به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، آذر ۰۷، ۱۳۹۲

از زبان خودشان، گزارش ۱۰۰ روزه روحانی یا حمله به دولت سابق

دولت در زنگ حساب انشاء خواند
در حالی که انتظار می‌رفت آقای دکتر روحانی به وعده قبلی خود درباره گشایش‌های اقتصادی کوتاه مدت و   ۱۰۰ روزه جامه عمل بپوشاند، مردم با تعجب و ناباوری شاهد سیاه‌نمایی یکسویه ایشان درباره عملکرد 8 ساله دولت‌های نهم و دهم از سوی ایشان بودند. رئيس‌جمهور محترم به جای آن که درباره اقدامات دولت خویش طی ۱۰۰ روز گذشته به مردم گزارش بدهد و از وعده‌هایی که قبل و بعد از انتخابات داده بود سخن بگوید، با کمک غیرقابل توجیه صدا و سیما که انتظار می‌رفت در اینگونه موارد بی‌طرف باشد به محاکمه غیابی دولت احمدی‌نژاد پرداخت. بی‌آن که حتی یک کلمه درباره خدمات فراوان و کم‌نظیر و در بسیاری از موارد بی‌نظیر دولت‌های نهم و دهم بر زبان آورد. به هر حال سه مجری تلویزیون در برنامه زنده در مقابل رئيس جمهور نشستند و بی‌آنکه به وظایف حداقلی خبرنگاری خود بپردازند بیشتر به حاشیه‌ها روی آوردند و با لبخندها و خنده‌های مکرر تنها تلاش کردند در مقام تایید گزارش دولت عمل کنند بی‌آنکه پرسش و سؤال جدی درباره برنامه‌های دولت در حل مشکلات اقتصادی و یا مسائل دیگر داشته باشند.
رئیس‌جمهور در این برنامه با تاکید بر اینکه البته این گزارش دولت مخصوص برنامه  ۱۰۰ روزه نیست، گفت: از این به بعد در هر مقطعی به طور منظم دولت به مردم گزارش کار خواهد داد؛ دولت باید در برابر مردم پاسخگو باشد و افتخارش پاسخگویی در برابر مردم است.
وی افزود: تصور من این بود زمانی که دولت بر سر کار آید بین سه تا چهار ماه کالاهای اساسی در کشور وجود خواهد داشت اما در همان زمان گزارشاتی رسید که کشور از لحاظ کالاهای اساسی از جمله گندم دچار مشکل است و برای مثال برای سه روز در سیلوهای یک شهرستان گندم وجود داشت.
روحانی گفت: بلافاصله و از همان زمان اقدامات خوبی انجام گرفت و دولت کارش را شروع کرد و انبارها به اندازه کافی پر شد و برای آینده نیز خریدهای لازم صورت گرفته است و این اولین مسئله‌ای بود که ما با آن روبرو شدیم.
خزانه خالی!
وی افزود: مسئله دوم که با آن روبرو شدیم تعبیری بود که من از آن به عنوان خزانه خالی نام بردم. می‌دانید که خزانه کشور آن جایی است که درآمدهای دولت از آن تامین می‌شود. بر طبق قانون بودجه ما می‌بایست در هر ماه 17 هزار و 500 میلیارد تومان درآمد می‌داشتیم چرا که مخارج ما طبق قانون بودجه مخارج ما 210 هزار میلیارد تومان می‌شد اما در مرداد ماه خزانه ما هزار و 280 میلیارد تومان موجودی داشت و این درحالی بود که ما برای پرداخت حقوق باید 7 هزار و 500 میلیارد تومان درآمد می‌داشتیم و این به معنای این بود که دولت برای پرداخت حقوق 4 هزار و 600 میلیارد تومان نیاز به استقراض داشت و کل موجودی ما نیز 2 هزار و 800 میلیارد تومان بود.
رئیس جمهور در ادامه سخنانش تصریح کرد: ما ناچار شدیم قانون بودجه سال 92 را اصلاح و آمار و ارقام بودجه را واقعی کنیم به همین دلیل لایحه اصلاحیه قانون بودجه 92 را با قید دو فوریت برای بررسی و طی مراحل قانونی به مجلس شورای اسلامی ارسال کردیم که البته هنوز از مجلس بازنگشته است و امروز هم ایرادات شورای نگهبان به این لایحه مورد رسیدگی قرار گرفت.
