به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، آذر ۰۲، ۱۳۹۲

معصومه دهقانی، همسر عبدالفتاح سلطانی:

به کجا شکایت برم؟ ۱۵ سال زندان برای دفاع از حقوق بشر!
 عبدالفتاح سلطانی برنده جایزه سالانه مرکز بین المللی حقوق بشر در کانادا شد 
معصومه دهقان، همسر عبدالفتاح سلطانی، وکیلی که دربند ۳۵۰ دوران محکومیت خود را می گذراند در پستی کوتاه در صفحه ی فیس بوک خود نوشته است:
ملاقات حضوری در مطب دندان پزشک!
سه شنبه ساعت ۱۰ خودم را به مطب رساندم. یک سرباز و یک پاسیار آقای سلطانی را همراهی می کردند . آقای پاسیار گاهی هم می رفت بالای منبر و سخنرانی می کرد ما هم خوشحال از این ملاقات حضوری!! 

بنا به نوشته ی خانم دهقان، عبدالفتاح سلطانی چند کیلویی لاغر شده بود اما روحیه اش بسیار خوب بود. باز با خودم گفتم ۱۵ سال زندان برای دفاع از حقوق بشر. 

به کجا برم شکایت!

به گزارش کلمه عبدالفتاح سلطانی از وکلای برجسته حقوق بشر ایران روز شنبه ۱۹ شهریور ماه ۱۳۹۰ بازداشت شد و در تاریخ ۱۸ دی ماه(۱۳۹۰) در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی پیرعباسی با سه اتهام گرفتن جایزه حقوق بشر نورنبرگ آلمان، مصاحبه با رسانه ها درباره پرونده موکلانش و مشارکت در تاسیس کانون مدافعان حقوق بشر، به ۱۳ سال حبس در تبعید در شهر برازجان و ۲۰ سال محرومیت از حرفه وکالت محکوم شد.

معصومه دهقان، معلم بازنشسته و همسرعبدالفتاح سلطانی نیز مهرماه امسال خبر داد که دادگاه تجدید نظر حکم دادگاه بدوی او را عینا تایید کرده است و او اکنون بر اساس حکم دادگاه شعبه ۵۴ تجدید نظر به یک سال حبس تعزیری که به مدت پنج سال تعلیق شده و پنج سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده است.


 عبدالفتاح سلطانی برنده جایزه سالانه مرکز بین المللی حقوق بشر در کانادا شد 


مرکز بین المللی حقوق بشر در کانادا (آی سی اچ آر): الکس نیو، وکیل دادگستری و دبیر کل سازمان عفو بین الملل در کانادا و عبدالفتاح سلطانی وکیل دادگستری، مدافع حقوق بشر و زندانی سیاسی در ایران، جایزه حقوق بشری سال 2013 مرکز بین المللی حقوق بشر در کانادا (آی سی اچ آر) را از آن خود کردند. این جایزه برای قدردانی از کوشش مدافعان حقوق بشر در داخل یا خارج ایران اعطا می شود. 

بر اساس نظر کمیته داوری در مرکز بین المللی حقوق بشر در کانادا که برای حمایت از حقوق بشر در ایران و کشورهای همسایه ایران فعالیت می کند، امسال آقایان الکس نیو از کانادا و عبدالفتاح سلطانی از ایران به دلیل بیش از دو دهه فعالیت در دفاع از حقوق بشر بعنوان برندگان جایزه حقوق بشری این مرکز انتخاب شده اند. 

عبدالفتاح سلطانی در کارنامه فعالیتهای مدنی وحقوق بشری خود تأسیس کانون مدافعان حقوق بشر، و کمیته دفاع از انتخابات آزاد، سالم وعادلانه را دارد. آقای سلطانی درطول 24 سال اشتغال به حرفه وکالتش دفاع از پرونده های فعالین دانشجوئی، کارگری، معلمین، اقلیتهای قومی و دینی همچون بهائیان، نو کیشان مسیحی، هم میهنان کرد و آذری و ...بزرگترین آمار پرونده های او را تشکیل می دهد که بدون دریافت ریالی حق الوکاله یا حق الزحمه می پذیرفت.

 او دارای 13 سال حکم زندان است. 

الکس نیو دبیر کل سازمان عفو بین الملل در چند دهه اخیر فعالیت های قابل توجهی در دفاع از حقوق بشر در ایران و کشورهای همسایگی ایران داشته است و در سازمان هایی مانند عفو بین الملل کمپین هایی برای دفاع از زندانیان سیاسی راه اندازی کرده است. او همچنین رئیس سازمان کانادایی دفاع عدالت در دنیا است. 

به گفته اردشیر زارع زاده، مدیر اجرائی مرکز بین المللی حقوق بشر در کانادا، این جایزه در روز یکشنبه 24 نوامبر در مراسم سالانه مرکز بین المللی حقوق بشر در تالار ونشین (Venetian Banquet Hall) اعطا خواهد شد. علاقمندان به 



حضور در مراسم می توانند با شماره تلفن (1-888-908-7317) تماس بگیرند. 

این جایزه در سال 2012 به مهندس عباس امیرانتظام و در سال 2011 به مهندس حشمت الله طبرزدی اختصاص یافت. 

www.humanrightsintl.com