قرار است رییس جمهور فرانسه در این سفر درباره روابط تجاری و سیاسی دو کشور و روند صلح اسرائیل و اعراب نیز با مقام‌های دولت اسرائیل دیدار و گفت‌وگو می‌کند.
رییس جمهور فرانسه همچنین بر مزار "تئودور هرتسل"- بنیانگذار جنبش صهیونیسم،و اسحاق رابین- نخست وزیر پیشین اسرائیل، حاضر خواهد شد و از یادبود "یاد واشم" دیدن خواهد کرد.
اولاند پس از اسرائیل، از سرزمین‌های فلسطینی نیز دیدار می‌کند.
سفر جان کری به اسرائیل
اما امروز بنیامین نتانیاهو- نخست وزیر اسرائیل، در جلسه هفتگی کابینه این کشور در بیت المقدس، از سفر جان کری- وزیر امورخارجه آمریکا، به اسرائیل در روز جمعه خبر داد؛ قرار است آقای کری در این سفر درباره پرونده هسته‌ای ایران با مقام‌های اسرائیلی دیدار و گفت‌وگو کند.
نخست وزیر اسرائیل، امروز گفت که وی علاوه بر دیدار با فرانسوا اولاند- رییس جمهور فرانسه و جان کری- وزیر امورخارجه آمریکا، روز چهارشنبه در مسکو با ولادمیر پوتین- رییس جمهور روسیه، نیز درباره پرونده هسته‌ای ایران دیدار و گفت‌وگو می‌کند.
قرار است دور بعدی مذاکرات هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی، در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه ٢٠ و ٢١نوامبر در ژنو برگزار شود.
آقای نتانیاهو امروز گفت که امیدوار است که دولت اسرائیل بتواند دوستان این کشور را در این هفته متقاعد کند تا بهترین توافق را به دست آورند؛ وی اضافه کرد که فشار اقتصادی بر ایران باید حفظ شود و حتی افزایش یابد تا شاید بهترین نتیجه دیپلماتیک درباره پرونده هسته‌ای ایران به دست آید.
پس از دور پیشین مذاکرات هسته‌ای ایران، جان کری وزیر امورخارجه آمریکا اعلام کرد که این کشور به هیچ وجه اجازه دستیابی ایران به سلاح اتمی را نخواهد داد.
قرار است در سفر وزیر امورخارجه آمریکا به اسرائیل، مذاکرات صلح میان اسرائیل و فلسطینیان نیز پیگیری شود.
آخرین دیدار جان کری از اسرائیل در روز هشتم نوامبر صورت گرفته بود.
رادیو فرانسه