وی ابراز داشت: در سال 91 شاهدید که شرایط رشد اقتصادی منفی 8/5 درصد و تورم با بیش از 30 درصد است؛ در آن شرایطی که ما دولت را تحویل گرفتیم، شرایطی بود که تورم بیش از 40 درصد بود، بنابراین چنین شرایطی که تا این حد رکود و تورم وجود داشته، در تاریخ 50 ساله کشور ما بی‌سابقه است، به غیر سال‌های 57 و 58 که سال‌های انقلاب و شرایط خاصی بر کشور حاکم بود، در 50 سال گذشته چنین رکود تورمی در کشور ما سابقه نداشته است. البته بلافاصله تصریح شد که در سال 74 تورم 49 درصد بوده است.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه این آمار و ارقام نشان می‌دهد که چه شرایطی از دولت گذشته به دولت یازدهم به ارث رسیده است و ما در چه شرایطی باید با مشکلات دست و پنجه نرم کنیم، تصریح کرد: البته بنده این آمار و ارقام را مطرح می‌کنم تا مردم بدانند شرایط چه بوده است نه اینکه ما از مشکلات بهراسیم، ما مشکلات را به حول و قوه الهی و با حمایت و کمک مردم حل خواهیم کرد، ما از تنگناهای اقتصادی عبور خواهیم کرد.
وی ادامه داد: در همین مدت کوتاه   ۱۰۰  روزه، در تورم توانستیم یک قدم مهم برداریم، آنقدر موضوع تورم برای من به عنوان رئیس دستگاه اجرایی کشور مهم است که تقریبا سه روز یکبار از مسئولان در این زمینه سوال می‌کنیم و هر هفته از آنان از وضعیت تورم کشور آمار می‌خواهم.
روحانی تصریح کرد: در ماه‌های گذشته هر ماه نسبت به ماه قبل تقریبا 2/2 درصد روند صعودی تورم بوده است، در دو ماه اخیر این روند به 2/1 درصد کاهش یافته است، یعنی یک واحد کاهش و این برای ما بسیار مهم است، در حالیکه در پایان ماه‌های مرداد و شهریور تورم نقطه به نقطه 43 درصد داشتیم اما در پایان مهرماه این میزان به 36 درصد کاهش یافت و این خبر بسیار خوشی است.
وی بر همین اساس یادآور شد: طبق این آمار، رشد صعودی تورم مهار شده است و تلاش می‌کنیم تا پایان سال تورم از این میزان به نقطه مطلوبی کاهش یابد و یکی از برنامه‌های اساسی دولت برای سال آینده نیز مهار تورم خواهد بود، برنامه‌ریزی ما برای سال آینده این است که تا پایان سال 93 تلاش کنیم تورم به کمتر از 25 درصد کاهش یابد یعنی از 43 درصد انشاءالله به 25 درصد پیش خواهیم رفت.
رئیس‌جمهور در ادامه گفت‌وگوی تلویزیونی خود در پاسخ به این سوال مجری که تورم ذکر شده از سوی شما چگونه به وجود آمده است، گفت: اگر بگوییم دولت گذشته یعنی دولت‌های نهم و دهم پول‌دارترین دولت از نظر درآمدهای ارزی، نفتی و غیرنفتی بوده اشتباه نکردیم.
وی با بیان اینکه جمع درآمدهای ارزی هشت سال گذشته 750 میلیارد دلار بوده است، افزود: متأسفانه دولتی که پول‌دارترین دولت بوده بدهکارترین دولت نیز بوده است.
رئیس دولت یازدهم در ادامه با اشاره به برخی بدهی‌های بجای مانده از دولت گذشته گفت: بدهی دولت قبل به سیستم بانکی در روز تحویل دولت به ما 74 هزار میلیارد تومان بوده و بدهی دولت به صندوق تأمین اجتماعی و صندوق بازنشستگی 60 هزار میلیارد تومان بوده است.
وی با اشاره به سفرهای استانی دولت در هشت سال گذشته، اظهار داشت: در این هشت سال در سفرهای استانی میزان تعهدات 211 هزار میلیارد تومان است که از این تعهدات تنها 32 درصد محقق شده و 68 درصد برای دولت بعدی باقی مانده است.
رئیس دولت یازدهم، ادامه داد: تنها 30 درصد اعتبارات و تسهیلات تعهد شده در این سفرها محقق شده و اگر با همین پول و درآمد کشور طی هشت سال گذشته ادامه دهیم 16 سال دیگر عمل به این تعهدات طول خواهد کشید.
متعهد به مسکن مهر مانند دولت قبل نیستیم
روحانی با بیان اینکه برای مسکن مهر 43 هزار میلیارد تومان پول از بانک مرکزی استقراض شده، اظهار داشت: کل پایه پولی کشور صدهزار میلیارد تومان بوده که 43 هزار میلیارد از این خلق نقدینگی و پایه پولی به مسکن مهر اختصاص دارد.
وی با بیان اینکه مقصود من از این بحث این نیست که مسکن مهر را تکمیل نکنیم، اظهار داشت: تعهدی که دولت قبل به مردم داده این دولت خود را به آن متعهد می‌داند؛ قراردادهایی که دولت قبل با مردم راجع به مسکن مهر داشته از نظر ما محترم است.
رئیس‌جمهور تأکید کرد: برای اینکه مردم ما دغدغه خاطر پیدا نکنند دولت تصمیم دارد یارانه را تا پایان امسال ادامه دهد و هر فکری دولت دارد برای سال آینده است؛ دولت حتما شیوه پرداخت یارانه را می‌خواهد اصلاح کند.
دو بسته کالایی به اقشار کم درآمد
وی در پاسخ به این سوال که این شیوه نقدی خواهد بود یا دهک‌ها اصلاح خواهد شد، گفت: بر روی دهک‌ها و شیوه‌ها مطالعه دقیق می‌کنیم، البته مرحله دوم یارانه را دولت مصمم است سال آینده عملیاتی و اجرایی کند نه امسال.
رئیس‌جمهور ابراز داشت: ما انشاءالله برای اقشار کم‌درآمد جامعه تا پایان سال دو بسته کالایی را به مردم تقدیم خواهیم کرد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا این بسته‌ها به افرادی که قابل شناسایی هستند یا کارمندان و کارگران تعلق می‌گیرد، گفت: کارمندان دولت و اقشار کم درآمد مشمول این بسته‌ها خواهند شد، البته به آن یارانه دست نمی‌زنیم و آن سر جای خودش است؛ در کنار آن برای اقشار کم درآمد و در دو نوبت دو بسته کالایی مدنظر قرار می‌گیرد.
روحانی در پاسخ به این سؤال که ارزش این بسته چقدر است، اظهار داشت: هم‌زمان و هم مقدار این بسته اعلام می‌شود؛ البته گزارشی را وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی راجع به وضع دانش‌آموزان در مدارس داده بود و ضرورت اینکه باید از لحاظ سلامت و رشد دانش‌آموزان اقدام کند از این رو دولت تصمیم گرفت در همین ماه (آذر) توزیع شیر رایگان را برای مدارس انجام دهد.
وی تصریح کرد: توزیع شیر رایگان هم در دوره ابتدایی در سراسر و هم سه سال اول متوسطه از همین ماه شروع می‌شود؛ اینها قدم‌های کوچکی است که دولت تا پایان امسال برخواهد داشت.
رئیس جمهور تأکید کرد: اقدامات اساسی که دولت در بخش اقتصاد انجام خواهد داد در حال برنامه‌ریزی برای سال آینده است؛ در سال آینده چند هدف مهم را این دولت دنبال خواهد کرد؛ به غیر از بحث فضای کسب و کار که تکیه ما بر این است که بخش خصوصی فعال‌تر شود بتوانیم تسهیلات لازم را فراهم کنیم.
وی ادامه داد: قبلاً بنده به عرض ملت ایران رساندم که ما در دولت 35 تصمیم برای تسهیل در مسائل اقتصادی به ویژه در تولید، صادرات، بحث گمرکات و پیش پرداخت‌هایی که مردم می‌خواهند انجام دهند و ال‌سی‌هایی که می‌خواهند باز کنند و پیش پرداختی که باید انجام دهند گذراندیم که این مصوبات ابلاغ شد.
روحانی گفت: بنده در حال حاضر می‌توانم بگویم همه این 35 مصوبه عملیاتی و اجرایی شده و در حال اجراست، علاوه بر این در بخش کشاورزی دولت تلاش زیادی کرد.
وی در ادامه سخنان خود با اشاره به حل بسیاری از مشکلات کشور در بخش دارویی و سلامت گفت: بسیاری از مشکلات کشور در این زمینه به طور کامل مرتفع شده است، قیمت دارو نسبت به گذشته بسیار متناسب شده است. کسانی که بیماری صعب‌العلاج دارند و در این زمینه پیش‌بینی‌های لازم در این زمینه انجام شده است.
روحانی افزود: در عین حال دولت برای سال آینده برنامه ریزی‌هایی را دارد. ما چند برنامه را مد نظر داریم یکی مرحله دوم یارانه است که در حال فکر کردن و طراحی آن هستیم.
وی گفت: یکی مهار تورم است برنامه ما در سال آینده این است که تورم را تا پایان سال 93 به زیر 25 درصد برسانیم و امسال هم به 35 درصد برسد. در رشد اقتصادی، رشد اقتصادی ما منفی 5/8 درصد بود. اقتصاد ما نزدیک به شش درصد کوچکتر شد و سفره مردم شش درصد حداقل خالی شد. تلاش ما این است که در سال 92 در پایان امسال کاری کنیم که این رشد منفی به صفر و یا حتی به نیم درصد مثبت برسد.
رئیس جمهور ادامه داد: البته ما بحث مربوط به مهار تحریم را خواهیم داشت. تلاش ما برای سال آینده این است که نرخ ارز یکسان‌سازی شود و جزء هدف‌های ما در سال 93 است.
وی ادامه داد: یک شرایطی ایجاد شده بود، هم برای داخل و هم برای خارج، و از طرفی هم یک فشار ظالمانه‌ای که به مردم به بهانه مسئله هسته‌ای وارد شده بود، نمی‌خواهم بگویم همه مشکلات اقتصادی ما مربوط به تحریم‌هاست، عمدتاً مشکلات اقتصادی مربوط به بی‌تدبیری‌ها بود.
روحانی تصریح کرد: اولین راه ایستادگی در برابر دنیا این است که به خودمان متکی باشیم، اینکه مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی بارها تأکید فرمودند، به همین دلیل است، کشوری که می‌خواهد در برابر دنیا ایستادگی کند باید اقتصاد مقاومتی و استقامتی را مد نظر قرار دهد.
وی در پاسخ به سؤال مجری برنامه مبنی بر اینکه هیچکس به اندازه شما ظرف 10 سال گذشته با موضوع هسته‌ای گره نخورده است، قفل هسته‌ای آن زمان باز نشد، در 8 سال بعد از آن هم باز نشد، اتفاقی که هم اکنون در حال رخ دادن است، این است که مردم صدای باز شدن این قفل را می‌شنوند، این نگرانی نیز ضمن این همه خوشحالی وجود دارد که مبادا کلید شما در قفل گیر کند یا بشکند، آیا شما می‌توانید گره اصلی سیاست خارجی ما را باز کنید؟ توضیح داد: کلید متعلق به ما نیست بلکه متعلق به مردم است، باور کنید کلید از ابتدا هم دست مردم بوده است، حضور و حمایت مردم همواره مؤثر بوده است، این مردم دنیایی از شور هستند، بنده به عنوان عضو کوچکی از مردم احساس کوچکی در برابر عظمت و فداکاری این مردم می‌کنم.
رئیس قوه مجریه کشورمان در ادامه سخنانش گفت: استقامت، ایستادگی و حضور گسترده مردم موجب شد کلید این قفل را باز کند، حضور مردم در حماسه 24 خرداد باعث شد، اگر این مردم نمی‌آمدند و آن حماسه سیاسی که مقام معظم رهبری بر آن تأکید فرموده بودند، تحقق نمی‌یافت، این قفل باز نمی‌شد، کلید حضور مردم است، کلید حمایت مردم است البته دولت هم به عنوان خادم مردم و کسی که از طرف مردم کارگزار است، تلاش می‌کند.
پیشرفت هسته‌ای در گرو حمایت رهبری
وی اتحاد را در زمینه‌های مختلف موجب رسیدن به بام پیشرفت خواند و اظهار داشت: اگر در زمینه هسته‌ای پیشرفتی داریم به خاطر حمایت‌های رهبری و مردم است و البته دولت، کارشناسان و تیم هسته‌ای نیز تلاش خود را می‌کنند.
رئیس دولت یازدهم اجرایی شدن توافق ایران با کشورهای 1+5 را موجب تحول سیستم بانکی خواند و افزود: نکته مهم این است که تحریم جدیدی وضع نمی‌شود و این یعنی ساختمان تحریم‌ها شکسته شده است.
وی با اشاره به طرح شدن موضوع انزوای ایران در مجامع بین‌المللی تصریح کرد: ایران امروز از همیشه فعال‌تر است.
رئیس‌جمهور با اشاره به موضوع هسته‌ای گفت: اطمینان می‌دهم اصولی که مدنظر رهبری، مردم و جزء حقوق ملت است و جزء چارچوب‌های رهبری محسوب می‌شود تا آخر مراعات خواهد شد.
وی با بیان اینکه حق هسته‌ای ما با قدرت بیشتر اجرایی می‌شود تصریح کرد: حتی در زمینه غنی‌سازی ما هیچ وقت شاهد توقف آن در ایران نخواهیم بود و غنی‌سازی خط قرمز ما محسوب می‌شود.
روحانی تاکید کرد: ما بر روی چارچوب‌های اصلی ایستاده‌ایم و مردم از این بابت مطمئن باشند.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به قول انتخاباتی خود مبنی بر تدوین منشور حقوق شهروندی گفت: هم‌اکنون پیش‌نویس منشور حقوق شهروندی بر روی سایت ریاست‌جمهوری قرار گرفته و نخبگان و صاحب‌نظران می‌توانند در مورد آن نظر بدهند.
روحانی با بیان این که ما در این 100 روز کار زیادی برای ورزش نکردیم و حتی وزیر ورزش آخرین نفری بود که از کوچه پر پیچ و خم پارلمان عبور کرد افزود: تنها کاری که ما کردیم این بود که سایه سیاست را از سر ورزش برداشتیم.
رئیس‌جمهور با اشاره به موضوع فرهنگ ادامه داد: ما برای فرهنگ کاری نکردیم ولی فضای امنیتی را از سر فرهنگ مقداری کنار بردیم و به امید خدا به طور کامل کنار خواهیم برد.
وی با بیان این که یکی از افتخارات این دولت آرامش رابطه بین قوای سه‌گانه است، افزود: در دوره قبل قوا تا مرز شکایت از یکدیگر در دادگاه پیش رفتند.
رئیس دولت یازدهم با تاکید بر این که مردم از اختلاف سودی نمی‌برند، اظهار داشت: یکی از دلایل انسجام ما این است که رهبری مقتدری داریم و ایشان هماهنگی قوا را انجام می‌دهند.
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که شما بعد از توافق ژنو از فعالان اقتصادی دعوت کردید وارد عرصه شوند این توافق چه تاثیری بر فعالیت‌های اقتصادی فعالان داخل کشور دارد افزود: مقام معظم رهبری امسال را سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی لقب دادند تاکنون همه عمدتا در فضای حماسه سیاسی بودیم چه سیاست داخلی و سیاست خارجی حماسه سیاسی بود.
روحانی در خصوص این گفته مجری که اکنون هم سانتریفیوژها می‌چرخند و هم کارخانه‌ها گفت: قول ما به مردم این بود که در کنار این که سانتریفیوژ می‌چرخد زندگی مردم هم به راحتی بچرخد. اقتصاد هم بچرخد و امروز به این نکته رسیدیم یعنی هم سانتریفیوژهای ما می‌چرخد و هم از این به بعد زندگی مردم بهتر خواهد چرخید و وضع کشاورزان و کارگران بهتر خواهد بود و در همه زمینه‌ها شاهد رونق خواهیم بود.
رئیس‌جمهور در پایان سخنان خود با تشکر از مجریان برنامه گفت: من فکر می‌کنم به بسیاری از سؤالات پاسخ داده شد ما باز هم در فرصت‌های آینده و مقاطع آینده به عنوان خادم مردم در خدمت مردم خواهیم بود و گزارش خواهیم داد و راجع به  ۱۰۰ روز هم بقیه همکاران ما به مردم گزارش می‌دهند ممکن است سؤالات دیگری برای مردم مطرح باشد که ما به آن پاسخ خواهیم داد.